کد خبر: ۱۸۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۶ - 2018January 08
رئیس مرکز آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو :
ما به‌عنوان مسئولان دولتی نباید کاری کنیم که مردم برای تامین محصولات غذایی مورد نیاز خود دچار نگرانی و تشویش شوند و اگر این اتفاق افتاد باید به این نتیجه برسیم که ما به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنیم.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>رئیس مرکز آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با گلایه از اظهارنظرهای مسئولان مختلف پیرامون کیفیت محصولات غذایی، <Quality of food products>اظهار داشت: «ما به‌عنوان مسئولان دولتی نباید کاری کنیم که مردم برای تامین محصولات غذایی مورد نیاز خود دچار نگرانی و تشویش شوند و اگر این اتفاق افتاد باید به این نتیجه برسیم که ما به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنیم.»


اگر گندم مصرفی مشکل‌دار شود دستور جمع‌آوری آن را خواهیم داد
به گزارش شفا آنلاین:رئیس مرکز آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو  در خصوص اخبار پیرامون مخلوط شدن ماسه با گندم در سیلوهای کشور گفت: «درباره گندم به دلیل اینکه یکی از محصولات پرمصرف در کشور است حساسیت زیادی وجود دارد. در این مقوله ما شاهد هستیم که در برخی سال‌ها خودکفایی در کشور وجود دارد و در بعضی سال‌ها نیازمند واردات هستیم. ازاین‌رو این محصول باید در شرایط خاصی و در انبارها و سیلوهای خاصی نگهداری شود. البته در این خصوص باعث نگرانی وجود ندارد و تنها چیزی که باید رعایت شود آن است که باید سازمان‌های متولی در این خصوص اظهارنظر کنند.»
بهرام دارایی افزود: «ما برای عمده محصولات مصرفی مردم به‌ویژه گندم برنامه‌ریزی می‌کنیم. گندم یکی از مهم‌ترین این محصولات است که می‌توان به آن برنج، آب‌آشامیدنی، روغن، لبنیات، مواد پروتئینی و سبزیجات را اضافه کرد. بنابراین ما موظف هستیم در کنار تضمین سلامت محصولات غذایی، بایستی کمک کنیم تا ذائقه مردم دچار مشکل نشود. بنابراین اگر به این نتیجه برسیم که گندم مصرفی مردم مشکل‌دار است دستور جمع‌آوری آن را از بازار خواهیم داد. چه‌بسا ممکن است در مقاطعی بدون اینکه عامه مردم متوجه شده باشند با برنج هم این کار را کرده‌ایم و حتی جلوی عرضه آن به بازار را هم گرفته‌ایم.» وی در تشریح روند تضمین کیفیت محصولات توسط سازمان غذا و دارو اظهار داشت: «در طول روز مباحث زیادی درباره محصولات غذایی و اقلام مورد استفاده در سفره غذایی روزانه مردم مطرح می‌شود. این مباحث موضوعات مهمی است زیرا مردم هر روز با مواد غذایی مختلف برای تامین مایحتاج روزانه خود سروکار دارند. ولی آنچه مسلم است این است که سازمان‌های مختلفی در کشور مسئول تضمین کیفیت اقلام غذایی مورد نیاز هستند و این روند یک پروسه مستمر و همه‌روزه است و در این بین مهم آن است که این روند یک مسیر علمی و در حال ارتقاء باشد.»


چه ارگانی کیفیت محصولات موجود را تضمین می‌کند؟
رئیس مرکز آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو افزود:‌ «در کشور ما همیشه این مباحث مطرح بوده و مردم همیشه این سوال را دارند که کیفیت محصولات موجود در بازار در چه سطحی است و چه ارگانی این کیفیت را تضمین می‌کند. هر چند متاسفانه در برخی موارد اخباری از گوشه و کنار به گوش کشور می‌رسد که افراد و ارگان‌هایی این ادعا را دارند که مسئولیت سلامت غذا با آنها است.» دارایی با گلایه از اظهارنظرهای مسئولان مختلف پیرامون کیفیت محصولات غذایی موجود در بازار، اظهار داشت: «ما به‌عنوان مسئولان دولتی نباید کاری کنیم که مردم برای تامین محصولات غذایی مورد نیاز خود دچار نگرانی و تشویش شوند. لذا اگر این اتفاق افتاد باید به این نتیجه برسیم که ما به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنیم.»


دارایی ادامه داد: «ازاین‌رو در بحث مواد غذایی به دلیل سروکار داشتن با سلامت جسم باید مجموعه‌ای مانند وزارت بهداشت متولی امر باشد. زیرا این روندی است که در همه جای دنیا در حال سپری شدن است و در کشور ما نیز قانون از سال‌ها قبل این مسئولیت را به وزارت بهداشت سپرده است.»
وی افزود: «مسئولیت این کار در وزارت بهداشت به سازمان عریض و طویلی مانند سازمان غذا و دارو سپرده شده که با بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال انجام دادن است. البته این سازمان با کمک بخش خصوصی و آزمایشگاه‌های متعددی در سراسر کشور در حال همکاری است.» وی اضافه کرد: «در حال حاضر تمام ظرفیت‌های وزارت بهداشت در بخش‌های تولید و کنترل کیفیت محصولات غذایی و دارو آماده بوده و توانسته با کمک آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو که در سطح بین‌المللی است، ارتباطات گسترده‌ای با کشورهای اروپایی و مطرح در دنیا در بحث‌های تضمین کیفیت دارو، واکسن و مواد غذایی داشته باشد.»
رئیس مرکز آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو ادامه داد: «آنچه با شبکه گسترده آزمایشگاهی باید تضمین کنیم این است که محتویات محصول موجود در بسته‌بندی‌ها باید با توضیحات موجود بر روی بسته‌بندی از لحاظ مواد مضر و یا سموم احتمالی باید مطابقت داشته باشد. این روندی است که حتی باید قبل از تولید محصول و عرضه آن به بازار رعایت شود.»


ایرادات را اعلام عمومی نخواهیم کرد
دارایی با بیان اینکه اعلام سازمان غذا و دارو به‌عنوان مسئول در خصوص ایرادات موجود در محصولات یک اعلام عمومی نخواهد بود، افزود: «اعلام مواردی همچون ممنوعیت عمومی مصرف، راهکاری برای حل مشکل نیست. بنابراین در این موارد ما به‌صورت مستقیم ورود می‌کنیم و مشکل را حل کرده و کالای مشکل‌دار را از دسترس مردم خارج می‌کنیم.

البته ممکن است در برخی موارد مشکلات خاصی پیش آید که مقطعی بوده و به دلیل برداشت‌ها و اقدامات غلط موجب بروز مشکلاتی شده باشد. ازاین‌رو ما در هیچ برهه زمانی منکر این نمی‌شویم که محصولات تاییدی ما در مواردی به مشکل برخورده باشند. مانند دارویی‌هایی که بعد از گرفتن تاییدیه‌های اولیه و عرضه به بازار به دلیل داشتن عوارض، دستور جمع‌آوری آن داده می‌شود.» وی در پاسخ به این سوال که بخش دیگری از انتقادات به کیفیت گندم تولید داخل و آرد موجود در بازار از سوی وزیر بهداشت رقم خورده است، گفت: «آنچه وزیر بهداشت مطرح کرند در خصوص کیفیت گندم تولید داخل است. زیرا ممکن است آردی تولید و فرآوری شود که کیفیت لازم را نداشته و این ممکن است اتفاق افتاده باشد.»
این مقام مسئول افزود: «اگر از بنده به‌عنوان یک شهروند پرسیده شود که آیا کیفیت آرد تولید داخل مناسب است یا خیر در پاسخ شما می‌گویم که اگر مناسب بود چرا صنف نانوایان از این مورد گلایه‌مند هستند. بنابراین ارگان‌هایی مثل وزارت جهاد باید از این صنف در خصوص کیفیت محصول سوال کنند. بنابراین این یک انتقاد بسیار ساده است که باید توسط مسئولان مربوطه پاسخ داده شود و در این خصوص واقع‌بین بود.»
دارایی در خصوص ماجراهای خمیر مرغ اظهار داشت: «سازمان غذا و دارو در این خصوص مقاومت کرد و در مقطعی اجازه مصرف آن را در کشور نداد. زیرا نحوه و مسیر تولید این محصول اصلاً قابل‌قبول نبود و باید این مسیر تصحیح می‌شد. آنچه ما در بازرسی‌های خود به‌عین دیدم روندی نبود که بتوان اسم آن را تولید یک محصول سالم و بهداشتی گذاشت؛ حتی در مقطعی تولیدکنندگان این محصول بی‌کیفیت درخواست صادرات را داشتند.»
رئیس مرکز آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو اضافه کرد: «خمیر مرغ پایه تولید انواع محصولات مانند سوسیس و کالباس است که با اضافه کردن انواع نگهدارنده‌ها و طعم‌دهنده‌ها از این ماده اولیه استفاده می‌شود. البته اشکالی در استفاده از این محصول وجود ندارد، اما انتقاد اصلی این بوده که راهکار درستی برای این روند باید طی می‌شد و متاسفانه این روند به درستی طی نمی‌شد. در حال حاضر در کارخانه‌های تولید این محصولات تجهیزات مدرنی است که می‌توانند مرغ را به‌صورت کاملاً بهداشتی در این دستگاه‌ها ریخته و خمیر مرغ درست می‌کنند.»
وی با بیان اینکه متاسفانه خمیر مرغی که دست بر روی آن گذاشته شد محصولی بود که از باقیمانده‌های غیرقابل استفاده درست می‌شد، افزود: «این محصول از باقیمانده موادی مانند خونابه، پای مرغ و تاج‌خروس و در محل‌های غیرمجاز و خارج از نظارت تولید و بعد از فروش به مراکز زیر پله‌ای به‌صورت گسترده در محصولاتی مانند سوسیس و کالباس استفاده می‌شد اما امروز این الزام وجود دارد که کارخانه تولیدکننده سوسیس و کالباس باید در محل کارخانه و از مرغ دارای کیفیت تولید خمیر کند و این روش درستی است که امروز در حال انجام است. بنابراین این مسیر درست باید از ابتدا طی می‌شد و نیازی به هیاهو نداشت. ازاین‌رو یک سری افراد سودجو با فشار و هوچی گری می‌خواستند جلوی اجرایی شدن این روند را بگیرند.»
دارایی در خصوص مصوبه سازمان مجمع تشخیص در خصوص تقسیم وظایف بین سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو اینکه آیا سازمان استاندارد زیرساخت‌های لازم را برای قبول این مسئولی دارد یا خیر؟ گفت: «خوشبختانه تکلیف تضمین کیفیت محصولات سلامت‌محور مانند غذا و دارو بر اساس قانون بر عهده سازمان غذا و دارو است اما سازمان ملی استاندارد عنوان کرده که می‌تواند از شبکه آزمایشگاه‌های خصوصی و دانشگاهی در تضمین سلامت محصولات استفاده کند. ولی جای بحث اینجاست که این سازمان نمی‌تواند مشکلات امنیت سلامت مواد غذایی را تضمین کند. ما از این اطلاع داریم که چه ارگانی و با چه تخصصی می‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند و آنکه باید سلامت غذا را تایید کند در چارچوب حوزه فعالیت وزارت بهداشت است و هیچ شکی در این خصوص نیست.» وی در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه می‌تواند به امنیت و سلامت محصولات غذایی آسیب‌رسان باشد؟، اظهار داشت: «آنچه مهم است این است که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به انجام وظایف خود در این خصوص ادامه خواهد کرد و راه خود را با قدرت و قوت بیشتری ادامه خواهد داد و مکس نخواهیم کرد و قانون هم در این زمینه تصریح دارد.»
ماجرای برنج‌های آلوده مرجوعی
دارایی درباره برنج‌های مرجوعه و استفاده از برخی محموله‌ها به‌عنوان خوراک دام توضیح داد: «در حال حاضر مقدار برنج مصرفی کشور در سال نزدیک به سه میلیون تن است که مقداری از آن در داخل تولید و مقداری از خارج وارد می‌شود. تا به این لحظه هیچ مقدار از هیچ نوع برنجی که ضوابط سازمان غذا و دارو را نداشته باشد اجازه ورود به بازار مصرف را نداشته است. خوشبختانه همه ارگان‌های ذی‌ربط اعم از قضایی و گمرک در این زمینه با ما همکاری لازم را داشته‌اند. تا به امروز هم در زمینه برنج ضوابط کشور از بسیاری از کشورهای دیگر سخت‌گیرانه‌تر بوده است و کشورهای صادرکننده خود را با شرایط ما منطبق کرده‌اند. البته در زمینه برنج‌های مرجوعه این اتفاق چند سال قبل نیز افتاده بود. مشکل اصلی برنج‌های تولیدی در دنیا وجود فلزات سنگین مانند آرسنیک است که در برخی محصولات وجود دارد و در این مورد خاص نیز وجود این ماده فلزی دلیل مرجوع شدن محصول بود. در این مثال خاص بیشتر برنج برگشت داده شده از کشورهای آمریکای جنوبی مانند اروگوئه بود.»سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: