کد خبر: ۱۸۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 04
اگر بعد از بیدارشدن از خواب و در مسیر رسیدن به محل کار در تاکسی واتوبوس چُرت می‌زنید در معرض ابتلا به بیماری خطرناکی قرار دارید.
شفاآنلاین>سلامت>اگر بعد از بیدارشدن از خواب و در مسیر رسیدن به محل کار در تاکسی واتوبوس چُرت می‌زنید در معرض ابتلا به بیماری خطرناکی قرار دارید.

به گزارش شفاآنلاین،کارشناسان دانشگاه واشنگتن در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند کم‌خوابی و بی‌خوابی در شب و در عوض چرت زدن و کاهش سطح هوشیاری در روز می‌تواند از جمله علائم اولیه بیماری آلزایمر باشد.احساس تمایل به چرت زدن روزانه حتی اگر شب‌ها خواب کافی دارید می‌تواند نشان دهنده خطر ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.


علائم اصلی بیماری آلزایمر معمولاً در سنین بالای ۶۵ سال خود را نشان می‌دهد، اما کم خوابی شبانه و چرت زدن می‌تواند از سال‌ها قبل فرد را متوجه درصد ریسک بالای ابتلا به این بیماری کند.

امروزه بسیاری از افراد با وجود آنکه خواب کافی شبانه دارند، در طی روز و در محل کار یا حتی در تاکسی و اتوبوس و هر بازه زمانی آزادی که پیدا کنند چرت می‌زنند با وجود آنکه یک چرت کوتاه 10 دقیقه‌ای در عصر برای افزایش انرژی مفید است، اما چرت زدن بیش از آن به ویژه وقتی فرد تازه از خواب بیدار شده است می‌تواند نشان دهنده وجود اختلال در عملکرد سلول‌های عصبی مغز باشد.

کارشناسان با بررسی و انجام اسکن مغزی افراد مبتلا به آلزایمر دریافتند عده زیادی از این افراد در طول سال‌ها عادت به چرت زدن درمحل کار و در طی روز داشته‌اند.بیماری آلزایمر اکنون ششمین علت مرگ و میر در میان بزرگسالان در آمریکا و تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است.


اسکن‌های مغزی از داوطلبان نشان داده است تشکیل پروتئین سمی بتا آمیلوئید که یکی از عامل‌های اصلی ابتلا به آلزایمر است در افرادی که درطول روز چرت می‌زنند بیشتر از افرادی است که یک خواب شبانه کامل و بدون قطع شدن دارند و در طول روز از هوشیاری کاملی برخوردار هستند.

کارشناسان رابطه مستقیمی بین کیفیت خواب و ابتلا به آلزایمر می‌دانند و اعلام کرده‌اند که حتی یک شب بی خوابی می‌تواند فرد را درمعرض ابتلا به آلزایمر قراردهد، از جمله دیگر عامل‌های ایجاد بیماری آلزایمر آپنه خواب یا قطع و وصل شدن تنفس در زمان خواب است که سبب کاهش دریافت اکسیژن به وسیله سلول‌های مغزی و بالارفتن ابتلا به آلزایمر می‌شود.


کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند زمان مناسبی برای خواب شبانه داشته باشند و هرشب به طور متوسط ۸ ساعت بخوابند، اما اگر در طول روز تمایل به چرت زدن دارند با مصرف نوشیدنی، مواد مغذی، انجام ورزش، شستشوی صورت با آب، داشتن فعالیت‌های ورزشی با این خواسته مقابله کنند و در صورتی که چندین بار در روز چرت می‌زنند برای بررسی‌های دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنند.

چپژوهش درباره اثر خواب آلودگی و چرت زدن بیش از حد در روز و ابتلا به آلزایمر در مجله جراحی مغز و اعصاب (JAMA Neurology) به چاپ رسیده است.
برچسب ها: سلامت ، هشدار ، دانشگاه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: