کد خبر: ۱۷۷۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 13
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: با توجه به اینکه اعتقادی به دریافت سود شستا برای جبران مشکلات نداریم، در دولت یازدهم سه هزار میلیارد تومان از سود این شرکت را نگرفته ایم.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از تلاش این سازمان برای ورود به بازار سرمایه خبرداد و گفت: با توجه به اینکه اعتقادی به دریافت سود شستا برای جبران مشکلات نداریم، در دولت یازدهم سه هزار میلیارد تومان از سود این شرکت را نگرفته ایم.

به گزارش شفا آنلاین،سیدتقی نوربخش روز چهارشنبه در نشست خبری افزود:
ما تلاش نمی کنیم که سیاست های این سازمان را براساس فروش اموال داشته باشیم و برنامه راهبردی ما خروج از بنگاهداری است.

** تلاش ما ورود به بازار سرمایه است
نوربخش با بیان اینکه تلاش ما ورود به بازار سرمایه است، اظهار داشت: در حال حاضر سه هلدینگ 'سیمان'، 'صدر تامین' و 'حمل و نقل' وارد بورس می شود.

وی ادامه داد: ٥٧ بنگاه مصوبه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی دارد که ٤٩ بنگاه مربوط به شستا و هشت بنگاه مستقیم مربوط به این سازمان است که این بنگاهها اکنون برای فروش در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: طی چهار سال گذشته درباره موارد مختلف مربوط به فعالیت های تامین اجتماعی صحبت های زیادی شده است و تامین اجتماعی به عنوان سازمانی اجتماعی با کارکرد اقتصادی در بخش های بیمه ای و درمانی فعالیت دارد.

نوربخش افزود: سازمان کارکردهای اقتصادی دارد و با توجه به اینکه ٩٥ درصد منابع سازمان به وسیله فعالیت های بیمه ای تامین می شود اقتصاد بیمه ای سازمان، بخش مهم آن است.

وی اظهار داشت: در بخش درمان سازمان هم باید کارکرد اقتصاد درمان حاکم باشد و مواردی که به عنوان چالش سلامت مطرح است به این موضوع برمی گردد.
وی اضافه کرد: در سیستم تامین اجتماعی که بین النسلی است باید سرمایه گذاری وجود داشته باشد و به همین دلیل حفظ ارزش حق بیمه یکی از اصول سازمان تامین اجتماعی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره بنگاههای در اختیار این سازمان نیز افزود: این بنگاهها از سال ٧٨ به دلیل مطالبات به سازمان واگذار شده است و تا سال ١٣٩١ که زمان اجرای اصل ٤٤ بود این موضوع متوقف شد.

وی اضافه کرد: این سازمان تلاش کرد این بنگاهها را ارتقا بخشد و در دولت یازدهم، ورود به بازار سرمایه به عنوان یک الزام بود و تیپیکو و تاپیکو وارد بازار بورس شدند.وی ادامه داد: از سال ٩٥ در بودجه آن پیش بینی شد که تامین اجتماعی از بنگاهداری خارج شود.
وی افزود: تامین اجتماعی بزرگترین شریک اقتصادی کشور است و نقش زیادی در تامین امنیت اجتماعی دارد و این سازمان به طور میانگین ماهانه ١٢ هزار میلیارد تومان به تعهدات خود عمل کرده است.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی هفت پروژه را برای کمک به فضای کسب و کار اجرا کرده است ، اظهار داشت: از جمله آن می توان به اجرای طرح بخشودگی جرائم کارفرمایان بدهکار در دو نوبت، بازرسی از دفاتر قانونی از ١٠ سال به یکسال، اجرای بخشنامه ١٤،٩ درباره ضرایب پیمان، حذف خرید و فروش از مبنای حق بیمه در پیمان ها و اجرای تبصره ٥ قانون معافیت کارگاهها زیر پنج نفر اشاره کرد.

** صندوقی برای واگذاری سهام به مستمری بگیران تشکیل می شود
نوربخش در ادامه با بیان اینکه صندوقی برای واگذاری سهام به مستمری بگیران در کشور تشکیل می شود، اظهار داشت: سهام این صندوق برای ذینفعان آن که مستمری بگیران هستند، در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: به همین منظور هیات امنای تامین اجتماعی، صندوقی تحت عنوان etf را تصویب کرده که میزان ریسک آن نیز پایین است و سهام آن در آینده به مستمری بگیران داده می شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: آورده این صندوق و میزان سهامی که به مستمری بگیران داده می شود هنوز مشخص نیست.

** یک میلیون و 400 هزار نفر حق بیمه کارفرمایی پرداخت نمی کنند
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار بیمه شده وجود دارند که حق بیمه کارفرمایی برای آنها پرداخت نمی شود یعنی کارگر و کارفرما سهم کارفرمایی را نمی دهند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی ماهانه 220 میلیارد تومان برای این افراد هزینه می کند، اظهار داشت: این افراد در 37 صنف مختلف از جمله نانوایان، چلوکبابی ها، مبل سازی، آهنگری و دیگر صنوف هستند که هیچ رقمی از بیمه برای آنها پرداخت نمی شود، اما سازمان تامین اجتماعی همه خدمات را نیز به آنها ارائه می دهد.

** تامین اجتماعی هنوز به نقطه سربه سری نرسیده است
نوربخش در ادامه به سیاست سازمان تامین اجتماعی مبنی بر خروج از بنگاهداری ادامه داد: حیات خلوت شدن این بنگاهها با سیاست های تامین اجتماعی مغایرت دارد چون سیاست اصلی ما سرمایه گذاری است و ما باید از بنگاهداری خارج شویم.

وی تاکید کرد: البته خروج از بنگاهداری ارتباطی به تامین نقدینگی تامین اجتماعی ندارد چرا که این خروج، کاهش هزینه های مالی بنگاهها و پرتفوگردانی بین فعالیت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی را به دنبال دارد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره لایحه بودجه 97 و درباره پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی نیز اضافه کرد: پرداخت بدهی این سازمان از دولت در ماده 14 قانون برنامه ششم توسعه به صراحت آمده بود که دولت را مکلف کرد بدهی های سازمان را هر سال 10 درصد در مدت پنج سال پرداخت کند.

وی با بیان اینکه تلاش هایی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی برای این طلب صورت گرفت، خاطرنشان کرد: قرار بود مبلغ 5 هزار میلیارد تومان که در برنامه ششم توسعه آمده بود به تامین اجتماعی داده شود که در لایحه بودجه سال 97 این موضوع لحاظ نشده است.

نوربخش با بیان اینکه در سال 96 حداقل بدهی سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال 94 را 30 هزار میلیارد تومان تایید کرده بودند، اظهار داشت: بدهی بیش از این است که تایید نهایی آن در حال انجام است.

وی درباره اینکه تامین اجتماعی هنوز به نقطه سر به سری نرسیده است و ورشکستگی آن معنایی ندارد، اظهار داشت: زمانی که به ازای یک بیمه شده یک نفر مستمری بگیر از تامین اجتماعی حقوق بگیرند این سازمان به نقطه سر به سری رسیده است اما اکنون تامین اجتماعی به ازای هر 5،6 بیمه شده یک نفر مستمری بگیر دارد.

نوربخش ادامه داد: صندوق های بیمه ای مانند تامین اجتماعی ورشکستگی اش معنایی ندارد البته همانند صندوق بازنشستگی کشوری که از نقطه سربه سری هم عبور کرده و از محل بودجه عمومی، هزینه های آن تامین می شود. وی اضافه کرد: نقطه خطر این است که تامین اجتماعی مانند اکثر صندوق های بیمه ای بودجه بگیر دولت نشود.

** بازنگری محاسبات بیمه ای برای اولین بار
نوربخش در ادامه درباره اقدامی مهم برای نخستین بار پس از انقلاب برای بازنگری محاسبات بیمه در کشور اضافه کرد: پس از انقلاب نیز بازنگری محاسبات بیمه ای انجام شده بود اما از 2 سال پیش تاکنون با همکاری سازمان بین المللی کار (ILO) به عنوان معتبرترین بخش آکچوئری این بازنگری در تامین اجتماعی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل از سازمان بین المللی کار تعدادی کارشناس به ایران اعزام شد و گزارش اولیه آن را تهیه کرده اند و تا 6 ماه آینده گزارش قطعی و تایید شده آن ارائه خواهد شد، البته سازمان تامین اجتماعی نیز در تهیه آن نقش دارد. نوربخش ادامه داد: این اقدام تحت نظارت سازمان بین المللی کار انجام می شود و کار بسیار مهمی است و تاکنون 2 سال طول کشیده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: