کد خبر: ۱۷۹۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۶ - 2018January 01
نسبت بالایی از باکتری‌ها با جهش کروموزومی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند. در چنین شرایطی ناکارایی دارو به ناتوانی در درمان و حتی مرگ بیمار منجر می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> آﻧﺘﻲ ﺑﻴﻮﺗﻴﻚ ها داروهاﻳﻲ ﻗﻮی هستند ﻛﻪ با از بین بردن ﻣﻴﻜﺮوب‌ﻫا و باکتری‌ها، روند بهبود بیماری را تسریع می‌کنند. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت بالایی از باکتری‌ها با جهش کروموزومی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند. در چنین شرایطی ناکارایی دارو به ناتوانی در درمان(Treatment) و حتی مرگ بیمار منجر می‌شود. ﻣﻘﺎوﻣﺖ داروﻳﻲ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ مهم اﺳﺖ ﻛﻪ به اعتقاد متخصصان عملکرد بیمار در بروز آن نقشی مهم دارد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر علی ایمانی می‌گوید: مقاومت آنتی بیوتیکی خطر بزرگی است که جوامع بشری را تهدید می‌کند. هنگامی که باکتری برای مدت زمانی طولانی، در مجاورت مقدار کمی آنتی بیوتیک قرار می‌گیرد دچار جهش کروموزومی شده، مقاومت آنتی بیوتیکی اتفاق می‌افتد.

دبیر علمی انجمن میکروب‌شناسی تأکید می‌کند: تجویز درست آنتی بیوتیک، مصرف بموقع و کامل کردن دوره درمان راه پیشگیری(prevention) از مقاومت آنتی بیوتیکی است. هنگامی که بیمار آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند باکتری‌ها را در معرض این دارو قرار می‌دهد.

متأسفانه بسیار دیده شده که برخی بیماران با مشاهده آثار بهبودی و از بین رفتن علائم بیماری، خودسرانه مصرف آنتی بیوتیک را قطع می‌کنند. در حقیقت آنها باکتری را در معرض غلظت کمی از آنتی بیوتیک قرار می‌دهند و قبل از نابودی باکتری آنتی بیوتیک را قطع می‌کنند. تکرار این رفتار شرایط جهش کروموزوم باکتری و ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی را فراهم می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: