کد خبر: ۱۸۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 03
محمد حسن هاشمی مدنی: متاسفانه در سال ۹۴ تعرفه مصوب آزمایشگاه که ۲۰ هزار تومان(K) بود به ۱۷ هزار تومان کاهش یافت
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاه های تشخیص طبی ایران، نسبت به تبعات ثابت ماندن تعرفه های آزمایشگاهی هشدار داد و گفت: آزمایشگاه ها در سال آینده دچار بحران می شوند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید محمد حسن هاشمی مدنی روز شنبه در نشست خبری به تشریح ابعاد این بحران پرداخت و افزود: متاسفانه در سال ۹۴ تعرفه مصوب آزمایشگاه که ۲۰ هزار تومان(K) بود به ۱۷ هزار تومان کاهش یافت.

وی با عنوان این مطلب که تعرفه آزمایشگاهی(Laboratory tariffs) سال ۹۴ با افزایش ۷ درصدی نسبت به سال ۹۳ همراه بود، گفت: در سال ۹۵ این افزایش به ۱۱.۷۲ درصد رسید و در سال ۹۶ نیز تنها ۳ درصد افزایش تعرفه داشتیم.

مدنی ادامه داد: در شهریور ۹۶ نیز، تعرفه ۳۲ تست شایع در شورای عالی بیمه کاهش یافت و در نتیجه درآمد آزمایشگاه های بخش خصوصی نسبت به سال ۹۵، منفی ۷ درصد شد.

وی افزود: ما برآورد کرده ایم بعد از طرح تحول سلامت، تعرفه های گروه پزشکی به طور متوسط ۱۳۷ درصد رشد داشته و این در حالی است که تعرفه آزمایشگاه و رادیولوژی(Radiology) فقط ۱۷ درصد بوده است.

مدنی با انتقاد از این نابرابری در افزایش تعرفه ها، گفت: هزینه های آزمایشگاه ها وابسته به نیروی انسانی و وسایل مصرفی است، بطوریکه کیت های آزمایشگاهی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد هزینه ها را شامل می شود و در این سال ها بیش از ۷۰ درصد افزایش قیمت کیت و وسایل مصرفی آزمایشگاه ها را شاهد بوده ایم.

وی با اعلام اینکه به دنبال تغییر نرخ ارز برخی شرکت ها قیمت های خود را سه بار بالا برده اند، افزود: نمایندگان مجلس عنوان کرده اند می خواهند تعرفه های پزشکی برای سال ۹۷ افزایش نداشته باشد، در حالی که ما هشدار می دهیم با این وضعیت، آزمایشگاه های بخش خصوصی وارد بحران خواهند شد.

مدنی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد درآمد آزمایشگاه های متوسط هزینه است، اگر تعرفه آزمایشگاهی در سال ۹۷ حداقل ۴۰ درصد افزایش نیابد، وضعیت بحرانی تر خواهد شد.

وی با اشاره به وجود ۲۵۰۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی کشور، افزود: این آزمایشگاه ها وابسته به تعرفه هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: