کد خبر: ۱۸۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 06
از زمان راه اندازى مراقبت‌های اولیه بهداشتی در نظام سلامت، اجتماعی شدن سلامت به یکی از دغدغه‌ها تبدیل شد، اما در دهه‌های گذشته به این مساله پرداخته نشد
شفاآنلاین>سلامت> معاون اجتماعی وزارت بهداشت از کمک ۱۵۰۰ میلیارد تومانی خیرین به حوزه سلامت در سال گذشته خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید محمدهادی ایازی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر در وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان این مطلب که اجتماعی شدن سلامت موضوع جدیدی نیست، افزود: از زمان راه اندازى مراقبت‌های اولیه بهداشتی در نظام سلامت، اجتماعی شدن سلامت(Health) به یکی از دغدغه‌ها تبدیل شد، اما در دهه‌های گذشته به این مساله پرداخته نشد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه گفت: سازمان جهانی بهداشت در ادوار مختلف به اجتماعی شدن نظام سلامت تاکید کرده که باید مورد توجه تمام مدیران نظام سلامت در کشورهای مختلف قرار گیرد.

ایازی با بیان این مطلب که در دولت دوازدهم با اهتمام دکتر هاشمی، یکی از برنامه‌های محوری، اجتماعی شدن سلامت بود، افزود: اجتماعی شدن سلامت به این معنی است که در درجه اول مردم باید در راستای سلامت خود مشارکت کنند. وقتی سبک زندگی مردم اصلاح شود، پیامد آن، کاهش هزینه ‌های درمانی خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به این که در کشور حدود 5 میلیون نفر دیابتی هستند و 5 میلیون نفر دیگر نیز در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند و عواقب آن، فرد، خانواده و جامعه را درگير مي‌كند، افزود: در تهران و برخی از نقاط کشور، کانون‌‌های محلات تشکیل شده است و هر فردی بنا بر مسائلی که با آن مواجه است، عضو کانون‌ها می‌‌شود، مثلا فردی که دیابت دارد، عضو کانون دیابت و فردی که باردار است، عضو کانون مادر و کودک می‌‌شود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت همچنین با اعلام این که کانون‌های سلامت محور می‌‌توانند به سلامت ساکنین محله کمک کنند، گفت: در حال حاضر ۶۲۰ سازمان مردم نهاد سلامت در کشور وجود دارد و این مراکز می‌‌توانند به بیماران کمک زیادی کنند.

ایازی در ادامه با بیان این که مشارکت مردم در توسعه زیرساخت‌‌های نظام سلامت بسیار مهم است، افزود: وقتی نرخ موالید افزایش یافت و آموزش و پرورش با کمبود فضای آموزشی مواجه شد، این کمبود با مشارکت مردم برطرف شد.

وی همچنین با بیان این که امروز به سمت میان‌سالی پیش می‌‌رویم و در نتیجه، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی یکی از الزامات جدی است که باید صورت گیرد، لذا بخشی از این کار بر عهده دولت است و بخش دیگر نیاز به مشارکت مردم دارد، افزود: در حال حاضر حدود ۸۷۵ خیریه در حوزه سلامت در کشور وجود دارد که این خیریه ‌ها بیمارستان، خانه بهداشت، مرکز جامع سلامت، درمانگاه و آزمایشگاه را می ‌سازند و به بیماران(patients) نیازمند نیز کمک می‌‌كنند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به این که ارقامی که توسط خیریه‌ها به بیماران کمک می‌شود بسیار قابل توجه است، در سال گذشته حدود ١٥٠٠ میلیارد تومان از سوی خیرین به نظام سلامت کمک شد، افزود: مشارکت سازمان یافته مردم در حوزه سلامت روز به روز در حال افزایش است، زیرا مردم می‌‌دانند در حال حاضر باید به مراکز بهداشتی و درمانی کمک کنند.

ایازی همچنین گفت: بايد از ظرفیت سازمان‌‌ها و نهادها و دستگاه ‌های دیگر به نفع نظام سلامت استفاده کنیم، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وقتی تشکیل شد قرار بر این بود که نمایندگان دستگاه‌‌های مختلف در حضور رییس جمهور بگویند چه اقداماتی می‌‌توانند در راستای بهبود سلامت جامعه انجام بدهند.

وی در ادامه با تاکید بر این که وزارت ورزش و جوانان باید مراکزی در شهرها ایجاد کنند تا تحرک مردم و جوانان افزایش یابد، افزود: هر قدر بتوانیم تحرک را افزایش دهیم و هوای پاک در اختیار مردم بگذاریم، مردم کمتر بیمار می‌‌شوند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اعلام این که در حوادث رانندگی سالانه حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند، افزود: بر اساس آمار نیروی انتظامی در سال‌های اخیر حدود ۳۳۳ هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی مصدوم و مجروح شده و به مراکز درمانی منتقل شده اند، اگر هر مصدوم یا مجروح به طور متوسط ۵ روز در بیمارستان باشد باید ۵ بیمارستان ١٠٠٠ تختي برای مصدومین و مجروحین این حوادث وجود داشته باشد.

ایازی با اشاره به این که يكي از مسئوليت‌ها در حيطه مسئوليت اجتماعي، مشاركت بنگاه‌هاي اقتصادي در حوزه سلامت است، افزود: در زلزله اخیر، بخش عمده ‌ای از نیازهای مراکز درمانی با مشارکت بنگاه‌های اقتصادی مانند بانک‌‌ها برطرف می‌شود.

وی همچنین با اعلام این که در تهران، بانک صنعت و معدن ۵ پایگاه انتقال خون با مشارکت وزارت بهداشت ساخت، لذا مسئولیت‌‌های اجتماعی می‌‌تواند کمک‌های ارزشمندي به نظام سلامت کند، افزود: بانک آینده، قرار است ۲۵ خانه بهداشت و بانک قرض الحسنه مهر ایران ۳ خانه بهداشت در کرمانشاه احداث کند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه افزود: یکی از اقدامات وزارت بهداشت در راستاي اجتماعي شدن سلامت، راه اندازی مجمع ملی و استانی سلامت است که این برنامه سه ضلع مردم( کانون‌های اجتماع محور، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد)، دولت(وزارت بهداشت، استانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی) و همچنین فرهیختگان و انجمن‌های علمی و روحانیون دارد که می‌تواند نقش مهمی در فرهنگسازی برای ارتقای سلامت مردم داشته باشد.

ایازی با اعلام این که مجمع ملی سلامت برای اولین بار در اسفند سال گذشته برگزار شد و مجمع بعدی نیز در اردیبهشت ماه سال آينده برگزار خواهد شد، افزود: برنامه جدی وزارت بهداشت در سال ۹۷ راه اندازی کانون ‌های اجتماع محور و مجامع سلامت محلات خواهد بود.

وی همچنین از برگزاری دومین جشنواره فیلم سلامت در شهریور سال ۹۷ خبر داد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت درخصوص خشونت و کودک آزاری نیز گفت: در این موارد، خدمات درمانی وزارت بهداشت به این افراد ارائه می‌شود اما فرهنگسازی برای پیشگیری از خشونت و کودک آزاری متوجه سایر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی است.

وی در ادامه افزود: نزاع خیابانی که از نمونه‌های خشونت است، از بیشترین جرم‌های کشور است که نگرانی زیادی داریم و عمده تماس‌ها با 110 پلیس مربوط به گزارش تصادف و نزاع‌های خیابانی است.

ایازی همچنین گفت: برخی اوقات در فضای مجازی فراخوان‌هایی برای کمک به یک بیمار را مشاهده می‌کنیم که گاهی هم مردم کمک‌های خود را به چهره ای معروف می‌دهند و ما نیز این کار را تقبیح نمی‌کنیم و اخیرا جلساتی را با برخی از آنها داشته ایم تا خدمات بهتری را به بیماران ارائه دهند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: اگر نمایندگان موسسات خیریه که در سطح خیابان‌ها و تقاطع‌های شهر اقدام به جمع آوری وجوه می‌کنند، شناخته شده یا مجوزدار باشند، مورد تایید هستند اما در غیر این صورت، مورد تایید نیستند.

ایازی با اشاره به این که موضوع نشاط اجتماعی در جلسات شورای اجتماعی مطرح شده و رییس جمهور نیز تاکید دارد که برنامه‌هایی در کشور برای ارتقای نشاط اجتماعی از سوی صدا و سیما، دستگاه‌های فرهنگی و شهرداری‌ها در سطح کشور اجرا شود، افزود: وضعیت افسردگی در کشور زیاد مناسب نیست و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت و سلامت روان مردم، دغدغه‌های زیادی دارد.

وی در ادامه افزود: اختلالات روانی در بخش عمده ای از جامعه وجود دارد و افسردگی در زنان 16درصد و در مردان 12 درصد است البته پیش نیاز ارتقای نشاط اجتماعی، بهبود وضعیت اقتصادی مردم و افزایش اشتغال است.

ایازی با اشاره به این که بررسی موضوع رسیدگی به وضعیت کارتن خواب‌ها در حیطه کار شهرداری است، افزود: بر اساس گزارش‌هاي موجود در سال جاري در بين كارتن خواب‌ها عليرغم برودت هوا، موردی از فوتي وجود نداشته و فقط يك مورد فوتي بوده كه وی خودش را از بالا به پایین انداخته بود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه گفت: اقدامات خوبی برای کنترل اعتیاد در کشور با تعامل سازمانها و نهادهای مربوطه انجام داده ایم و از سال گذشته سم‌زدایی از بدن نوزادان مادران معتاد آغاز شده و همکاری خوبی در این زمینه بین وزارت بهداشت، قوه قضاییه و سازمان بهزیستی وجود دارد.

وی با اشاره به این که در تقسیم کار ملی در شورای اجتماعی کشور، بررسی میزان خودکشی در ایران، به وزارت بهداشت محول شد و وضعیت سلامت روان در 4 استان کشور به صورت پایلوت بررسی می‌شود، افزود: اینکه گفته می‌شود آمار خودکشی به صورت زائد الوصف رو به افزایش است، به هیچ عنوان صحیح نیست و آمارهای ما چنین چیزی را ثابت نمی‌کند.

 ایازی در ادامه افزود: رسانه‌ها، کاری نکنند که به سلامت روان مردم آسیب وارد شود و در مورد وضعیت خودکشی در کشور، دغدغه جدی نداریم و نگرانی زیادی وجود ندارد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت همچنین گفت: اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر 97 مورد خودکشی در ثلاث باباجانی، صحت ندارد و تیم های سلامت روان به این مناطق اعزام شدند و به هیچ عنوان این اعداد صحیح نیست و شاید وضعیت خودکشی کمتر از ده درصد این ارقام باشد.

وی با اشاره به این که وزارت بهداشت در حال تهیه گزارشی از وضعیت دوجنسه‌ها در ایران است و این افراد به خدمات درمانی و اقدامات حمایتی نیاز دارند، افزود: وزیر بهداشت دو هفته پیش نمایشی را با موضوع دوجنسه‌ها مشاهده کرد و بسیار متاثر شد و نکاتی را به بنده گفت.

دکتر ایازی همچنین گفت: جامعه نگاه خوبی به دوجنسه‌ها ندارد در حالیکه آنها بیمارند و تحت پوشش بیمه هم نیستند و انجمن‌های مردم نهاد و خیرین باید به آنها کمک کنند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به این که پزشکان در اکثر موسسات خیریه و سازمانهای مردم نهاد مشارکت دارند، افزود: دکتر عباسی یکی از پزشکانی بود که در بیمارستان بجستان شاغل بود اما با وجود بستری بودن به دلیل عمل آپاندیسیت، به کمک بیماران شتافته بود که وزیر بهداشت از وی تقدیر کرد.

وی همچنین گفت: پزشکان، پرستاران و پیراپرستاران زیادی، نذر سلامت دارند.

ایازی گفت: 80 کلینیک سیار دندانپزشکی در کشور و مناطق محروم توزیع شد و دندانپزشکان، خدمات رایگان به مردم این مناطق ارائه می‌دهند که این اقدامات ارزشمند است و باید گفته شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: