کد خبر: ۱۸۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 20
سندروم تخمدان پلي كيستيك یا به‌اختصار PCOS، سندرومي با اختلالات پيچيده مربوط به غدد درون‌ریز و متابوليسم بدن است كه با عدم تخمك‌­گذاري مزمن، وجود کیست‌های متعدد در تخمدان و ترشح بیش‌ازحد هورمون آندروژن در این عضو زنانه مشخص مي­‌شود.
  شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی> محققین ایرانی با زردچوبه که از قدیم برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده به جنگ یکی از بیماری‌های زنانه رفته‌اند.نتایج این تحقیقات در نشریه بین‌المللی Journal of reproduction & infertility وابسته به جهاد دانشگاهي منتشر شده است.

به گزارش شفا آنلاین:سندروم تخمدان پلي كيستيك یا به‌اختصار PCOS،  سندرومي با اختلالات پيچيده مربوط به غدد درون‌ریز و متابوليسم بدن است كه با عدم تخمك‌­گذاري مزمن، وجود کیست‌های متعدد در تخمدان و ترشح بیش‌ازحد هورمون آندروژن در این عضو زنانه مشخص مي­‌شود. در زنان مبتلابه PCOS ميزان هورمون LH در خون نیز افزايش مي‌­يابد كه به‌­دليل افزايش در ميزان و تناوب ترشح اين هورمون است.

اين سندروم، اثرات منفي قابل‌توجهی بر فيزيولوژي و متابوليسم بدن دارد که شامل مقاومت به انسولين، هایپرانسولینمیا یا ترشح بیش‌ازحد انسولین در خون، چاقي شكمي و فشارخون بالا هستند. لذا این بیماری در طولاني­‌مدت می‌تواند منجر به بروز ديابت نوع دو، تغییرات شکل ظاهری و عملکرد غدد بدن و همچنین بيمار­­ي­‌هاي سيستم قلبي عروقي ­شود.

    سندروم تخمدان پلي كيستيك یا به‌اختصار PCOS،  سندرومي با اختلالات پيچيده مربوط به غدد درون‌ریز و متابوليسم بدن است كه با عدم تخمك‌­گذاري مزمن، وجود کیست‌های متعدد در تخمدان و ترشح بیش‌ازحد هورمون آندروژن در این عضو زنانه مشخص مي­‌شود.

در رابطه با این بیماری و نظر به اهمیت درمان آن از طرقی با اثرات جانبی کمتر، محققینی از دانشكده علوم زيستي دانشگاه خوارزمي مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن تأثیر استفاده از عصاره زردچوبه در بهبود علائم بافتي بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک، به‌صورت علمی، ارزیابی شده است.

طراحی این تحقیق به این دلیل بوده که تنش و استرس‌های اكسيداتيو و فاكتورهاي التهابي مربوط به آن، نقش ویژه‌ای در ايجاد و پيشبرد سندروم مذكور دارند و در مقابل، ماده مؤثره موجود در گیاه دارویی زردچوبه، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است.

در این پژوهش که بر روی موش‌های صحرایی نژاد ویستار به‌عنوان جانوران مدل انجام شده است، محققین، عصاره زردچوبه را به‌صورت روزانه و به روش درون صفاقی به موش‌های مبتلابه سندرم تخمدان پلی کیستیک تزریق کردند و تأثیر این درمان را بر وضعیت تخمدان این جانوران مطالعه نمودند. صفاق یا پریتونئوم، غشای نازکی است که دیواره‌های حفره شکم و بخش بزرگی از احشاء درونی بدن را می‌پوشاند و از آن‌ها حفاظت می‌کند.

تزریق داخل صفاقی، معمول‌ترین و مهم‌ترین روش تجویز داروها در جوندگان است، چراکه علاوه بر وسعت زیاد، دارای رگ‌های فراوانی بوده و لذا محلول‌هایی که در آن تزریق می‌شوند در مدت کوتاهی بعد از تزریق، وارد گردش خون عمومی می‌شوند.

نتایج بررسی‌های این پژوهش در بعد ریخت‌شناسی تخمدان، نشان داد که وقتی عصاره زردچوبه یا کورکومین، در دوزهای پايين استفاده شود، هنوز تعدادي كيست با اندازه­‌هاي مختلف درون تخمدان قابل مشاهده هستند. ولی با افزايش دوز كوركومين،  هيچ كيستي در تخمدان­‌هاي تحت درمان مشاهده نمی‌شود.

همچنين بر اساس این نتایج، تعداد جسم زرد موجود در تخمدان موش‌ها، به‌طور قابل‌توجهی به دنبال استفاده از کورکومین، افزایش یافت که نشانه‌ای از انجام و آغاز صحیح تخمك­‌گذاري است.

به گفته محمد نبیونی از گروه سلولی مولکولی دانشگاه خوارزمی و همکارانش، «غلظت‌های بالاي كوركومين، باعث افزايش لايه سلولی مهم موسوم به گرانولوزا، كاهش غلاف فوليكولي، نبود كيست و كاهش فولیکول‌های اولیه می‌شوند.»

این محققین ادامه می‌دهند: «اجسام زرد كه در تخمدان پلي كيستيك به­‌ندرت وجود دارند، بعد از درمان با زردچوبه، ظاهر شدند كه این مي‌­تواند نشان­‌دهنده آغاز مجدد تخمک‌گذاری باشد. همچنین در این تحقیق، تغييرات سرم‌شناسی نيز به­‌صورت افزايش FSH و پروژسترون و كاهش LH، استراديول و تستوسترون مشاهده شد».

به اعتقاد پژوهشگران فوق، یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که زردچوبه یا کورکومین قادر است ویژگی‌های بافت‌شناسی تخمدان پلي كيستيك را بهبود بخشد و فرد را به‌سوی داشتن تخمدان فعال و سالم پیش ببرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: