کد خبر: ۱۷۷۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 16
جامعه همواره با این پدیده شوم در بخش هایی از مناطق روبرو بوده است و هرگز نیز این معضل بطور کلی ریشه کن نشده
شفاآنلاین>سلامت> فقر، زمینه ساز اغلب آسیب های اجتماعی است و چنانچه جامعه ای بتواند با راه های مختلف از جمله اشتغال و تولید، این مساله را رفع کند در واقع ریشه بسیاری از نابسامانی های جامعه را برطرف کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، جامعه همواره با این پدیده شوم در بخش هایی از مناطق روبرو بوده است و هرگز نیز این معضل بطور کلی ریشه کن نشده بطوری که همین مساله به گسترش سایر آسیب های اجتماعی نیز منجر شده است.

حاشیه نشینی، اعتیاد، بی خانمانی، کودکان کار، مهاجرت و خیلی دیگر از آسیب های اجتماعی زاییده فقر است و برای مثال اگر فرد از شغل و درآمد مناسبی بهره مند باشد، هرگز به سمت هیچیک از این آسیب ها نخواهد رفت.

فقر، معضلات جامعه را افزایش(Increase) می دهد و رفع آن نیز نتیجه عکس را در پی دارد. حسن روحانی رئیس جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خود و دولت دوازدهم نیز در بودجه سال 97 توجه خاصی به این مساله کرده که قرائن نشان می دهد که عزم دولت برای رفع این معضل بسیار جدی است.

واقعیت این است که زندگی شمار زیادی از هموطنان که بیشتر در مناطق دور افتاده و محروم و کم برخوردار ساکن هستند، استاندارد نیست و حتی این افراد در تامین نیازهای اساسی و اولیه زندگی نیز با مشکل جدی روبرو هستند.

از بین بردن فقر(Poverty) مطلق در جامعه یکی از کارهای بزرگی است که دولت دوازدهم مصمم است در بودجه سال 97 استانداردهای آن را مشخص کند و در واقع با این کار مقدمات چنین حرکت بزرگی را آغاز کند.

هر چند در گام نخست، دو استان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب خواهد شد اما همین گام نخست می تواند به تدریج اجرای این طرح بزرگ را در سایر نقاط محروم و کم برخوردار تسریع بخشد به شرط آنکه برنامه ها دقیق، مدیریت ها صحیح و اجرا و نظارت نیز جدی تر صورت گیرد.

طرح فقر زدایی یک برنامه عظیم و بزرگ است و می توان با اخذ نقاط ضعف و قوت اجرای این طرح در استان های پایلوت، زمینه های اجرای موفقیت آمیز آن را در نقاط محروم دیگر فراهم کرد.

اجرای چنین طرحی که لازم بود در سال های گذشته اجرا شود به تاخیر افتاد اما همین که دولت مستقر چنین برنامه ای را در اولویت قرار داده جای خشنودی است.

برای موفقیت چنین برنامه ای نیاز به نظام تامین اجتماعی گسترده است تا اقشار ضعیف جامعه از حداقل زندگی استاندارد برخوردار باشند.

ویژگی‌ های لایحه بودجه سال 97 حذف فقر مطلق و ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه است تا در خصوص اجرای عدالت اجتماعی، حذف فقر مطلق و توجه به افراد کم بضاعت اقدام شود.

فقر زاییده نابرابری و توزیع ناعادلانه امکانات و ثروت کشور است و همین عامل به معضلاتی مثل مهاجرت، حاشیه نشینی، بی خانمانی، کودکان کار و دیگر معضلات منجر می شود.

برای رفع فقر باید به ریشه های پیدایش آن توجه کنیم و در این راستا فقط ارائه تسهیلات مستقیم کافی نیست بلکه باید درآمدهای پایدار، شغل های دائمی و ایجاد مراکز تولید کار برای قشر مبتلای جامعه را در دستور کار قرار داد.

یکی از راه های رفع فقر، ایجاد اشتغال است. خیلی از افراد وقتی در محل سکونت و زندگی خود کار داشته باشند هرگز به مهاجرت فکر نمی کنند چه برسد به آنکه به آن عمل کنند بنابر این در همان محل زندگی اجدادشان می مانند، اما چنانچه غیر از این باشد این افراد به فکر مهاجرت می افتند که مقصد آنان غالبا شهرهای بزرگ و کوچک هست که هم مشکلات خود را زیادتر می کنند و هم این شهرها را با مشکلات دیگر مواجه می نمایند.

بنابراین دولت باید توجه خاصی به ایجاد اشتغال و زمینه های تولید در این مناطق را فراهم کند تا این افراد در همان محل سکونت خود به کار مورد نظر دست یابند.

ققر می تواند خیلی از معضلات را برای جامعه و فرد بوجود آورد و دقیقا به همین دلیل است که حضرت علی(ع) می فرماید: از دری که فقر وارد شود از در دیگر دین و ایمان خارج می شود. و این سخن دقیقا پیامدهای فقر را در جامعه آشکار می سازد.

ایران دارای امکانات وسیع در همه ابعاد نیروی انسانی و منابع زمینی و رو زمینی است و می توان با این منابع ریشه فقر را خشکاند. با این حال فقر یک شبه بوجود نیامده که یک شبه از بین برود بلکه سال ها و دهه های فراوانی در اثر مدیریت ناکارآمد و سیاست های غلط روی داده و با این گستردگی نمی توان به سرعت آن را حل کرد اما می توان هر چه سریعتر برای رفع آن دست به کار شد چرا که تاخیر در آن می تواند هزینه های جامعه را در همه زمینه ها اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه بالا ببرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: