کد خبر: ۱۷۸۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 21
بیایید از حالا بگوییم، از همین حالا؛ نه پارسال و نه سال‌های قبلش. شب یلدای امسال برای شما چطور است
شفاآنلاین>سلامت> این گزارشی درباره شب یلداست اما اگر فکر می‌کنید قرار است راجع به آن تصویر نوستالژیک که خودتان بهتر از ما می‌دانید، صحبت کنیم، کاملاً اشتباه می‌کنید. واقعیتش آنقدر گفته‌اند و شنیده‌ایم که یادش بخیر آن قدیم‌ها دور کرسی خانه مادربزرگ و پدربزرگ جمع می‌شدیم و انار دان کرده می‌خوردیم و فال حافظ می‌گرفتیم و گل می‌گفتیم و گل می‌شنفتیم که دیگر همه‌اش را از حفظیم.

به گزارش شفاآنلاین، بیایید از حالا بگوییم، از همین حالا؛ نه پارسال و نه سال‌های قبلش. شب یلدای امسال برای شما چطور است؟ به عبارت دیگر، برای شب یلدای خود چه برنامه‌ای ریخته‌اید؟

تور شب یلدا
از چند ماه پیش در حال تدارک پکیج شب یلدایشان بوده‌اند. آنها برنامه‌ریزی می‌کنند و شما فقط کافی است آماده شوید و خیلی شیک بروید پای سفره رنگین بنشینید و از برنامه‌ها لذت ببرید.
تور شب یلدا برای کسانی است که وقتش را ندارند برای این شب تدارک خاصی ببینند یا اصولاً دل‌شان می‌خواهد بلندترین شب سال را در فضایی خاص تجربه کنند. این فضا می‌تواند یک سفره‌خانه سنتی باشد و یا یک رستوران کاملاً مدرن. بستگی به سلیقه خودتان دارد.

 اگر با شماره درج شده در آگهی تور شب یلدا تماس بگیرید، برایتان مفصل توضیح خواهند داد: «پکیج شب یلدای ما شامل سه تور است. یک تور داریم که در سفره‌خانه سنتی و باغ واقع در شهریار برگزار می‌شود که شامل اجرای موسیقی زنده و پذیرایی سنتی و شام است. پکیج دیگر در رستوران ایتالیایی فلان است که مخصوص شب یلدا تدارک دیده شده و در فضایی رمانتیک و با موسیقی کلاسیک برگزار می‌شود که این تور را بیشتر به زوج‌ها پیشنهاد می‌کنیم. این تور هم شامل پذیرایی مخصوص شب یلدا است و شام منوی ایتالیایی به انتخاب مشتری. تور سوم را به علاقه‌مندان طبیعت توصیه می‌کنیم. این تور در الموت قزوین و در اقامتگاهی سنتی برگزار می‌شود و شامل پذیرایی و مراسمی مثل آتش بازی و اجرای موسیقی زنده است.»

اگر می‌خواهید بدانید شرکت در هرکدام از تورهای سه گانه پیشنهادی برایتان چقدر آب می‌خورد، باید بدانید که هزینه شرکت در تور سفره‌خانه سنتی، نفری 300 هزار تومان، رستوران ایتالیایی، 280 هزار تومان و تور الموت هم نفری 450 هزار تومان است.

البته خانم متصدی تور، پکیج الموت را توصیه می‌کند چون با توجه به بُعد مسافت و جذابیت فضا، به لحاظ قیمتی هم کاملاً از نظرش به‌صرفه است: «شما 150 هزار تومان بیشتر هزینه می‌کنید و در عوض تجربه‌ای خاص‌تر خواهید داشت.» با این حساب یک شب یلدای خاطره انگیز برای یک خانواده سه نفره، یک میلیون و 350 هزار تومان هزینه دارد.

البته برای همین هم باید هرچه زودتر دست بجنبانید چون ظرفیت تورها در حال تکمیل است، خصوصاً گران‌ترینش!

سفارش کیک و شیرینی یلدا

هرچه متون قدیمی را جست و جو کنید، در هیچ کجای آنها به این مطلب برنمی‌خورید که پیشینیان برای شب یلدا کیک خامه‌ای سه طبقه به رنگ قرمز و با طرح انار و هندوانه طبخ می‌کردند و مابین نقل خاطرات و تفأل به حافظ، آن را تکه تکه به دهان می‌گذاشتند تا شیرین کام باشند. حالا اما خیلی از قنادی‌ها و کیک‌پزهای خانگی سرشان برای این شب حسابی شلوغ است.

جدا از خانواده‌هایی که نوعروس دارند و برایش به اصطلاح «شب چلگی» می‌خواهند ببرند، خیلی‌ها هم مشتاقند شیرینی و کیک‌های مخصوص با طرح‌های یلدایی سفارش دهند و سفره میهمانی‌هایشان را رنگین‌تر و جذاب‌تر کنند. «رد ولوِت» یا مخمل قرمز، می‌تواند انتخاب مناسبی برای این شب باشد البته باید تغییراتی به آن داد که یلدایی شود چرا که این کیک به گفته قنادها معمولا برای ولنتاین سفارش داده می‌شود اما چون رنگ آن قرمز است با شب یلدا هم مناسبت دارد و برای اینکه دیگر کاملاً یلدایی شود، می‌شود کنار و گوشه‌اش طرح انار و هندوانه انداخت و یا روی آن با خط خوش نوشت: «یلدا مبارک.»

به گفته یکی از قنادها، این چند سال خیلی مد شده در شب یلدا تولد هم می‌گیرند و کیک‌ها معمولاً برای تولد هم هست. حالا داستان اینکه ناگهان این همه متولدین یلدا سر و کله‌شان از کجا پیدا شده، برمی‌گردد به اینکه هرکه به فاصله دو تا سه هفته این طرف و آن طرف شب یلدا هم دنیا آمده، در این شب شمع کیک تولدش را فوت می‌کند.

به هرحال برای بعضی‌ها بد هم نمی‌شود. توی مناسبت‌ها کاسبی‌شان بهتر است؛ مثل ناهید که تا چند وقت پیش کارمند شرکتی بوده و بعد از به دنیا آمدن دخترش خانه نشین شده و حالا توی خانه سفارش می‌گیرد و کیک و شیرینی خانگی درست می‌کند. امیدش به همین مناسبت‌هاست. برای شب یلدا، کلی سفارش شیرینی داشته و تعدادی هم کیک. سفارش شیرینی‌ها بیشتر بوده؛ کوکی‌های رنگی با شکل انار و هندوانه برش زده. بعضی‌ها سفارش دسر هم داده‌اند که با توجه به اینکه باید نهایتاً یک روز قبل از مراسم آماده شود، خیلی سفارش نگرفته. دسرها هم بالطبع شکل و شمایل یلدایی دارند و در تهیه آنها از دانه انار و آب انار(Pomegranate) و دیگر مخلفات مربوطه استفاده می‌شود. قیمت‌ها هم بالطبع کمی گرانتر است؛ به هرحال شب یلداست دیگر.

قرمزها پرفروش‌ترند

یک شب است دیگر. با این توجیه می‌توانید در مقابل وسوسه خرید تسلیم شوید و برای خودتان یک دست لباس یلدایی تدارک ببینید. بستگی به این دارد که قرار است در چه جور میهمانی شرکت کنید، نوع بودجه‌ای که در نظر می‌گیرید هم تفاوت می‌کند. خرید یلدایی شما می‌تواند شامل یک شال با طرح انار باشد و یا بلوز قرمز طرحدار. اما همیشه هم به همین جا ختم نمی‌شود. هستند مزون‌هایی که لباس‌های مجلسی گران‌قیمت برای این شب تدارک دیده‌اند.

پیراهن‌های قرمز براق به رنگ دانه‌های انار که قرار است در میهمانی‌هایی پوشیده شود که تم‌شان یلداست. آقایان هم می‌توانند از پیراهن یا پاپیون قرمز زیر کت و شلوارشان استفاده کنند تا ظاهرشان یلدایی باشد. قیمت یک دست پیراهن زنانه در این مزون‌ها چیزی بین 500 هزار تومان تا 2 و نیم  میلیون تومان است. به هرحال مهم است که آدم با تم میهمانی هماهنگ باشد و لباس سال گذشته را هم که قطعاً نمی‌شود پوشید!

در این میان بازار فروش اکسسوری قرمز و طرح یلدایی هم داغ می‌شود؛ از گوشواره و گردنبند اناری گرفته تا جوراب طرح هندوانه. حتی خدماتی که آرایشگاه‌های زنانه به این منظور ارائه می‌دهند هم جالب توجه است. طراحی(Designing) ناخن یلدا یکی از همان‌هاست. حتی بعضی ها فراتر از این می‌روند و روی گونه یا دستشان، طرح انار می‌زنند تا یلدایی‌تر شوند. غیر از آن در این شب سر آرایشگرها حسابی شلوغ است چرا که خیلی‌ها از دو سه هفته قبل وقت گرفته‌اند تا در میهمانی‌های یلدا، بی‌کم و کاست حاضر شوند. در ضمن ممکن است بخواهند به مناسبت این شب عکس آتلیه‌ای هم بگیرند که آن هم از قبل برایش تبلیغات شده و حال و هوای آتلیه را با این شب متناسب کرد‌ه اند و سبدی انار دستتان می‌دهند تا کنار سفره یلدا عکس یادگاری بگیرید.

شما انتخاب کنید، ما کادو می‌کنیم

تا جایی که یادمان می‌آید، هدیه گرفتن در شب یلدا فقط مختص نوعروسان بوده و بس؛ آن هم طبق آداب و شرایط. طبق کش‌ها، انواع خوراک‌های یلدایی و چند تکه لباس و پارچه زمستانی را روی سر به خانه عروس می‌بردند که به خاطر شگون‌اش بود. حالا اما اگر شنیدید که کادوی شب یلدا را خریده‌ای یا نه، تعجب نکنید. البته که هدیه دادن با مناسبت و بی‌مناسبت خیلی هم خوب است ولی امان از وقتی که پای تجملات به این رسم زیبا باز ‌شود.

روی ویترین با رنگ قرمز نوشته شده: «کادوی شب یلدا یادت نره.» خرس‌ها و سگ‌های عروسکی قرمز هم زیرش ردیف شده‌اند. «این‌ها مگه مال ولنتاین نبود؟!» دختری این را از دوستش می‌پرسد و از ویترین دور می‌شود. به عقیده مغازه‌دار اما شب یلدای ما معادل همان کریسمس یا ولنتاین است! حالا اینکه چه ربطی دارد را خودش هم نمی‌داند، اما اگر خرید کنید، با کمال میل شما را پیش همکارش می‌فرستند تا هدیه‌تان را با کاغذ کادوهای طرح یلدا، کادو کند. اگر هم خیلی بیشتر بخواهید مایه بگذارید، معرفی‌تان می‌کند به گلفروشی کناری تا عروسک را یک جایی میان سبد گل که لابه لایش دو سه تا انار خشک را به زور چپانده‌اند، جا کند. آنوقت دیگر هدیه‌تان حرف ندارد. این البته در صورتی است که نهایتاً می‌خواهید بین 100تا 150 هزار تومان برای خرید هدیه هزینه کنید. در غیر این صورت لباس یا طلا هم گزینه‌هایی است که می‌شود بهشان فکر کرد. به هرحال یک شب است دیگر! البته خیلی فروشگاه‌ها و برندها، به مناسبت این شب، حراجی‌هایی ترتیب داده‌اند تا با خیال راحت‌تری خرید کنید.

هشتگ «یلدا_کجایی؟» داغ می‌شود

شبکه‌های اجتماعی مکان مناسبی برای تبلیغات است. بدون اینکه هزینه‌ای برای تبلیغات بپردازید، کالا و خدماتتان را معرفی می‌کنید. از چند روز مانده به شب یلدا، هشتگ «یلدا _کجایی؟» و «یلدا بیا پیش ما» یا «یلدا بیاین کافه...» در شبکه‌های اجتماعی داغ شده است. رقابتی خاموش بین کافه‌دارها راه افتاده. برای اینکه بتوانند در این شب بخصوص شما را راضی‌تر کنند، تمام تلاششان را می‌کنند. یکی وعده حافظ خوانی با حضور فلان شاعر نیمه نام‌آشنای معاصر را می‌دهد و دیگری قول اکران فیلمی معروف. اگر این وسط‌ها تلویزیون، یک فوتبال خارجی هم نشان بدهد که دیگر نور علی نور است.

کافه‌نشینی در شب یلدا یک جورهایی مخصوص آنهایی است که یا دور از خانواده هستند یا دوست دارند این شب را کنار دوستان و یا حتی آدم‌های غریبه‌ای بگذرانند که به بهانه‌ای، دور هم جمع شده‌اند و حس آشنایی بین‌شان ناگهان پدید می‌آید؛ غریبه‌های آشنا بگذریم، اگر بخواهید شب یلدا سراغ کافه نشینی بروید، شاید برایتان خیلی خرج برندارد اما حساب تعطیلی سر وقت کافه و ساعت‌های مانده شب بلند را هم بکنید و بعد ته دلتان نگویید: «آخ! کاش الان خانه فلانی بودم!»

حراج 50 درصدی هندوانه

پیامک‌ها چند روزی هست که روی صفحه نمایش گوشی های همراه ظاهر می‌شوند. «هندوانه نیم بها را از ما بخرید.» «هندوانه، نصف قیمت بازار» و چیزهایی شبیه اینها. برای انار هم پیشنهادهای مشابهی داده می‌شود. «انار ساوه، به قیمت عمده.» «انار یلدا را ارزان بخرید.»

می‌توانید به فروشگاه مربوطه که می‌تواند شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ یا حاجی ارزانی‌های محلی می‌شود، مراجعه کنید و هندوانه و انار نیم‌بها را طلب کنید و اگر کتمان کردند، آگهی را حی و حاضر نشان‌شان دهید و به رویشان بیاورید که گاهی با همین ترفند مشتری را به فروشگاه می‌کشانند و وقتی تا آنجا رفته اید، احتمالاً دست خالی برنمی‌گردید هرچند که با شما صادق نبوده‌اند و بهای جنس ارائه شده، نهایتاً 5 تا 10 درصد کمتر از نرخ بازار است و گاهی حتی همین هم نیست.

یلدا برای خیلی ها هم زمانی است برای یادآوری چیزهایی که ندارند؛ آغوشی که نیست، بساطی که دل و دماغی برای برپایی‌اش ندارند و خاطراتی رفته از یلداهای گذشته. همان‌هایی که زودتر به رختخواب می‌روند تا فراموش کنند شب بلند و قصه بی انتهای تنهایی و ملال را.

نیم نگاه
در این شب سر آرایشگرها حسابی شلوغ است چرا که خیلی‌ها از دو سه هفته قبل وقت گرفته‌اند تا در میهمانی‌های یلدا، بی‌کم و کاست حاضر شوند. در ضمن ممکن است بخواهند به مناسبت این شب عکس آتلیه‌ای هم بگیرند که آن هم از قبل برایش تبلیغات شده و حال و هوای آتلیه را با این شب متناسب کرد‌ه اند و سبدی انار دستتان می‌دهند تا کنار سفره یلدا عکس یادگاری بگیرید.

اگر شنیدید که کادوی شب یلدا را خریده‌ای یا نه، تعجب نکنید. البته که هدیه دادن با مناسبت و بی‌مناسبت خیلی هم خوب است ولی امان از وقتی که پای تجملات به این رسم زیبا باز ‌شود. روی ویترین با رنگ قرمز نوشته شده: «کادوی شب یلدا یادت نره.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: