کد خبر: ۱۷۹۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۸ دی ۱۳۹۶ - 2017December 29
بسیاری از این مخدرها به عنوان قرص مسکن از سوی پزشکان تجویز شده بودند؛ مانند ترامادول، کدیین و اکسی کدن. بحران مصرف بیش از اندازه مخدرها در آمریکا به دهه 1990 بر می گردد.
شفا آنلاین>سلامت>کارخانه های داروسازی هم به این مبارزه پیوستند. سرانجام صنایع داروسازی قدم در راه حل معضلی گذاشتند که خود پدیدآورنده آن بودند. 53 هزار مرگ، تعداد حیرت آوری است. در آمریکا طی 12 ماه این تعداد انسان به کام مرگ فرورفته اند؛ به طور متوسط روزی 146 نفر. این آمار مرگ و میری است که در سال گذشته بر اثر مصرف بیش از اندازه مخدرها (opioid) روی داده است.
 
به گزارش شفا آنلاین:بسیاری از این مخدرها به عنوان قرص مسکن <pain killer>از سوی پزشکان تجویز شده بودند؛ مانند ترامادول، کدیین و اکسی کدن. بحران مصرف بیش از اندازه مخدرها در آمریکا به دهه 1990 بر می گردد.
در آن زمان سازمان های بهداشت و سلامت آمریکا پزشکان را به شدت تشویق می کردند برای تسکین درد بیماران پس از اعمال جراحی از مسکن ها استفاده کنند.
 
پس از آن کارخانه های داروسازی تلاش بسیاری کردند پزشکان را وادارند برای تسکین انواع دردهای مزمن، مسکن های مخدری تجویز کنند. پس از آن بود که این داروها در حجم بسیار بالایی در مراکز درمانی برای بیماران مورد استفاده قرار گرفت.

ترامپ هم مسکن ها را اورژانس بهداشتی دانست.

دونالد ترامپ بحران مسکن ها را یک اورژانس بهداشتی آمریکا نامید زیرا به کشنده ترین همه گیری مصرف دارو در تاریخ آمریکا تبدیل شده است. اکنون صنایع دارویی آمریکا که شدیدا برای نقشی که در این میان بازی کرده اند، مورد انتقاد قرار گرفته اند، قدم در راه حل بحرانی گذاشته اند که خود مسبب آن بوده اند.
 
دو کارخانه دارویی درمان های ماهانه جدیدی را برای جایگزینی آن گروه از مسکن های قوی ارائه کرده اند که یکی از آنها اخیرا مورد تایید قانونگذاران آمریکا قرار گرفت. صنایع دارویی Indivior لندن که در سال 2014 میلادی از درون کارخانه تولیدکننده لوازم بهداشتی Reckitt Benckiser بیرون آمد، دارویی را تولید کرده که ماهی یک بار به چربی های اطراف شکم فرد معتاد تزریق می شود.
 
 
این اولین راه درمانی اعتیاد به مواد مخدر در دنیاست. قرص زیرزبانی Sublocade داروی دیگری است که حاوی ترکیبی از buprenorohine است و کارخانه داروسازی Benckiser آن را تولید کرده است. این دارو بدون این که انرژی زا باشد، میل شدید به مواد مخدر را از بین می برد. این داروی جدید که اوایل سال آینده بازار آمریکا را مورد هدف قرار می دهد، طوری ساخته شده که فرد معتاد را بدون این که دچار نشانگان قطع دارو شود (حالت تهوع، خارش و لرزش) در یک وضعیت باثبات قرار می دهد و در صورت قرار گرفتن در جلسات مشاوره احتمال بازگشت مجدد فرد را به اعتیاد کاهش می دهد.

آمریکا و سوئد بازار ترک اعتیاد را هدف گذاری کرده اند.

کارخانه داروسازی indivior همچنین در حال مذاکره با قانونگذاران کشورهای انگلستان، استرالیا، کانادا، سوئد و آلمان برای تایید داروی Sublocade است. یکی از تحلیلگران می گوید: «شوربختانه این یک درمان کامل نیست، اما به نظر می رسد تا حد زیادی خویشتن داری بیمارانی را که به سختی پذیرای درمان هستند افزایش می دهد. با آگاهی بیشتر نسبت به خطرات تجویز داروهای مسکن و همراه با حمایت های روانی این همه گیری می تواند تحت کنترل قرار بگیرد.» در جای دیگر داروی تزریق دیگری توسط صنایع داروسازی سوئد ارائه شده که به صورت هفتگی یا ماهانه به فرد معتاد داده می شود.
 
سازمان غذا و داروی آمریکا فقط تجویز نسبت کمی از دارو را تایید و اعلام کرده برای تایید تجویز دوزهای بالاتر دارو به مطالعه بیشتر نیاز دارد. این تاییدیه تا اواسط ژانویه اعتبار دارد. کارخانه سازنده مدعی است این دارو پس از استفاده اولین دوز علائم نشانگان قطع دارو را در بیمار سرکوب می کند.

کاهش علائم و کنترل درد ناشی از ترک اعتیاد یا درآمد بیشتر

این دو کارخانه داروسازی سعی دارند یک مشکل بزرگ را حل کنند. در آمریکا، در سال گذشته 12 میلیون نفر سوء مصرف داروهای مسکن داشته اندو 2.5 میلیون نفر با تابلوی اختلال مصرف مسکن تشخیص داده شده اند. با این حال یک میلیون نفر هنوز این درمان را دریافت می کنند. طی دهه گذشته در انگلستان تعداد افرادی که به دلیل سوء مصرف داروهای مسکن مخدر روانه بیمارستان شدند، 2 برابر شده است، تعدادی بالغ بر 1 هزار و 660 نفر. طبق آمار «خدمات بهداشت عمومی» انگلستان (NHS)، در سال 2016 میلادی تعداد تجویز داروهای مسکن مخدر به 24 میلیون رسیده است.
 
اکنون این دو کارخانه داروسازی باید تاوان اشتباه خود را در مورد تشویق به تجویز داروهای مسکن مخدر بدهند. موجی از اقامه دعوی ها در راه است. در نیویورک دولت محلی علیه چند کارخانه داروسازی برای ساخت داروهای مسکن مخدر اقامه دعوی کرده است.
 
در ایالت ویرجینای آمریکا بیش از 30 پرونده علیه پزشکان، پزشکان داروسازی و کارخانه های داروسازی به دادگاه ارائه شده است. این ایالت بالاترین میزان مرگ ناشی از سوء مصرف داروهای مسکن مخدر را تجربه می کند و دومین میزان بالای بیکاری را دارد. بین آمریکاییان بالای 50 سال، سوءمصرف داروهای مسکن مخدر بیشترین علت مرگ است و در هر ساعت 4 نفر به این دلیل جان خود را از دست می دهند. معضل اصلی تجویز بیش از اندازه این نوع داروهاست؛ از دردهای ناشی از سرطان گرفته تا دردهای شدید کمر، آرتریت، یا صدمات ورزشی با این گروه از داروها تسکین می یابند.
 
علاوه بر بهای انسانی که در این مورد گریبانگیر جامعه می شود، تجویز این داروها از نظر اقتصادی هم هزینه گزافی بر دوش جامعه آمریکا تحمیل می کند، رقمی بالغ بر 504 میلیارد دلار در سال 2015 میلادی و همین مساله را بغرنج تر کرده است. مدیر اجرایی صنایع دارویی Indivior می گوید: «ما راجع به معتادان خیابانی که هرویین تزریق می کنند، صحبت نمی کنیم. اشاره ما به افراد معمولی است که در تمام سطوح اجتماعی قرار دارند.»

افزایش مرگ و میر با سوءمصرف داروهای مسکن مخدر طبیعی و مصنوعی

در سال 2016 میلادی در کشور آمریکا 34 هزار نفر بر اثر استفاده بیش از اندازه از داروهای سنتتیک مسکن مخدر مانند فنتالین و ترامادول یا داروهای مسکن نیمه سنتتیک یا طبیعی مانند مورفین، کدیین یا اکسی کدیین جان خود را از دست دادند. همچنین بر اساس شواهد 15 هزار و 500 مرگ ناشی از مصرف هرویین و 3 هزار و 400 مرگ ناشی از متادون گزارش شده است. داروی مسکن فنتالین که  100 بار از مورفین قوی تر است و به صورت یک patch برای بیماران مبتلا به سرطان تجویز می شود، یکی از بزرگ ترین عوامل مرگ تبدیل شده است.

تهیه ارزان و غیرقانونی آن در خیابان کار ساده ای است. هرویینی که در خیابان تهیه می شود با فنتالین ترکیب شده است و معمولا از کشور چین وارد می شود. مصرف یک قرص می تواند فرد را بکشد.

هزینه شده اما...

در کشور بریتانیا، طی ماه گذشته مرگ حداقل 88 نفر با مصرف فنتالین گره خورده است. بین قربانیان، نوجوان اسکیت باز1 8 ساله ای قرار دارد که در ماه نوامبر گذشته جان خود را از دست داد. مادر وی که به گروه فیس بوکی «قربانیان فنتالین» ملحق شده، می گوید: «من هرگز راجع به فنتالین نشنیده بودم تا زمانی که گزارش سمی بودن آن را مطالعه کردم.» یکی از افرادی که دولت بریتانیا برای گرفتن راهنمایی از او برای حل این معضل دست کمک به سوی او دراز کرده، یادآور می شود: «این یک مشکل بزرگ سلامت عمومی است که ظاهرا ساده به نظر می رسد. این مساله هزاران نفر را درگیر کرده است. میلیون ها نسخه برای تجویز این دارو ها نوشته شده است. ما مقادیر زیادی از این داروها را می بلعیم. این یک معضل بزرگ برای سیستم بهداشتی و درمانی کشور است.»

هزینه هم مساله عمده ای است. هزینه تجویز دوز ماهانه داروی Sublocade بالغ بر 1580 دلار می شود. پیش بینی می شود داروهای جدید هم معضل بزرگ دیگری شوند. براساس پیش بینی ها تا سال 2025 میلادی میزان فروش آنها بالغ بر 1.3 میلیارد دلار خواهدشد. بسیاری از کارخانه های داروسازی اگر بخواهند منتقدان خود را وادار به سکوت کنند باید راهی را که indivior پیش گرفته، دنبال کنند.
 

دارویی مرگبار اما در دسترس

«پروپوفول» یک آرامبخش قوی است که معمولا پیش از اعمال جراحی به بیماران داده می شود. این دارو در سال های اخیر یکی از جنجالی ترین داروها بوده چرا که مایکل جکسون، سلطان موسیقی پاپ جهان هم در شب پیش از مرگش از این دارو استفاده کرده و بسیاری دلیل مرگ او را استفاده از دوز بالای این دارو می دانند. به گفته خانواده مایکل جکسون، او مدتی طولانی از این دارو استفاده می کرده است. البته روش این خواننده در استفاده از پروپوفول غیرمعمول بوده و بسیاری پزشک خصوصی مایکل را در مرگ او مقصر می دانند.
 
با وجود این محققان و کارشناسان درباره اعتیاد به استفاده روزافزون از این دارو خصوصا میان کادر پزشکی که به راحتی به پروپوفول دسترسی دارند، هشدار داده اند. به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل افزایش استفاده از این داروی مسکن این است که تجویز آن برخلاف بسیاری از داروهای خطرناک توسط مسوولان فدرال کنترل نمی شود.
 
پس از گزارش های فراوان در مورد سوءاستفاده از این دارو، 2 سال پیش سازمان اجرایی دارو در آمریکا قوانین محدودکننده ای را برای فروش این دارو در نظر گرفت. مزیت های پروپوفول باعث شده این دارو به عنوان یکی از پرمصرف ترین بیهوش کننده ها مورد استفاده قرار گیرد. اثر این دارو به سرعت از بین می رود و در عین حال در فرد تهوع و اعتیاد فیزیکی ایجاد نمی کند. آثاری مانند به وجود آوردن سرخوشی در فرد و ایجاد آرامش و خواب از دلایلی است که باعث شده از این دارو سوءاستفاده شود، اما پروپوفول می تواند بی نهایت خطرناک هم باشد چرا که این دارو سرعت تنفس و فشار خون را تا حد مرگ کاهش می دهد بنابراین پس از تزریق این دارو فرد باید تحت نظر کادر پزشکی باشد. این دارو همچنین ممکن است با داروهای دیگر تداخل کند و باعث عوارض جبران ناپذیری در فرد شود.
 
افرادی که خودسرانه از این دارو استفاده می کنند، معمولا سریع فوت می کنند. آسیب دیدگی های شدید به دلیل ناهوشیاری پس از تزریق این دارو از دیگر عواملی است که باعث مرگ سوءاستفاده کنندگان از این دارو می شود. یکی از مراکز درمان اعتیاد اعلام کرده میزان اعتیاد به این دارو در 2 سال اخیر، 8 درصد افزایش یافته است.
 
مصرف پروپوفول برای خواب راحت، درست مثل این است که برای کچل کردن به جای تراشیدن مو شیمی درمانی کرد تا موی سر خود به خود بریزد. مایکل جکسون با خودش چنین کاری کرد. به رغم خطرات این دارو، پروپوفول در سایت هایی مانند eBay هم به فروش رسیده است. این دارو به دلیل احساس آرامش سریعی که در فرد ایجاد می کند میان کارکنان بیمارستان ها که کار طولانی و پراسترسی دارند، طرفداران بیشتری دارد.Guardian
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: