کد خبر: ۱۸۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 02
حفظ و ارتقای تندرستی مردان به عنوان یکی از پایه های سلامت جامعه مقوله ای مهم است که همه ساله در هفته سلامت مردان یکم تا هفتم اسفندماه به آن توجه بیشتری می شود
شفاآنلاین>سلامت>هفته اول اسفند ماه با اخبار گوناگون پزشکی و سلامت همراه بود که از جمله آنها می توان به برگزاری هفته سلامت مردان اشاره کرد.

به گزارش شفاآنلاین، همچنین شیوع نوع جدید آنفلوآنزای فصلی در ایران، ابتلای 37 درصد تهرانی ها به کمر درد و ایجاد بانک جامع جنین اهدایی در کشور از جمله موضوعاتی خبری بود که در هفته گذشته به آن پرداخته شد.

حفظ و ارتقای تندرستی مردان به عنوان یکی از پایه های سلامت جامعه مقوله ای مهم است که همه ساله در هفته سلامت مردان (یکم تا هفتم اسفندماه) به آن توجه بیشتری می شود و امسال نیز با انتخاب شعار «ورزش کلید طلایی سلامت مردان است» بر نقش تحرک بدنی در این زمینه تاکید شده است.

تمرکز امسال هفته سلامت مردان روی ورزش و تحرک بدنی، این هدف را دنبال می کند که زمینه گرایش بیشتر مردان به فعالیت های فیزیکی را فراهم کرده و توجه به این موضوع مهم را در بین این بخش از جامعه نهادینه کند.

** شیوع نوع جدید آنفلوآنزای فصلی درایران
عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با بیان اینکه یکی از انواع آنفلوانزای فصلی در ایران نوع B آن است، گفت: در سال های گذشته گونه «ویکتوریا» آنفلوانزای نوع B شایع بود که اکنون برای اولین بار نوع «یاماگاتای» آن هم در ایران شایع شده است.

دکتر مسعود مردانی افزود: واکسن وارداتی آنفلوانزا به کشور حاوی سه نوع H1N1 ، H3N2 و آنفلوانزای B از نوع ویکتوریا است و برای مقابله با نوع یاماگاتا محافظت کامل ایجاد نمی کند.

** ابتلای 37 درصد تهرانی ها به کمر درد
دبیرعلمی اولین کنگره ملی ستون فقرات و ورزش با اشاره به اینکه ورزش نقشی اساسی در پیشگیری و مدیریت مشکلات ستون فقرات دارد، گفت: براساس مطالعه ای که انجمن علمی پزشکی ورزشی به کمک شهرداری تهران انجام داده 37 درصد مردم تهران دچار کمر درد هستند.

دکتر رامین کردی در نخستین کنگره ملی ستوان فقرات و ورزش در سالن همایش بیمارستان امام خمینی تهران افزود: در مطالعه دیگری که با همکاری وزارت بهداشت و با ارائه طرحی که با کمک سازمان بهداشت جهانی انجام شد، مشخص شد 27 درصد مردم کشور از کمر درد مزمن رنج می برند.

وی ادامه داد: در تمام دنیا اولین یا دومین علت مراجعه افراد به پزشک کمر درد است و همچنین بیشترین علت غیبت از کار و ناتوانی جسمی افراد نیز کمر درد گزارش شده است.
رئیس انجمن پزشکی ورزشی ایران از شیوع گردن درد در کشور در سال های اخیر خبر داد و گفت: به دنبال کمر درد، گردن درد نیز در کشور شیوع بالایی دارد اما 5 تا 10 درصد از کمر درد کمتر است که با توجه به زندگی ماشینی و استفاده بیش از حد از گوشی های همراه به خصوص در کودکان و نوجوانان، در نسل آینده گردن درد در کشور شایع خواهد شد.

** بانک جامع جنین اهدایی در کشور ایجاد شد
مسئول کلینیک اهدا و عضو تیم تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بانک جنین اهدایی را مطابق با آخرین پروتکل های جهانی، برای ارتقای کیفیت و تسریع روند اهدای جنین ایجاد کرده است.
روش درمان ناباروری با توجه به علت ناباروری انتخاب می شود و امروزه، شیوه های درمان ناباروری طیفی گسترده از روش هایی ساده، همچون درمان دارویی و روش هایی پیچیده مانند استفاده از جنین اهدایی را در بر می گیرند.

استفاده از گامت یا جنین اهدایی از جمله پیچیده ترین روش های درمان ناباروری است که سال ها است در ایران نیز انجام می شود. به تازگی، کلینیک درمان های جایگزین و اهدای مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بانک جامع جنین اهدایی در کشور را به منظور ارائه این خدمت مطابق با استانداردهای روز دنیا ایجاد کرده است.

** مردم از شکار و خرید پرندگان مهاجر بپرهیزند
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مردم باید خطر ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند، گفت: مردم از شکار و خرید پرندگان مهاجر به شدت خودداری کنند.

دکتر داود یادگاری به افرادی که با گوشت مرغ در تماس هستند توصیه کرد که از دستکش استفاده کنند و بعد از اتمام کار ظروف و دست خود را با آب صابون بشویند تا در معرض خطر ابتلا قرار نگیرند.

**سوختگی های حرارتی شایع ترین نوع سوختگی در ایران
دبیر اجرایی هفتمین کنگره کشوری سوختگی، شایع ترین نوع سوختگی در ایران را سوختگی حرارتی دانست و گفت: این نوع از سوختگی ها بیشتر در اقشار کم بضاعت جامعه رخ می دهد که در تامین انرژی استاندارد حرارتی دچار مشکل هستند.

دکتر طیب قدیمی اظهار کرد: بیشتر کودکان و سالمندان کشور در معرض سوختگی های حرارتی هستند چرا که توان کمتری برای مراقبت از خود و دوری از خطر دارند.

معاون مرکز تحقیقات سوختگی ایران نیز با بیان اینکه سوختگی سیزدهمین عامل بار بیماری ها در ایران به شمار می رود از صرف سالانه 3 هزار و 600 میلیارد تومان برای درمان 30 هزار بیمار دچار سوختگی در کشور خبر داد.

دکتر سیامک فرخ فرقانی افزود: به طور میانگین در مرحله حاد درمان بیمار سوخته 20 میلیون هزینه دارد که حدود پنج برابر این میزان (100 میلیون تومان) صرف هزینه های درمان مراحل مزمن سوختگی می شود.

وی با بیان اینکه سوختگی شانزدهمین عامل معلولیت در کشوراست، افزود: سالانه بین 2 هزار و 500 تا 3 هزار نفر مرگ و میر سوختگی در کشور داریم؛ چراکه که بیشتر سوختگی ها بالای 80 درصد هستند و با این درصد سوختگی بیمار جان خود را از دست می دهد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی خاطرنشان کرد: ما هم از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از سوختگی و هم از نظر تعداد سوختگی ها، حدود 40 سال از کشورهای پیشرفته دنیا عقب هستیم.
برچسب ها: سلامت ، پزشکی ، شیوع
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: