کد خبر: ۱۸۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۶ - 2018January 07
امروزه برقراری ارتباط از طریق برنامه های پیام‌رسان به بخش مهمی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است.یکی از این برنامه‌ها که تنها دو سال از عمرش می‌گذرد، سرویس «ویسپی» است که به‌ویژه با فیلترشدن تلگرام در این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است.
شفا آنلاین>اجتماعی>  امروزه برقراری ارتباط از طریق برنامه های پیام‌رسان به بخش مهمی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است.یکی از این برنامه‌ها که تنها دو سال از عمرش می‌گذرد، سرویس «ویسپی» است که به‌ویژه با فیلترشدن تلگرام در این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است.

به گزارش شفا آنلاین:همین وابستگی زیاد کاربران به برنامه‌های پیام‌رسان <Messaging apps>است که باعث به وجود آمدن تعداد زیادی از این نوع اپلیکیشن‌ها در چند سال اخیر شده است. در این میان به‌ویژه سرویس‌هایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند که به غیر از امکان گفتگوی متنی و ارسال و دریافت فایل‌های مالتی‌مدیا، می‌توانند نقش یک تلفن اینترنتی را هم برای کاربرانشان داشته باشند.


همچنین چند سالی است که تلگرام و به‌طورکلی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، دیگر تنها ابزارهایی برای برقراری ارتباط و چت و گفتگو نیستند، بلکه محلی برای ارائه کسب‌وکار و درآمدزایی نیز به حساب می‌آیند. این روزها با محدودیتی که در استفاده از اپلیکیشن تلگرام به وجود آمده، بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی متکی به این برنامه نیز کساد شده‌اند. در چنین وضعی طبیعی است که بسیاری از کاربران تلگرام در جستجوی برنامه‌ای جایگزین باشند.

«ویسپی» یکی از این گزینه‌های مناسب برای جایگزینی تلگرام است. اپلیکیشنی که در آغاز توسط چینی‌ها توسعه پیدا کرد و با امکاناتی ایده‌آل ازجمله برقراری تماس‌های رایگان اینترنتی، به بازارهای جهانی راه پیدا کرد و در کنار رقبای بزرگی چون تلگرام و واتس‌اپ قرار گرفت. این اپلیکیشن به بازار ایران نیز وارد شد و در این بازار حتی یک بار فیلترینگ را تجربه کرد، اما به سرعت رفع فیلتر شد.

 

ویسپی چگونه کار می‌کند؟

شاید این اپلیکیشن از لحاظ طراحی چندان قوی به نظر نرسد، اما با کاربری ساده‌ای و امکانات ویژه‌ای که دارد، جای خود را در میان طرفداران زیادی باز کرده است.

پس از نصب ویسپی و ثبت شماره در آن، یک کد فعالسازی برای کاربر ارسال می‌شود که با استفاده از آن می‌تواند کار کردن با اپلیکیشن را شروع کند.

در طراحی فعالیت این برنامه پیام‌رسان ترکیبی از قابلیت‌های تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک به چشم می‌خورد. «Social» بخشی از برنامه این پیام‌رسان است که شباهت‌هایی به قسمت فید فیسبوک یا اینستاگرام دارد و به کاربر این امکان را می‌دهد تا زمینه‌های مطلوب خود را در آن‌جا دنبال کند.

در این اپلیکیشن کاربر می‌تواند دوستان فیسبوکی خود را پیدا کند و همچنین افراد را بر حسب موقعیت جغرافیایی یا بر اساس نام کاربری بیابد.

یکی از‌ قابلیت‌های بسیار خوب این اپلیکیشن وجود این امکان است که کاربر می‌تواند در پروفایل خود علاوه بر اسم و عکس کاربری و تعیین وضعیت Last Seen (عمومی و خصوصی)، یک کالر آیدی ویدئویی داشته باشد. این ویژگی به کاربر امکان می‌دهد تا در زمانی که آنلاین نیست، به‌وسیله یک  ویدئوی ۶ ثانیه‌ای از مخاطبانش استقبال کند.

رادیوی ویسپی نیز شاید برای خیلی از افراد قابلیت ویژه‌ای در این پیام‌رسان محسوب شود.

و شاید مهم‌تر از همۀ این موارد، امکان تماس صوتی رایگان این اپلیکیشن باشد. امکانی که تلگرام از آن محروم است و کمک کرده تا اپلیکیشن ویسپی به‌خصوص در این روزها که تلگرام با فیلترینگ دست و پنجه نرم می‌کند، اپلیکشن محبوب کاربران گوشی‌های هوشمند باشد.

 

محل تولد ویسپی کجاست؟

هنوز به درستی مشخص نیست که این اپلیکیشن محبوب کجا به دنیا آمده و کجا بزرگ می‌شود؟ در سایت این پیام‌رسان، اطلاعاتی مبنی بر محل ساخت این سرویس ارائه نشده است، اما در بخش قوانین و مقررات این پیام‌رسان، به شرکت «SG Atlantic Limited»  برمی‌خوریم که در هنگ‌کنگ مستقر است. اپ‌استور و گوگل‌پلی نیز شرکت «SG Atlantic Limited» را به‌عنوان توسعه‌دهندۀ این پیام‌رسان معرفی می‌کنند.

اما در این میان حرف و حدیث‌هایی مبنی بر این که این پیام‌رسان، در ماه‌های گذشته توسط یک شرکت ایرانی اداره شده است، به گوش می‌رسد. حتی بعضی شواهد حاکی از آن است که این اپلیکیشن داخل ایران و توسط بزرگ‌ترین اپراتور اینترنت ثابت در کشور یعنی شرکت «شاتل» اداره می‌شود.

 اگر با این فرض به ویسپی به عنوان یک اپلیکیشن داخلی نگاه کنیم، باید اعتراف کنیم که از لحاظ امکانات، قابلیت‌ها و حتی طراحی از تمام برنامه‌های پیام‌رسان توسعه‌یافته ایرانی برتر و بالاتر است.

از طرفی دیگر مدیرعامل شرکت شاتل مالکیت اپلیکیشن ویسپی را رد می‌کند و این شرکت را حامی توسعه فعالیت‌های همه برنامه‌های پیام‌رسان معرفی می‌کند.

اما سرویس «الکسا» وب‌سایت ویسپی را یک وب‌سایت ایرانی معرفی می‌کند، چراکه بر اساس اطلاعات موجود، ۹5 درصد از ترافیک بازدید این وب‌سایت متعلق به کشور ایران است.

 

اما به هرحال واقعیت این است که ویسپی پیام‌رسانی با قابلیت‌های بسیار ویژه و مناسب است، چه یک اپلیکیشن ایرانی باشد و چه خارجی، و این روزها در غیاب تلگرام میهمان بسیاری از گوشی‌های هوشمند داخل ایران است. اما باید دید که در آینده و با حضور مجدد تلگرام در عرصه رقابت، ویسپی این محبوبیت را حفظ می‌کند یا نه.

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: