کد خبر: ۱۸۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 03
از لیزر در درمان سرطان ها می توان به عنوان چاقوی جراحی استفاده کرد اما استفاده اصلی از لیزر در درمان این نوع بیماری ها، روشی به نام فتوداینامیک تراپی است
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی از لیزر به عنوان چاقوی دولبه ای یاد می کند که می تواند هم در درمان بیماری ها حتی بیماری های صعب العلاجی مانند سرطان کاربرد داشته و هم اگر به موارد ایمنی در استفاده از آن توجه نشود، عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر خلیل رستمی فوق تخصص جراحی پلاستیک(Plastic Surgery) و زیبایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درحاشیه اولین کنگره کاربرد لیزر درجراحی پلاستیک اظهار کرد: از لیزر در درمان سرطان ها می توان به عنوان چاقوی جراحی استفاده کرد اما استفاده اصلی از لیزر در درمان این نوع بیماری ها، روشی به نام فتوداینامیک تراپی است که طی آن نور آبی رنگی به صورت سیستمیک یا موضعی بر محل موردنظر تابانده شده و باعث می شود که واکنش های اکسیداتیو رخ دهد و سلول های بدخیم سرطانی تخریب شود.

وی درخصوص این روش توضیح داد: این نوع فتوداینامیک تراپی که توسط نور ایجاد می شود، به این صورت است که یک ماده تحریک کننده به صورت موضعی یا سیستمیک به محل موردنظر تزریق شده یا مالیده می شود، این ماده نوعی حساس کننده نوری است که در بافت هدف جمع می شود و بافت موردنظر به نور آبی تابانده شده، واکنش های اکسیداتیو نشان می دهد. این نور توسط سلول های طبیعی جذب نمی شود و به صورت اختصاصی برای سلول های بدخیمی طراحی شده است.

رستمی گفت: این روش اکنون در دنیا برای درمان سرطان ها به خصوص سرطان(Cancer) های سطحی، مری و دستگاه تنفسی کاربرد یافته است، در ایران نیز هست اما کاربردهای آن محدود است و بیشتر برای ضایعات پوستی، ضایعات پیش بدخیمی و ضایعات بدخیمی سطحی استفاده می شود.

اما و اگرهای استفاده از لیزر
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری اینکه لیزر چاقوی دولبه ای است که استفاده از آن نیاز به دانش کافی و رعایت موارد ایمنی زیادی دارد، گفت: پزشکانی که خواهان استفاده از لیزر هستند باید در این زمینه دانش و تبحر و دقت و توجه لازم را داشته باشند، بیمار را به درستی انتخاب کرده و لیزر مورد نیاز بیماری با توان مناسب را مورد استفاده قرار دهند و در نهایت مراقبت های بعدی را نیز رعایت کنند.

رستمی ادامه داد: اگر به دست افراد غیرمتخصص استفاده شود، عوارضی مانند ایجاد جوشگاه های بد، پررنگی پوست، سوختگی های پوستی، عوارض چشمی، انواع عفونت(Infection) ها و نکروز بافتی به همراه خواهد داشت.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: اتاق لیزر باید مخصوص این کار باشد و از شیلدهای چشمی برای مراقبت از چشم ها استفاده شود.

لیزر و کاربردهای نوین آن در درمان بیماری ها
رستمی درخصوص لیزر و کاربردهای آن گفت: لیزر، تکنولوژی است که کاربرد آن در تمام عرصه های پزشکی و صنعتی به سرعت روبه افزایش است. این تکنولوژی در تمام رشته های پزشکی برای درمان انواع بیماری ها، ضایعات عروقی، اسکارها، ضایعات پوستی، تومورهای پوستی، تومورهای عروقی و ضایعات رنگدانه ای پوست کاربرد دارد.

وی افزود: به همین دلیل انواع لیزرها ساخته شده و نوع پارامترهایی که برای لیزرها تعریف شده، تغییر کرده است و از طرف دیگر سیستم های خنک کننده خوبی همراه با لیزرها طراحی شده است که باعث شده نتایج خوبی حاصل شود و عوارض کمتری نسبت به لیزرهای قدیمی داشته باشد.

رستمی درمورد سایر کاربردهای لیزر نیز توضیح داد: لیزر برای بیماری های پوستی، ضایعات پیش بدخیمی، کراتوزهای خورشیدی، سرطان های بدخیم پوستی مانند بی سی سی و اس سی سی های سطحی و گاهی نیز برای ملانوم ها یا سرطان های رنگدانه ای پوست استفاده می شود.

وی افزود: لیزر برای زخم های دیابتی نیز کاربرد دارد؛ استفاده از لیزرهای کم توان به خاطر انرژی کم سبب تحریک کلاژن سازی و سلول های فیبروبلاست شده و سبب می شود که زخم سریعتر ترمیم شود.

رستمی در مورد لیزرهای کم توان و پرتوان نیز گفت: این نوع از لیزرها بیشتر برای توانبخشی، فیزیوتراپی، ضایعات بافت نرم کاربرد دارد و لیزرهای پرتوان در تمام رشته های پزشکی مانند گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب و جراحی های پلاستیک استفاده می شود.

اولین کنگره کاربرد لیزر در جراحی پلاستیک روز چهارشنبه و پنجشنبه ( 11و 12 بهمن ماه) در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) با حضور جمعی از متخصصان داخلی برگزارشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: