کد خبر: ۱۸۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 31
زمانی بیماری‌های واگیر همانند سل تهدیدکننده جامعه بشری بود اما اکنون بیماری‌های غیرواگیر به یک تهدیدکننده جدی تبدیل شده‌است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سالانه 100 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند و 30 هزار نفر نیز سالانه بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین، کوروش ساکی ظهر امروز در همایش پویش ملی مقابله با سرطان با بیان اینکه یکی از معضلات جامعه امروزی بشر بحث بیماری‌های غیرواگیر بوده، اظهار کرد: زمانی بیماری‌های واگیر همانند سل تهدیدکننده جامعه بشری بود اما اکنون بیماری‌های غیرواگیر به یک تهدیدکننده جدی تبدیل شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر 73 درصد مرگ‌ و میرها را به خود اختصاص داده، لذا بایستی نسبت به پیشگیری و آموزش این نوع از بیماری‌ها اقدامات موثری را انجام داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) لرستان با ابراز اینکه امروز در دنیا بیش از 20 میلیون نفر به سرطان مبتلا هستند، افزود: این آمار همچنان به طور صعودی در حال بالارفتن بوده و طبق پیش‌بینی‌ها در سال 1409 تعداد بیماران سرطانی به 30 میلیون نفر خواهد رسید.

ساکی بیان داشت: این آمار در ایران نیز نگران‌کننده بوده، به‌نحوی‌که سالانه 100 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا  می‌شوند و 30 هزار نفر نیز سالانه بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

وی آموزش را راهکاری موثر در کاهش ابتلا به این بیماری عنوان کرد و گفت: بیشترین نوع سرطان در آقایان سرطان پوست(Skin Cancer)، معده و روده و در بانوان سرطان پوست، سینه و معده است و جدای جنسیت سرطان‌های پوست، سینه، معده و روده شایع‌ترین انواع سرطان در کشور هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: تغییر سبک زندگی، نوع تغذیه، نوع رفتارهای پراسترس، نوع فعالیت‌های بدنی و مصرف مواد مخدر عواملی موثر در رشد فزاینده سرطان است.

ساکی نقش وزارت بهداشت در ایجاد عوامل سلامت افراد را 25 درصد خواند و یادآور شد: مابقی نیازمند عزمی ملی بوده و می‌توان با پیشگیری از این بیماری مهلک، بر طول عمر افزود.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری بوده، خاطرنشان کرد: در دنیا یک تریلیون دلار سالانه برای درمان سرطان هزینه می شود و مخارج حوزه سرطان چندین برابر مخارج حوزه‌های دیگر است حال اینکه با پیشگیری این میزان را می‌توان تا 200 میلیارد دلار کاهش داد.

ساکی افزود: در ایران سرطان پس از بیماری‌های قلبی عروقی و تصادفات در رده سوم مرگ‌ و میرها قرار دارد و لذا بایستی با آموزش و آگاهی در نوع تغذیه و فعالیت خود تغییرات اساسی ایجاد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان مثبت‌اندیشی را عاملی موثر در افزایش سلول‌های ایمنی بدن(Immune cells) دانست و گفت: انسان‌های شاد و انسان‌هایی که احساس خوشبختی می‌کنند میزان سلامتی بالاتری نسبت به سایر افراد دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: