کد خبر: ۱۸۱۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۶ - 2018January 15
ابتلا به دیابت همیشه بر اثر مصرف زیاد قند و مواد قندی بروز نمی کند. برخی عادت های روزمره خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند که در این مقاله به مهم ترین و عجیب ترین عادت هایی می پردازیم که منجر به ابتلای ما دیابت می شوند.
شفا آنلاین>سلامت> همیشه مصرف قند زیاد باعث ابتلا به دیابت نمی شود. برخی عادت های غلط روزمره باعث دیابت می شوند که کمی عجیب به نظر می رسند. در این مقاله به عادت هایی اشاره می کنیم که به نظر می رسد به دیابت ارتباطی ندارند، اما در واقع عوامل ابتلا به دیابت <Diabetes>هستند.


به گزارش شفا آنلاین:ابتلا به دیابت همیشه بر اثر مصرف زیاد قند و مواد قندی بروز نمی کند. برخی عادت های روزمره خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند که در این مقاله به مهم ترین و عجیب ترین عادت هایی می پردازیم که منجر به ابتلای ما دیابت می شوند.


1.  دیابت و انتخاب یک رژیم غذایی بدون گلوتن زمانی که نیاز به این کار نیست

باز هم دلیل دیگری که نشان می دهد شما نباید گندم، جو و چاودار را از رژیم غذایی خود حذف کنید، مگر اینکه ضروری باشد. طی تحقیقی که روی 200 هزار بزرگسال امریکایی انجام شد، مشخص شد افرادی که به طور منظم گلوتن مصرف می کنند، 13 درصد کمتر از افرادی که گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف می کنند در معرض ابتلا به دیابت هستند.

علتش شاید این است که افرادی که از مصرف گلوتن اجتناب می کنند، کمتر غلات سبوس دار سرشار از فیبر می خورند. فیبر نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به دیابت بازی می کند. دبورا مالکوف Deborah Malkoff، دارای مدرک آموزش دیابت در این باره می گوید: رژیم غذایی که دارای فیبر زیاد است، حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده، التهاب را کاهش داده و سطح فشار خون و کلسترول را کاهش می دهد.



2.    دیابت و تنها ماندن

شاید برایتان لذت بخش باشد که روی مبل لم بدهید، تلویزیون نگاه کنید و با کسی صحبت نکنید. بررسی ها نشان داده اند انزوای اجتماعی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. طبق بررسی های انجام شده زنان سن 40 تا 75 سال که در فعالیت های اجتماعی شرکت نمی کنند، 12 درصد بیش از دیگر زنان در معرض ابتلا به دیابت بوده اند.

متخصصان به طور کامل ارتباط این دو را متوجه نشدند، اما می دانیم افرادی که از دوستان و خانواده جدا می شوند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند که طبق گفته دکتر ساتیا جیوتینگرام Sathya Jyothinagaram، متخصص غدد درون ریز در مرکز پزشکی دانشگاه بنر Banner در فینیکس Phoenix، افسردگی یکی از عوامل تشدید کننده ابتلا به دیابت است. پس با دوستان خود تماس بگیرید و قرار بیرون رفتن بگذارید تا سالم بمانید.


3.    دیابت و مصرف نکردن قهوه

دلایل زیادی برای نوشیدن قهوه در هنگام صبح وجود دارد. طبق بررسی هایی که اخیرا انجام شده افرادی که مصرف قهوه خود را کاهش می دهند، طی 4 سال به میزان 17 درصد بیش از کسانی که مصرف قهوه خود را تغییر نمی دهند، در معرض ابتلا به دیابت هستند. در مقابل کسانی که یک فنجان قهوه بیشتر در روز مصرف می کنند، خطر ابتلا به دیابت تا 11 درصد کاهش پیدا می کند.

محققان به طور کامل علت تاثیر قهوه بر دیابت را درک نکردند، اما به نظر می رسد نوشیدن قهوه سطح قند خون را ثبات می دهد. اگر نمی توانید طعم تلخ قهوه را تحمل کنید، می توانید از شیرین برگ یا استویا* stevia استفاده کنید.

*استویا stevia :یک گیاه چند ساله علفی است که  امروزه از استویا در بسیاری از کشورها به عنوان شیرین کننده استفاده می‌شود.


4. دیابت و استفاده از دهانشویه

کمی عجیب به نظر می رسد، اما حقیقت دارد. کسانی که دو بار در روز از دهانشویه استفاده می کنند، طی 3 سال 55 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

تحقیقات بیشتری برای درک این ارتباط لازم است، اما دهانشویه باکتری های دهان را از بین می برد– هم باکتری های خوب و هم باکتری های بد. برخی از باکتری های مفید موجود در دهان نقش مهمی در تنظیم قند خون دارند و از بین بردن آنها ثابت ماندن سطح قند خون را دشوار می سازد.

به هر حال دندان و لثه های تمیز بهتر می تواند از سلامت شما محافظت کند. بنابراین اگر استفاده از دهانشویه بخشی از برنامه منظم بهداشت دهان و دندان شماست، بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید. پزشک می تواند با بررسی مزیت ها و معایب این روش ادامه استفاده از دهانشویه را توصیه یا منع کند.


5.دیابت و مصرف نمک زیاد

نمک زیاد شما را در معرض افزایش وزن یا فشار خون قرار می دهد – که هر دو عوامل تشدید کننده دیابت هستند. اما این تمام ماجرا نیست. یافته های جدید نشان داده اند که مصرف زیاد نمک تاثیر مستقیم بر روی تحمل انسولین نیز دارد. در حقیقت به ازای هر 1000 میلی گرم نمک بیشتر احتمال بروز دیابت در فرد به میزان 43 درصد افزایش می یابد.

بهتر است میزان مصرف نمک خود را در روز به کمتر از 2300 میلی گرم در روز برسانید. کمتر از 1500 میلی گرم حتی بهتر است.


6. از داروهای استاتین* statin مصرف می کنید


داروها ابزار مهمی برای کنترل سطح کلسترول هستند. اما طبق بررسی هایی که در سال 2010 از تحلیل داده های 13 تحقیق و بررسی 91 هزار بزرگسال انجام شد، مشخص شد مصرف داروهای استاتین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند. تحقیقات جدیدتر در سال 2017 نشان داده اند که مصرف استاتین ها تا 36 درصد احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

اینکه این دو عامل چه ارتباطی با یکدیگر دارند، کاملا مشخص نیست. کلسترول بالا به خودی خود یک عامل مهم در افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است، بنابراین افرادی که استاتین مصرف می کنند، به خاطر کلسترول بالا مستعد ابتلا به دیاب نوع 2 هستند. به هرحال اگر لازم است برای کلسترول خود کاری انجام دهید، بهتر است گزینه های موجود را بررسی کنید. دکتر جیوتینگرام می گوید: "برای برخی افراد تغییر در سبک زندگی موثر خواهد بود، از جمله انتخاب یک رژیم غذایی سالم و مناسب، ورزش کردن و ترک سیگار"

*استاتین statin: استاتین‌ها گروهی از داروهای کاهنده کلسترول خون هستند و معمولا در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از افزایش چربی خون استفاده می‌شوند.سیمرغ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: