کد خبر: ۱۷۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 21
زگیل می‌تواند هرکسی را درگیر کند و آزاردهنده است. خط‌ نخست درمان زگیل، استفاده از اسید سالیسیلیک است، که با تخریب لایه سطحی پوست، به دستگاه ایمنی‌ بیمار اجازه می‌‌دهد تا ویروس زگیل را شناسایی، و نابود کند.
شفا آنلاین>سلامت>درمان هایی که در ادمه برای زگیل ذکر می‌کنیم شامل زگیل‌های ناحیه تناسلی و مقاربتی نمی‌شود. داروهایی که بدون نسخه‌ی پزشک برای زگیل‌های شایع پوستی <Common Skin Warts>مورد استفاده قرار می‌گیرند محصولاتی بر پایه سالسیلیک اسید هستند. سایر راه های درمانی جدیدتر هم که به نسخه نیاز ندارند شامل انجماد زگیل با آئروسل (قطرات بسیار ریز) هستند.


 به گزارش شفا آنلاین:زگیل می‌تواند هرکسی را درگیر کند و آزاردهنده است. خط‌ نخست درمان زگیل، استفاده از اسید سالیسیلیک است، که با تخریب لایه سطحی پوست، به دستگاه ایمنی‌ بیمار اجازه می‌‌دهد تا ویروس زگیل را شناسایی، و نابود کند.

باید یادآوری کرد که بدون تراشیدن لایه سطحی زگیل به کمک یک تیغ تمیز، امکان نفوذ اسید به لایه‌های زیرین پوست اندک است. مشکل اصلی‌ در استفاده از اسید سالیسیلیک، همکاری نکردن بیمار در استفاده درست از اسید است، چرا که باید اسید سالیسیلیک را در دوره‌ای طولانی‌، و بگونه‌‌ای منظم استفاده کرد. نیترات نقره یکی‌ دیگر از داروهای خط‌ نخست درمانی است اگر چه موجب سوختگی پوستی‌، و ایجاد لک ناشی‌ از آن می‌‌شود.

استفاده از سالسیلیک اسید

سالسیلیک اسید به صورت قطره ، ژل ، ضماد و … وجود دارد که برای تمام زگیل ها (از کوچک تا بزرگ) طراحی شده اند. سالسیلیک اسید یک ترکیب لیز کننده ی کراتین است (به این معنی که پروتئین را حل میکند) و زگیل را به همراه لایه پوست مرده ی روی آن را ترمیم میکند.

روش انجماد بدون نیاز به تجویز پزشک

اسپری های انجماد زگیل که به صورت قطرات آئروسل هستند بدون نیاز به نسخه ی پزشک در دسترس است و با دمایی معادل 57 درجه سانتیگراد زیر صفر ( 57C- ) باعث انجماد و از بین رفتن زگیل میشود و عملکردی یکسان با نیتروژن مایع دارد که توسط متخصصین پوست مورد استفاده قرار میگیرد ( دمای نیتروژن مایع 196 درجه سانتیگراد زیر صفر است) .

چسب نواری

گفته شده که میتوان با استفاده از خفه کردن زگیل بوسیله پوشاندن آنها با نوارچسب و یا نوارهای الکتریکی آنها را درمان کرد. بکار گیری این درمان سخت است چراکه لازم است برای مدت طولانی چسب بر روی ناحیه باقی بماند و تنها چند ساعت در هفته روی زگیل باز بماند که اغلب ممکن نیست.

آیا این درمان ها زگیل امن هستند؟

این درمان ها به شما آسیب نخواهند رساند. اگر از سالسیلیک اسید برای پوست های نرمال استفاده کنید ممکن است باعث سوختگی خفیف و قرمزی شود که بعد از مدتی از بین خواهد رفت و اثر آن باقی نمی ماند.تنها باید توجه کنید که برای نواحی سالم مورد استفاده قرار ندهید و بر روی نواحی درگیر اعمال کنید. با این حال بهتر است از استفاده از سالسیلیک اسید در نواحی حساس مثل پوست صورت و کشاله ران خودداری کنید.

همچنین توصیه میشود افراد مبتلا به دیابت از سالسیلیک اسید استفاده نکنند.اسپری های انجماد زگیل هم محصولات امن و مطمئنی هستند ولی باید دقت کنید بر طبق دستورالعمل موجود در بسته بندی آنها عمل نمایید.

آیا این درمان ها تاثیرگذارند؟

بله ، تمام موارد ذکر شده در درمان زگیل موثر هستند ولی درمان زگیل نیاز به صبر دارد. زگیلها میتوانند خودبخود ظاهر شوند و خود بخود ناپدید شوند و در خیلی از موارد بدون هیچ اقدام درمانی به صورت خودبخود ناپدید میشوند. برخی از زیگیل ها از زگیل اصلی جوانه میزنند و برخی نه . بعضی از آنها دردناک هستند و در بیشتر آنها دردی احساس نمیشود.
ممکن است یک زگیل ، حتی از یک نوع خاص، به درمان پاسخ دهد و زگیل دیگر به درمان پاسخ ندهد (حتی در یک فرد و در یک زمان). تمام موارد درمانی نیاز به تداوم در طی چند هفته دارند ، حتی ممکن است ماه ها و یا بیشتر برای حذف کامل زگیل زمان نیاز باشد.

در زیر نکات سودمند درمان زیگیل را مرور میکنیم:

– در صورتی که میتوانید از زگیل خود چشم پوشی کنید ، اینکار را انجام دهید . معمولا خود آنها ناپدید خواهند شد.
– در صورتی که مورد زگیل شما ساده است (دردناک نیست) و بر روی صورت قرار گرفته به دکتر مراجعه کنید تا با انجماد و یا زداینده الکتریکی اینکار را برایتان انجام دهد (این روش ساده است ، درد ندارد و علامت بجا نمیگذارد)
– در صورتی که با یک مورد سخت روبرو هستید ، میتوانید برای چند هفته از روشهای ذکر شده استفاده کنید ، برای مثال:

زگیلهای کف پایی :

این زگیلها در ظاهر عمقی به نظر میرسند ولی هنوز در لایه سطحی پوست قرار دارند.سالسلیک اسید در این موارد باعث حذف سلولهای مرده رویی و کاهش ضخامت زگیل میشوند تا در کفش احساس بهتری داشته باشید.میتوانید از اسپریهای انجمادی هم استفاده کنید.

زگیلهای شایع در دست :

برای این موارد نیز مانند بالایی عمل کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: