تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 09
ژن‌ها مولکول‌هایی هستند که دانشمندان می‌توانند تنها از طریق میکروسکوپ آن‌ها را ببینند.
شفا آنلاین>سلامت>ژن‌هایتان و شما: بعضی از ویژگی‌هایی که با آن متولد می‌شوید (برای مثال، رنگ چشم و رنگ مو) از ژن‌های شما ناشی می‌شوند.  این مولکول‌ها اطلاعاتی را از والدین شما به شما انتقال می‌دهند. به ژن‌ها DNA نیز می‌گویند.

به گزارش شفا آنلاین:بخش زیادژن‌ها <Genes>مولکول‌هایی هستند که دانشمندان می‌توانند تنها از طریق میکروسکوپ آن‌ها را ببینند.ی از DNA افراد شبیه به هم است. اما درصد کوچکی از DNA تنها متعلق به خود فرد است. این تفاوت‌ها ظاهر فیزیکی شما، خطر بیماری‌های خاص در شما و حتی شخصیت شما را مشخص می‌کنند. درزمینه ژنتیک تحقیقات جدید زیادی وجود دارند که برای شما حائز اهمیت هستند.

علت موی جوگندمی: همه ما از خود می‌پرسیم که اولین تار موی سفید ما چه زمانی ظاهر می‌شود. محقق‌ها ژنی را یافته‌اند که دریافتن پاسخ این پرسش به ما کمک می‌کند. ژن معروف به IRF4 رنگ‌دانه درون مو، چشم و پوست را می‌سازد. تحقیق روی این ژن می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد پیری و نحوه جلوگیری از بروز موهای خاکستری دهد. علاوه بر این، محقق‌ها ژن‌هایی را یافته‌اند که با طاسی، موی فرفری و ابروهای پیوسته مرتبط هستند.

متولد شدن به آن شیوه: بعضی از ژن‌ها می‌توانند مشخص کنند که به کدام جنسیت گرایش دارید. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که برادرها، عموها، دایی‌ها و پسرعموها و پسردایی‌های مردهای هم‌جنس‌گرا در مقایسه با دیگران گرایش بیشتری به جنس موافق خود دارند. علاوه بر این، محققان دو ژن را یافته‌اند که ظاهرا در گرایش جنسی دیگران نقش دارند. اما هنوز دانشمندان به طور دقیق نمی‌دانند که کدام ژن‌ها در گرایش جنسی افراد نقش دارند.

یک ژن برای مصرف زیاد مشروبات الکلی: ظاهرا میان یک ژن خاص و رفتار ویری پیوندی وجود دارد. یک الگوی موجود در یک ژن که KALRN نام دارد احتمالا در مصرف زیاد مشروبات الکلی در میان نوجوانان نقشی را ایفا می‌کند. این کشفیات می‌توانند در مورد دلیل سختی ما در کنترل تمایل به مشروبات الکلی، داروها و امتحان فعالیت‌های خطرناک اطلاعاتی را فراهم آورد. علاوه بر این، این کشفیات می‌توانند به پزشک‌ها در درمان نوجوانان دارای خطر مصرف زیاد مشروبات الکلی کمک کند.
تاثیر پدر شما: می‌دانید که سن مادر، رژیم غذایی، وزن و عادت‌های او در مصرف مشروبات الکلی می‌توانند روی سلامت کودک اثر بگذارند. آیا می‌دانید که چنین چیزی برای پدر نیز صحت دارد؟ وقتی‌که سن مردها بالاتر می‌رود در صورت افزایش وزن و معتاد به مشروبات الکلی شدن ژن‌های آن‌ها دستخوش تغیر می‌شوند. اگر این تغییرات به کودک این افراد منتقل شوند، خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون اوتیسم، دیابت و سرطان در این افراد افزایش می‌یابد.
یک کشف مهم: نوع تغذیه شما و میزان فعالیت تمرینی شما تنها عوامل چاقی شما نیستند. ژن‌های شما نیز می‌توانند در چاقی شما نقشی را ایفا کنند. برای اولین بار دانشمندان دریافتند که ژن‌های افراد می‌توانند فرد را به سمت وزن فراتر از حد سالم سوق دهند. یک رژیم غذایی مغذی می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند، اما اتخاذ یک رژیم غذایی سالم ساده نیست و باید با پزشک خود مشورت کنید.
یک مبارز استرس ذاتی: احتمالا در مورد اختلال استرس پس از سانحه چیزهایی شنیده‌اید. حقیقت این است که کهنه سربازها و قهرمان‌های ما تنها در معرض خطر استرس پس از سانحه نیستند. تحقیق‌های انجام‌گرفته روی سربازها و بازمانده‌های زلزله نشان دادند که چندین الگوی ژنی مختلف نیز در ایجاد این نوع از استرس نقش ایفا می‌کنند. جای تعجب است که محقق‌ها الگوهای ژنی مشابهی یافتند که با روماتوئید آرتریت و پسوریازیس در ارتباط هستند.
نگاه بهتر به کوری: اکنون کارشناس‌ها بر این باور هستند که چندین تغیر ژنتیکی می‌توانند خطر دژنراسیون ماکولای مرتبط باسن را افزایش دهند. این بیماری اصلی‌ترین عامل کوری در افراد 50 سال به بالا است. محقق‌ها بعضی از ترکیب‌های ژنی را کشف کرده‌اند که ظاهرا با دژنراسیون ماکولای مرطوب در ارتباط هستند. این کشفیات به این معنا هستند که احتمالا در آینده پزشک می‌تواند با آزمایش ژنتیک از کوری فرد پیشگیری کند.
ویروس‌هایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند: اجداد ما در حین تکوین خود با بیماری‌های ویروسی زیادی مواجه شده‌اند. امروزه ذره‌ای از DNA ما باقیمانده ویروس‌هایی است که اجدادمان با آن‌ها مقابله می‌کردند. دانشمندها فکر می‌کردند که این ذره‌ها هدفی ندارند. اما وقتی‌که دانشمندها در آزمایشگاه این ذره‌ها را از سلول‌ها جدا ساختند دریافتند که ژن‌های اطراف آن‌ها دیگر قادر به تحریک سیسیتم ایمنی در مقابله با حمله‌های ویروسی جدید نبودند. به نظر می‌رسد که این ویروس‌های اجدادی از ما در برابر ویروس‌های جدید محافظت می‌کنند.
ژن‌ها بله می‌گویند اما فرد خیر می‌گوید: دانشمندها شماری از افراد را یافته‌اند که ژنتیک آن‌ها می‌تواند بیانگر داشتن یک بیماری خطرناک ارثی باشد، درحالی‌که این افراد واقعا دچار بیماری خطرناک ارثی نمی‌شوند. محققان در حال یافتن افراد بیشتری ازاین‌دست هستند. با بررسی این افراد محققان می‌خواهند به دلیل بیمار نشدن این افراد و کشف شیوه‌های درمانی جدید دریابند.

گلوتن: حدود 40 درصد از ما ممکن است ژن‌هایی را داشته باشیم که با بیماری سلیاک مرتبط هستند. این بیماری یک اختلالی است که مانع از هضم گلوتن و موجب التهاب در روده‌ها می‌شود. اما تنها حدود 1 درصد از افراد دارای این ژن‌ها علائم این بیماری را دارند.
کرم‌ها پسرعموهای شما: محققان ژاپنی می‌گویند که مردم حدود 14000 ژن مشترک و کرم‌های بلوطی دارند. این موجودات در آب زندگی می‌کنند و از طریق شکاف‌هایی زیر دل‌وروده‌شان تنفس می‌کنند. اسنادی وجود دارند که نشان می‌دهند این شکاف‌ها به فک، زبان، حنجره و عضلات گردن ما تکوین پیدا می‌کنند.
ماهیت DNA: این را به یاد داشته باشید که سلامتی، شخصیت و ظاهر شما وابسته به چیزهای زیادی من‌جمله ژن‌های شما است. اما محیط شما، سبک زندگی شما و مقداری شانس نیز در این موارد نقشی را ایفا می‌کنند.
باوجوداین، تصمیمات شما در مورد اینکه چه کسی می‌خواهید بشوید همچنان از اهمیت زیادی برخوردار هستند.سپید