کد خبر: ۱۷۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 2017December 26
زمانی که گوشت یا سایر محصولات حاوی قند Neu5Gc را مصرف می کنیم، این مسأله می تواند منجر به پاسخ ایمنی به مواد خارجی شده و این واکنش، به نوبه خود باعث التهاب، آرتریت و حتی سرطان می شود.
  شفا آنلاین>سلامت>تغذیه> ارتباط اثبات شده ای بین مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلا به سرطان وجود دارد. محققان آمریکایی با بررسی ژن CMAH موفق به کشف علت اصلی این ارتباط شدند.

ژن CMAH مسئول سنتز مولکول قند Neu5Gc - موجود در گوشت قرمز، برخی ماهی ها و محصولات لبنی - است. در انسان، ژن CMAH جهش یافته و باعث می شود که بدن قادر به تولید Neu5Gc نباشد.

به گزارش شفا آنلاین:زمانی که گوشت یا سایر محصولات حاوی قند Neu5Gc را مصرف می کنیم، این مسأله می تواند منجر به پاسخ ایمنی به مواد خارجی شده و این واکنش، به نوبه خود باعث التهاب، آرتریت و حتی سرطان می شود.

با این حال، تعداد انگشت شماری از گونه های حیوانی که قادر به تولید قند Neu5Gc هستند، تاکنون شناسایی شده اند.

محققان دانشگاه نوادا (آمریکا) 322 ژنوم حیوانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آنها را بر روی یک نمودار تکاملی ترسیم کردند تا بتوانند غیرفعال شدن ژن CMAH را در برخی گونه های خاص شناسایی کنند.

دیوید الوارز پونس (David Alvarez- Ponce)، محقق ارشد این مطالعه گفت: در تجزیه و تحلیل اول، تمامی ژنوم های موجود را اسکن کردیم. ژن CMAH را تنها در تعدادی باکتری، یک جفت جلبک و دوترستوم ها - گروهی از حیوانات که شامل مهره داران و اکینودرم ها هستند - یافتیم.

یکی از یافته های این مطالعه، شناسایی مقادیر کمی از قندNeu5Gc  در گوشت ماهی با ژن CMAH، اما سطوح بالای قند در خاویار این ماهی بود. شاید دلیل این مسأله، بیان این ژن در تخم های ماهی باشد. خاویار به عنوان یکی از گران ترین مواد غذایی جهان، یکی از محصولاتی است که بیشترین غلظت قند Neu5Gc در آن یافت می شود. با این حال، گروهی از ماهی ها بدون ژن CMAH دارای خاویار فاقد Neu5Gc هستند.

یکی دیگر از نتایج جالب توجه در این مطالعه، حضور ژن CMAH عملکردی در یکی از گونه های مارمولک به نام Carolina anole بود؛ درحالیکه پیش از این عنوان شده بود که این ژن در خزندگان وجود ندارد.

به گفته محققان، غیرفعال شدن ژن CMAH از انسان در برابر برخی بیماری ها - از جمله نوعی مالاریا که می تواند شامپانزه و گوریل را آلوده کند - محافظت می کند.

گونه های حیوانی با این ژن احتمالا دارای گوشتی با خواص سرطان زایی مشابه گوشت قرمز هستند و می توانند باعث بروز مشکلات جدی سلامتی برای انسان شوند.

نتایج این مطالعه و تحقیقات آتی علاوه بر بحث تغذیه، در مباحثی مانند پزشکی و تولید دارو، پیوند اعضای حیوانات، استفاده از بافت و اندام حیوانات برای انسان کاربرد خواهد داشت. 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: