کد خبر: ۱۸۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 08
بیش از 80 درصد دلیل مرگ‌ومیرها در کشور به واسطه بیماری‌های غیرواگیر است که ریشه این بیماری‌ها در سبک زندگی مردم است.

شفاآنلاین>سلامت>معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اگر مردم سبک زندگی خود را اصلاح کنند زندگی بهتری خواهند داشت، گفت: بیش از 80 درصد دلیل مرگ‌ومیرها در کشور به واسطه بیماری‌های غیرواگیر است که ریشه این بیماری‌ها در سبک زندگی مردم است.

به گزارش شفاآنلاین،سید محمدهادی ایازی صبح امروز 19 بهمن ماه در حاشیه افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در فردوسیه آزادگان با قدردانی از خانواده باغبانی خیّری که این مرکز را راه‌اندازی کرده است، اظهار کرد: توسعه شبکه بهداشتی روستایی به طور کامل در روستاها بسیار مهم است.


وی افزود: در گذشته خانه‌های بهداشت با حضور بهورزان در بیشتر روستاهای کشور شکل گرفته است و یکی از شبکه‌های کامل در کشورهای در حال توسعه بود که در آن خدمات بسیار خوبی ارائه می‌شد.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر در حاشیه شهرها با جمعیت بالغ بر 11 میلیون نفر و در مناطق روستایی مراکز جامع سلامت شکل گرفته‌اند که این مراکز خدمات جامع‌تر و کامل‌تری اعم از پزشک، دندان‌پزشک، ماما، مددکار، روانشناس، کارشناس تغذیه و ... به مردم ارائه می‌کند.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: جای خوشبختی است که بگوییم به عنوان مدیریت نظام سلامت توفیق پیدا کردیم که وظیفه خود را در حوزه اقدامات پیشگیرانه در سطح مناطقی که کمتر حضور داشتیم، به انجام برسانیم.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اگر مردم سبک زندگی خود را اصلاح کنند زندگی بهتری خواهند داشت، گفت: بیش از 80 درصد دلیل مرگ‌ومیرها در کشور به واسطه بیماری‌های غیر واگیر است که ریشه این بیماری‌ها در سبک زندگی مردم است.

ایازی خاطرنشان کرد: اگر مراکز و خانه‌های بهداشتی ایجاد کردیم برای افزایش سواد سلامت آنها بوده است تا سبک زندگی هم اصلاح شود و در نتیجه بخش قابل توجهی از مشکلات برطرف شود.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در جامعه ما بیش از 50 درصد مردم یا چاق هستند و یا اضافه‌وزن دارند و ریشه بسیاری از بیماری‌ها چاقی است.


ایازی همچنین در حاشیه افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت شهری مسأله سلامت را یک دغدغه جدی برشمرد و گفت: با توجه به اینکه جامعه ما به سمت میانسالی و سالمندی پیش می‌رود، قاعدتاً مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید تلاش کنیم، زیرساخت‌های نظام سلامت افزایش پیدا کند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: محدودیت‌های منابع مالی بخصوص در حوزه عمرانی زیاد است و راهی نداریم، جز اینکه از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم و کمبودها را جبران کنیم.

ایازی تصریح کرد: پیشگیری مقدم بر درمان است و شرط آن این است که مردم سبک زندگی درستی انتخاب کنند که کمتر بیمار شوند. در گذشته مردم تحرک، نوع غذا و ... را رعایت می کردند و امروز به ویژه نسل جوان نیز باید این مسائل را بیشتر رعایت کنند.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت بیان کرد: در جامعه ما بیش از 50 درصد مردم یا چاق هستند و یا اضافه‌وزن دارند و ریشه بسیاری از بیماری‌ها چاقی است، همچنین حدود 5 میلیون نفر از افراد در جامعه ما دیابت دارند و همین تعداد در آستانه دیابت هستند.

ایازی تأکید کرد: خیلی مهم است که مردم به فکر سلامت خود باشند، قبل از طرح تحول نظام سلامت در هر سال 600 هزار نفر در کشور به واسطه بیماری فقیر می‌شدند، اما اکنون اجرای این طرح مشکل را تا حدی برطرف کرده است.

وی به کاهش هزینه‌های پرداختی برای درمان از سوی مردم در اجرای طرح تحول سلامت اشاره و عنوان کرد: گرچه این خدمات ارائه شده است، اما باید کاری کرد که افراد بیمار نشوند، اجتماعی‌ شدن نظام سلامت به این معنا است که مردم مراقب سلامت خود باشند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: پنج درصد از مردم ایران نیاز به اقدامات درمانی دارند، اما حدود 80 درصد اعتبارات ما برای این پنج درصد هزینه می‌شود، باید تا می‌توانیم، این تعداد را کاهش دهیم و این مهم جز با مشارکت مردم میسر نمی‌شود و مردم باید مراقب سلامتی خود باشند.

ایازی با بیان اینکه ریشه بسیاری از بیماری‌ها در مصرف دخانیات، مواد مخدر و مصرف قلیان است، خاطرنشان کرد: لذا باید تا آنجا که می توانیم فرهنگ سازی کنیم، مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در تعامل با مردم باید این نکات را متذکر شوند و فرهنگ‌سازی کنند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی رفسنجان در مراسم افتتاح این مرکز اظهار کرد: از خانواده حجتی در پایه گذاری این مرکز تشکر می کنم. این مرکز در گذشته در یک فضای دیگر که سال‌ها قبل ساخته شده بود، خدمات را به صورت محدود ارائه می‌داد که با توجه به قدمت بنا سال 93 تصمیم بر ایجاد بنای جدید گرفته شد.

احمد جمالی‌زاده افزود: خانواده نیکوکار حجتی زمینی به مساحت 2 هزار و 700 متر مربع اهدا کردند که مرکز را با زیربنای 700 متر مربع احداث کردیم و اسکلت بنا به‌گونه‌ای است که برای طبقه دوم هم می‌توان، اقدام کرد و با توجه به اینکه این منطقه از شهر جمعیت زیادی دارد سعی می کنیم مجوزها را بگیریم و در آینده مجموعه خدمات بهداشتی‌درمانی شبانه‌روزی را در اینجا داشته باشیم.

وی بیان کرد: در این مرکز دو پزشک، ماما، دندان‌پزشک، کارشناس تغذیه و کارکنان اعم از بهورزان، کارشناس تغذیه، بهداشت محیط، تکنسین آزمایشگاه و ... حضور دارند. همچنین فضا برای رادیولوژی دیده شده و به‌زودی تجهیزات و مجوزهای لازم را برای راه‌اندازی مرکز رادیولوژی اخذ می‌کنیم تا در این بخش از شهر هم مرکز رادیولوژی داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: این مرکز بیش از 11 هزار نفر هم جمعیت روستایی و بخشی از جمعیت شهری را پوشش می‌دهد.

جمالی زاده عنوان کرد: ارزش زمین اهدایی بیش از 700 میلیون تومان و هزینه ساخت این مجموعه حدود یک میلیارد تومان است که توسط خیّر تخصیص داده شده است. حدود 200 میلیون تومان نیز برای محوطه‌سازی و تجهیزات آن از محل اعتبارات دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی رفسنجان هزینه شده است، در مجموع تمام خدماتی که یک مرکز خدمات جامع سلامت باید انجام دهد در این مرکز در حال انجام است.

برچسب ها: بیماری ، سلامت ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: