کد خبر: ۱۷۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 14
عضو هیئت علمی پژوهشگاه جهاد دانشگاهی ابن سینا گفت: پزشکی فردمحور علاج هزینه‌های میلیاردی دارو‌های سرطانی است.
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت علمی پژوهشگاه جهاد دانشگاهی ابن سینا گفت: پزشکی فردمحور علاج هزینه‌های میلیاردی دارو‌های سرطانی است.

به گزارش شفا آنلاین، مریم رفعتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن سینا در سمپوزیوم پزشکی فردمحور گفت: مفهوم پزشکی فردمحور بر این مبتنی است که براساس تفاوت‌های فردی افراد باید مداخلات بالینی را در نظر داشته باشیم، زیرا در پزشکی مرسوم برای بیماری یکسان داروی یکسان تجویز می‌شود، در صورتی که ممکن است این دارو برای 70 درصد افراد فایده داشته باشد، اما 30 درصد به دلیل ژنوتیپ گوناگون اثربخشی درمان را نخواهند داشت.

وی افزود: یک دهم درصد تفاوت ژنتیکی بین انسان‌هاست که در گذشته نیز وجود داشته، اما ابزار شناسایی تفاوت‌ها را در گذشته نداشتیم اما در حال حاضر با توجه به تحول تکنیکی، تکنیک نسل جدید، توالی‌یابی فرصتی ایجاد شده که می‌توانیم ژنوم انسان را در چند ساعت تعیین توالی کنیم که در کشور ما نیز از دی ماه 93 این تکنیک به کار گرفته می‌شود و خوشبختانه محققان داخلی از داده‌های داخل کشور، نمونه‌گیری، استخراج DNA و آنالیز در کشور بهره‌مند می‌شوند و در مراجعات بالینی این روش به کار گرفته می‌شود.

سالانه چند میلیارد تومان برای تامین داروهای سرطان در کشور هزینه می شود

وی افزود: داروی گرانی که برای بیماران سرطان سینه تجویز می‌شود نشان می‌دهد تمام مبتلایان سرطان سینه اثر بخشی مشترکی نسبت به آن ندارند و به عنوان مثال این دارو برای 70 درصد افراد کارایی ندارد و تنها فرد درگیر عوارض دارو، دورریخت هزینه و ضرر به اقتصاد سلامت می‌شود و تنها 30 درصد مبتلایان به سرطان سینه می‌توانند از این دارو بهره‌مند شوند و اثربخشی درمان برای این گروه‌ها اتفاق می‌افتد.

رفعتی اظهار کرد: طبق روش‌های قدیمی داروی مشترکی به مبتلایان به سرطان داده می‌شود و عده‌ای با مصرف این دارو در سیکل معیوب درمان قرار می‌گیرند، اما در پزشکی فردمحور با تمرکز به ژنوتیپ افراد می‌توانیم اثربخشی درمان، صرفه‌جویی اقتصادی، کیفیت درمان و موارد موثر دیگری را شاهد باشیم.

وی افزود: سالانه چند میلیارد هزینه داروهای سرطان در کشور می شود که ما به صورت کور هزینه می‌کنیم و تمام مبتلایان به سرطان نباید یک دارو مصرف کنند، بلکه با توجه به نقصان ژنتیکی باید داروهای سرطانی و سایر داروها به افراد تجویز شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم پزشکی فردمحور که علاجی برای اقتصاد سلامت است، در میان پزشکان شناخته شود و با اثربخشی درمان شاهد ارتقاء سلامت هموطنانمان باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: