کد خبر: ۱۸۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 05
استمرار وضعیت موجود، نظام دارویی و درمانی کشور را با آسیب‌های غیرقابل جبرانی مواجه خواهد کرد
شفا آنلاین>سلامت>سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در بیانیه‌ای با تاکید بر لزوم تامین فوری منابع مالی موردنیاز برای برون‏‌رفت از وضعیت غیرمتوازن موجود و اصلاح جریان نقدینگی زنجیره تامین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، ضمن ارایه 9 راهکار برای خروج از بحران، تصریح کرد: استمرار وضعیت موجود، نظام دارویی و درمانی کشور را با آسیب‌های غیرقابل جبرانی مواجه خواهد کرد.

به گزارش شفا آنلاین، متن بیانیه سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ به شرح زیر است:

« ضمن تقدیر از زحمات دولت تدبیر و امید در تلاش برای تامین خدمات بهداشتی و درمانی شایسته و عادلانه برای آحاد ملت غیور کشورمان، که با اجرای طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ هدفگذاری شده است، متاسفانه شاهد هستیم که علی رغم تامین اولیه منابع مالی لازم برای اجرای طرح مذکور، به تدریج از سال دوم اجرای طرح، به دلایل مختلف تامین حداقل اعتبارات برای استمرار این حرکت بزرگ با مشکلات جدی روبرو شده است.

بی شک این مشکلات اهداف و دستاوردهای اولیه طرح مذکور را به شدت تحت تاثیرات منفی خود قرار داده‌اند. تبعاتِ اختلال در جریان نقدینگی(Liquidity) زنجیره تامین دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی، به سمتی می‏‌رود تا اثرات مستقیم منفی بر ارائه خدمات دارویی و درمانی را نشان دهد و به تهدیدی جدی برای تمام سطوح ارائه خدمات اعم از بستری و سرپایی و تمام ذینفعان اعم از بیماران، پزشکان، داروسازان و پیراپزشکان تبدیل شود.

کمبود و جریان نامناسب نقدینگی، به خصوص صنعت دارو را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. در حال حاضر وضعیت اقتصادی و دسترسی به منابع مالی در صنایع دارویی و شرکتهای تامین و توزیع دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی،  مراکز بیمارستانی دانشگاهی و دولتی و سازمان‌های بیمه‌گر به نقطه‏‌ای بحرانی رسیده است و نیازمند اقدامات عاجل همراه با برنامه‌های دوراندیشانه برای محافظت و اصلاح مسیر حرکت طرح تحول سلامت و رفع نواقص آن است.

 استمرار در تحمیل هزینه‌های افزایش یافته به سازمان‌های بیمه‌گر و بودجه عمومی کشور همراه با عدم تامین منابع مالی لازم برای بازپرداخت مطالبات افزایش یافته مراکز و موسسات درمانی از سوی سازمان های مذکور، افزایش قابل توجه حجم مطالبات شرکتهای دارویی و تجهیزاتی از مراکز بیمارستانی دانشگاهی  و همچنین  ورود فشار مضاعف مالی و کاهش سوددهی کارخانجات و شرکتهای دارویی-تجهیزاتی شامل  تولیدکنندگان و واردکنندگان بخش خصوصی و دولتی، همه از جمله عللی هستند که در صورت عدم چاره‌جویی سریع و برطرف نشدن می‌توانند به رکود کامل اقتصادی در صنعت دارو و بیمه کشور منجر شوند.

حتی با فرض خروج موقتی از وضعیت موجود با استفاده از طریق تزریق منابع محدود، لازم است سریعا برای اطمینان از استمرار مناسب طرح تحول سلامت چاره اندیشی شده و اصلاحات لازم در فرایند اجرایی طرح مذکور لحاظ شود. به همین دلیل لازم است مراتب زیر مورد عنایت جدّی و عاجل از سوی کلیه مسوولین ذیربط قرار گیرند:

1- تامین فوری منابع مالی مورد نیاز برای برون‏‌رفت از وضعیت غیرمتوازن و بحرانی موجود و اصلاح جریان نقدینگی زنجیره تامین دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی. استمرار وضعیت موجود، نظام دارویی و درمانی کشور را با آسیب های غیرقابل جبرانی مواجه خواهد نمود.

2- توجه ویژه به تجویز و مصرف منطقی داروها از طریق اطلاع رسانی و اعمال نظارت های لازم از سوی سازمان ها و انجمن های علمی و صنفی، همراه با اصلاح برنامه های آموزش دانشگاهی رشته های علوم پزشکی و آموزش های مدوام گروه پزشکی. بی شک حتی در بهترین شرایط اقتصادی، عدم کنترل بر فرایندهای تجویز و مصرف دارو و سایر خدمات درمانی، به عدم کفایت منابعِ در اختیار منجر خواهد شد.

3- تدوین دستورالعمل‏‌ها و راهنماهای بالینی(Clinical guides) تشخیصی، درمانی و دارویی همراه با تبیین شاخص های نظارتی و ضمانت اجرایی برای این راهنماها از سوی انجمن های تخصصی و صنفی.

4- ارزیابی‏‌های دقیق اقتصادی با هدف بررسی هزینه-کارآیی و هزینه-اثربخشی، و تجدید نظر هوشمندانه در تعداد و درصد پوشش بیمه ای برخی خدمات سرپایی و بستری تشخیصی، درمانی و دارویی.

5- حمایت از فعالیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت بیمه همراه با حمایت و تسهیل حضور بخش خصوصی در تامین و ارائه خدمات سرپایی و بستری کارآمد.

6- فرهنگ سازی عمومی با هدف اصلاح مصارف دارویی همراه با ترویجِ تجویز و مصرف اقلام دارویی و تجهیزاتی تولید داخل، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی.

7- التزام جامعه پزشکی(Medical Society) به خودداری از تجویز داروهای خارج از لیست دارویی کشور همراه با فعال شدن شورای بررسی و تدوین داروهای ایران برای بروزرسانی منظم و بهنگام فارماکوپه دارویی کشور. همچنین تبیین راهکارهای شفاف و قانونمند برای دسترسی بی وقفه بیماران به داروهای دارای اثربخشی تایید شده بر مبنای "طبابت مبتنی بر شواهد".

8- اصلاح روند تخصیص اعتبارات مالی بخش‏ دارویی مراکز بیمارستانی، با عملیاتی نمودن تفکیک و تمرکز درآمدهای دارو و ملزومات، و تخصیص منابع مذکور صرفا جهت تامین دارو و ملزومات مصرفی.

9- با عنایت به پیشینه افتخارآمیز طب سنتی کشورمان، توجه ویژه، علمی و قانونمند به مجموعه غنی طب سنتی ایرانی همراه با مقابله جدی با سودجویان فاقد صلاحیت در این عرصه، که می‏تواند به بهره‏‌وری مناسب منابع داخلی و بهره مندی از میراث باارزش گذشتگان‏مان منجر شود.

در پایان، سازمان نظام پزشکی تهران، آمادگی خود برای هرگونه همکاری با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان های بیمه گر، انجمن های علمی و تخصصی گروه پزشکی، سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، و اتحادیه تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو برای ارائه راه حل های عملی جهت برون رفت از شرایط خاص موجود را اعلام می دارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: