کد خبر: ۱۷۹۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۷ دی ۱۳۹۶ - 2017December 28
کارخانجاتی که محصولات خود را گران کردند از دولت خواستند که به آنها مهلت 10 روزه داده شود. البته این احتمال هم وجود دارد که برخی از کارخانجات زودتر برای کاهش قیمت اقدام کنند
شفآنلاین>اجتماعی> طی یک ماه اخیر برخی از شرکت‌های لبنیاتی قیمت محصولات خود را گران کردند. منابع مطلع اعلام کردند سه شرکت قیمت شیر، ماست و پنیر تازه خود را که مشمول قیمت‌گذاری است بدون مجوز دولت افزایش دادند.

به گزارش شفاآنلاین، در این مدت نیز سازمان حمایت اخطارهایی به شرکت‌ها داده است اما آنها برای کاهش قیمت محصولات خود هیچ اقدامی انجام ندادند. همین امر باعث شد تا دو سازمان ناظر بر قیمت‌ها بیانیه مشترکی به فعالان صنعت لبنیات(dairy) بدهند تا هر چه سریعتر محصولات خود را به نرخ‌های قبلی برگردانند.

در این اطلاعیه که روز سه‌شنبه منتشر شد، آمده است :
بر اساس مفاد مصوبه هجدهمین جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 94 محصولات لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر مشمول کالاهای اولویت اول هستند و هرگونه افزایش قیمتی صرفاً بعد از تصویب و ابلاغ کارگروه تنظیم بازار قابلیت اجرا دارد، مع‌الوصف تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده مواد لبنی علی رغم اطلاع از فرآیند موضوع، متأسفانه بدون مجوز قانونی نسبت به افزایش قیمت اقلام مذکور مبادرت کرده‌اند.

لذا ضمن ابلاغ به شرکت‌های مذکور برای برگشت سریع قیمت محصولات به نرخ‌های مصوب قبلی مؤکداً اعلام می‌کند در صورت عدم تمکین و ادامه روند فعلی، در اسرع وقت نسبت به اعمال قانون اقدام خواهد شد.

در این باره یک منبع مطلع گفت: کارخانجاتی که محصولات(Products) خود را گران کردند از دولت خواستند که به آنها مهلت 10 روزه داده شود. البته این احتمال هم وجود دارد که برخی از کارخانجات زودتر برای کاهش قیمت اقدام کنند. در این میان کارخانجات از پایین بودن قیمت‌ها ناراضی هستند و کاهش قیمت را به ضرر کارخانجات می‌دانند.

تولیدکنندگان محصولات لبنی از چند ماه پیش (مهرماه)درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت ارائه کرده بودند. از آنجا که دولت با این افزایش مخالفت کرد برخی از شرکت‌ها خودسرانه قیمت‌های جدید را روی محصولات خود حک کردند.

از زمانی که قیمت لبنیات افزایش پیدا کرد، سرانه مصرف کاهش پیدا کرد. به اعتقاد کارشناسان صنعت غذا هرگونه افزایش قیمت، میزان مصرف فرآورده‌های لبنی را بشدت تحت تأثیر قرار می‌دهد از این‌رو دولت با ارائه یارانه به تولید‌کنندگان و کنترل قیمت شیرخام باید سرانه مصرف موجود را حفظ کند. رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفته است: از آنجا که مسئولیت تعیین قیمت نهایی شیر، ماست و پنیر در اختیار ستاد تنظیم بازار کشور قرار دارد، باید برای تأیید قیمت نهایی موافقت این ستاد اعمال شود.

غلامرضا کاوه سخنگوی سازمان حمایت درباره افزایش قیمت لبنیات گفت:در اطلاعیه مشترک ما و تعزیرات حکومتی آمده است: تمام کارخانجاتی که محصولات مشمول قیمت‌گذاری را گران کردند باید قیمت‌های خود را اصلاح کنند در غیر اینصورت ضمن اعلام اسامی آنها، با متخلفان برخورد می‌شود.
وی اظهار داشت: هیچ شرکتی به‌ دلیل آنکه زیان می‌کند نباید قیمت‌های خود را بالا ببرد. افزایش قیمت محصولات لبنی در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که تولید‌کنندگان مجوز سازمان حمایت را گرفته باشند.

البته این امر در مورد محصولات شیر، ماست و پنیر تازه است. سایر محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری نیست.این صحبت‌ها در حالی است که برخی از سوپر مارکت‌ها اظهار می‌کنند از دو ماه پیش قیمت محصولات لبنی افزایش یافته است و حتی پخش‌کنندگان محصولات لبنی گفته بودند که پایان سال مجدداً قیمت‌ها گران می‌شود. از سویی با وجود آنکه این امر هم اطلاع‌رسانی شده بود دولت هیچ برخوردی با متخلفان نکرده بود. ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: