کد خبر: ۱۸۲۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 24
مدیرگروه عوامل خطر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر تعیین و ممنوعیت کالاها و خدمات آسیب رسان سلامت، نقش تبلیغات را در کاهش یا افزایش عوامل خطر سلامت، محوری اعلام کرد.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرگروه عوامل خطر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت و دبیر تعیین و ممنوعیت کالاها و خدمات آسیب رسان سلامت، نقش تبلیغات را در کاهش یا افزایش عوامل خطر سلامت محوری اعلام کرد.

به گزارش شفاآنلاین،مدیرگروه عوامل خطر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر تعیین و ممنوعیت کالاها و خدمات آسیب رسان سلامت، نقش تبلیغات را در کاهش یا افزایش عوامل خطر سلامت، محوری اعلام کرد.

عباس پریانی با بیان این مطلب گفت: تحقیقات متعددی در دنیا انجام شده که نشان می دهد تبلیغات احساس نیاز القایی و افزایش مصرف را به دنبال دارد.

مدیرگروه عوامل خطر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت و دبیر تعیین و ممنوعیت کالاها و خدمات آسیب رسان سلامت با بیان این که تبلیغات برای کودکان و نوجوانان به دلیل عدم توانایی در تشخیص حقوق و صلاح خودشان آنها را دچار اشتباه می کند، افزود: لذا در بسیاری از کشورها هرگونه تبلیغی در برنامه های تلویزیونی و رادیویی قبل، بعد و حین برنامه های مخصوص کودکان ممنوع است.

پریانی ضمن اعلام این که در کشور ما هم استفاده ابزاری از کودکان در تبلیغاتی که مربوط به بزرگسالان است ممنوع است، گفت: همچنین نشان دادن کودکی که در حال مصرف یک کالای آسیب رسان است یا فعالیتی که برایش مخاطراتی داشته باشد، در برنامه های تلویزیونی و تبلیغاتی ممنوع است.

وی افزود: در قوانین کشور ما همچنین تبلیغات در مراکز آمورشی مثل مدارس در همه مقاطع تحصیلی ممنوع است.

دبیر تعیین و ممنوعیت کالاها و خدمات آسیب رسان سلامت وزارت بهداشت با اشاره به نسبی بودن آسیب رسانی کالاها و خدمات گفت: کارگروه معتقد است که هیچ کالا یا خدمتی خود به خود نه آسیب رسان، مطلق است نه مفید مطلق. یعنی آسیب رسانی موضوعی نسبی است.

وی افزود: هدف ما اینست که مجموعه فواید یک کالا یا خدمت را از یک طرف و مجموعه مضرات و آسیب های همان کالا یا خدمت را از طرفی دیگر، جمع بندی کنیم و در نهایت با مقایسه سود و زیان یک کالا یا خدمت، ببینیم آن کالا آسیب رسان است یا خیر.

مدیرگروه عوامل خطر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: هدف قانونگذار اینست که با دو استراتژیِ ممنوعیت تبلیغات و افزایش عوارض قیمت از طریق اخذ عوارض، استفاده بی رویه کالاهای آسیب رسان را کنترل کند.

پریانی افزود: ممکن است استفاده از کالا یا خدمت در یک گروه خاص، آسیب رسان باشد. مثلا برخی خدمات زیبایی یا برخی از تجهیزات پزشکی یا بهد اشتی، مثل دستگاه تصفیه آب که در مناطقی که میزان سختی یا ناخالصی آب بالاست می تواند مفید یا حتی ضروری باشد. اما در سایر مناطق کشور به دلیل این که املاح مفید آب را از بین می برد، می تواند برای اکثریت جامعه آسیب رسان باشد.

وی در ادامه با بیان این که پنجمین جلسه کارگروه با محوریت کالاها و خدمات پزشکی آسیب رسان سلامت اول بهمن ماه برگزار شد، افزود: هدف جلسه این بود که درباره برخی از کالاها و خدمات پزشکی که به صورت قانونی عرضه می شوند ولی مصرف بی رویه آنها به سلامت افراد و گیرندگان خدمت آسیب می رساند، تصمیم گیری کند.

وی در پایان افزود: در این جلسه از سازمان نظام پزشکی، سازمان غذا و دارو، موسسه استاندارد، پلیس فتا، سامانه 1490، تعزیرات حکومتی، مرکز سلامت محیط و کار و اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت درمان نیز حضور داشتند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: