کد خبر: ۱۸۴۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 12
دبیر علمی دومین سمپوزیوم علمی کرایوبیولوژی و بیوبانک به ارائه خدمات درمانی و پژوهشی از سوی بانک تخمدان انسانی پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ایران پیشرو در ذخیره سازی تخمک انسانی در منطقه است.
شفاآنلاین>سلامت>دبیر علمی دومین سمپوزیوم علمی کرایوبیولوژی و بیوبانک به ارائه خدمات درمانی و پژوهشی از سوی بانک تخمدان انسانی پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ایران پیشرو در ذخیره سازی تخمک انسانی در منطقه است.
به گزارش شفاآنلاین،دکتر محسن شرفی افزود: نخستین بانک تخمدان انسانی در منطقه و کشور، در پژوهشگاه رویان راه اندازی شده و محققان ایرانی در حال پژوهش و ارائه خدمات درمانی در زمینه ذخیره سازی تخمدان انسانی هستند.

وی با اشاره به این که تاکنون حدود 70 نمونه تخمدان انسانی در این بانک ذخیره شده است، اظهار کرد که این بانک اخیر موفق به دریافت ایزو 9001 / 2015 شده است.

دبیر علمی دومین سمپوزیوم علمی کرایوبیولوژی و بیوبانک با اشاره به این که در ذخیره سازی تخمدان انسانی محدودیت در پژوهشگاه رویان وجود ندارد، بیان کرد: این بانک به افرادی که نیاز به ذخیره سازی بافت تخمدان دارند، خدمات ارائه می دهد.

شرفی، حفظ و نگهداری بافت تخمدان و انجام فعالیت های پژوهشی در این زمینه را از مهمترین اهداف راه اندازی این بانک اعلام کرد و گفت: ابتلا به برخی بیماری ها، انجام شیمی درمانی و تمایل به بارداری در سنین بالاتر از جمله دلایل ذخیره سازی بافت تخمدان است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: اگر انجماد بافت تخمدان به صورت اصولی انجام شود، حین انجماد آسیبی به آن وارد نشود و در دمای منفی 196 درجه نگهداری شود، می توان آن را به صورت طولانی مدت ذخیره کرد.

وی با اشاره به فعالیت بانک تخمدان انسانی در برخی از کشورهای پیشرفته، اظهار کرد: در دنیا کشورهایی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند و حتی تخمدان را پیوند زده اند و موفق به تولد بعد از پیوند هم شدند اما ما در حال حاضر در مرحله ذخیره سازی تخمدان انسانی هستیم.

دبیر علمی دومین سمپوزیوم علمی کرایوبیولوژی و بیوبانک، راه اندازی بانک های حیوانی سلول اسپرم و بافت تخمدان حیوانات را از دیگر اقدامات مهم پژوهشگاه رویان اعلام کرد و گفت: در این بانک سلول اسپرم و تخمک تعدادی از حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، بز و نیز برخی از حیوانات در معرض انقراض نگهداری می شود.

وی به محورهای سمپوزیوم علمی کرایوبیولوژی و بیوبانک اشاره کرد و گفت: محورهای این سمپوزیوم پژوهش هایی در حوزه هایی مانند سلول های بنیادی تولید مثلی، پزشکی تولید مثل، حفظ و نگهداری بافت های تولید مثلی و بانک خون بند ناف است.

شرفی از برنامه ایراد 16 سخنرانی در این رویداد علمی خبر داد و گفت: سخنران ها از دانشگاه های مختلف کشور به همراه پرفسور 'جیسون اکر' رئیس انجمن بین المللی کرایوبیولوژی از کشور کانادا، آخرین دستاوردهای علمی خود را ارائه می دهند.

وی به برگزاری مسابقه دانشجویی در حوزه مقاله و عکس در حوزه کرایوبیولوژی و بیوبانک هم اشاره کرد و گفت: 2 مقاله برتر و 2 عکس برتر این مسابقه دانشجویی در این سمپوزیوم، معرفی و تجلیل خواهند شد.

دومین سمپوزیوم علمی کرایوبیولوژی و بیوبانک با حضور محققان ایرانی روز چهارشنبه ( 25 بهمن ماه ) در سالن همایش پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد.
برچسب ها: تخمک ، بانک ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: