کد خبر: ۱۷۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 15
زمانی که ویروس وارد خون می شود به سیستم ایمنی حمله می کند، سیستم ایمنی ضعیف می شود و در نتیجه توانایی بدن برای مقاومت در برابر بیماریها و عفونتهای دیگر کم می شود.
شفا آنلاین:ویروس HIV ویروسی است که عامل ایجاد سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) می باشد. HIV می تواند از طریق تماس با مایعات یک فرد آلوده ( مانند خون یا مایع منی) وارد خون شود. این موارد طی سکس یا استفاده از سر سوزن مشترک برای تزریق مواد اعتیاد اتفاق می افتد. یک خانم باردار آلوده به ویروس مذکور می تواند ویروس را به جنینش منتقل کند، همچنین طی شیردهی ،ویروس می تواند به بچه منتقل شود.

به گزارش شفا آنلاین:زمانی که ویروس وارد خون می شود به سیستم ایمنی حمله می کند، سیستم ایمنی ضعیف می شود و در نتیجه توانایی بدن برای مقاومت در برابر بیماریها و عفونتهای دیگر کم می شود. ایدز زمانی شناخته می شود که فردی با ویروس HIV دچار گسترش بیماری هایی مش یود که سیستم ایمنی بطور نرمال با ان می جنگد، مانند ذات الریه،انواع خاصی از سرطان و عفونتهای مضر.

دو نوع ویروس HIV وجود دارد :
1HIV و 2HIV.بیشتر بیماران ویروس 1HIV دارند.

دلایلی که باید تست انجام شود :
ماهها تا سالها طول می کشد تا عفونت HIV به سمت ایدز گسترش یابد.و اگر شما تست انجام ندهید تا زمانی که بیمار شوید نخواهید دانست که آلوده به HIV هستید.بنابراین اطلاع از وضعیت HIV در بدنتان برای سلامتی خودتان و دیگران بحرانی است.تشخیص و درمان زودرس با داروهای ضد HIV می تواند به افراد با عفونت HIV کمک کند تا مدت طولانی سالم بمانند و شانس سرایت ویروس به دیگران را می کاهد.بانوان با HIV می توانند از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند.این بانوان باید در بهترین حالت سلامتی باشند اگر باردار شدند.آنهایی که طی بارداری داروی ضد HIV می گیرند ،می توانند بدین ترتیب، خطر انتقال ویروس به جنینشان را کاهش دهند.

چه افرادی باید تست HIV را انجام دهند ؟
تست HIV یک راه روتین برای مراقبت از سلامتی است.به همه افراد سنین 13 تا 64 سال توصیه می شودکه حداقل یک بار در عمرشان این تست را انجام دهند.همچنین تست HIV به بانوانی که باردار هستند یا تصمیم به باردرای دارند ، توصیه می شود.تست سالیانه در مواردی که ریسک فاکتورهای زیر وجود دارد توصیه می شود :
- مصرف مواد تزریقی غیر قانونی
- داشتن سکس با فردی که از مواد تزریقی غیر قانونی استفاده می کند.
- داشتن سکس با مردی که با مردان سکس دارد
- با بیش از یک نفر سکس داشته باشید
حتی اگر هیچ ریسک فاکتوری نداشته باشید در صورت تمایل می توانید تست HIV را تکرار کنیددر افراد بالای 64 سال که ریسک فاکتور HIV دارند نیز تست سالیانه HIV توصیه می شودو بهتر است که هر فردی و شریک جنسی شان قبل از داشتن اولین سکس با یکدیگر این تست را انجام دهند.

تست HIV چگونه انجام می شود ؟
تست HIV می تواند توسط پزشک معالجتان مانند یک متخصص زنان زایمان یا هر پزشک دیگری درخواست شود تست غربالگری آن شامل بررسی آنتی بادی های مربوطه است و تست اختصاصی مربوطه نیز بنام P4 می باشد که با نمونه خون انجام پذیر است. آنتی بادی ها توسط سیسستم ایمنی در پاسخ به ویروس HIV تولید می شود. سریعترین تست برای شناسایی قسمتی از آنتی ژن ویروس یعنی حدود 3 هفته بعد از تماس با ویروس مربوطه تست P4 است که جوابش طی چند روز آماده می شود.

یک تست غربالگری مثبت یا فعال حتما به معنای عفونت با ویروس نیست بلکه نیاز به یک آزمایش تاییدکننده قطعی دارد.که در آن ماده ژنتیکی ویروس در نمونه خون بررسی می شودو نتایج طی 2 هفته آماده می شود و اگر تست تایید کننده مثبت شود یعنی فرد آلوده به ویروس HIV است

اگر ویروس HIV تشخیص داده شود چه اتفاقی می افتد ؟
اگر تست HIV مثبت شود یعنی فرد ویروس دارد و اینکه فرد می تواند ویروس را به دیگران منتقل کنداگر سکس محافظت شده نداشته باشد یا از سوزن مشترک با دیگران استفاده کند.البته تست مثبت به معنی داشتن بیماری ایدز نیست.وقتی تست HIV مثبت می شود فرد باید به متخصص عفونی مراجعه کند در حال حاضر داروهای زیادی برای درمان وجود دارد که به افراد آلوده به HIV کمک می کند تا مدت طولانی سالم بمانند و هرچه زودتر درمان شروع شود مدت زمان سلامتی بهتر خواهد بود همچنین درمان زودتر ریسک اتقال ویروس به شریک جنسی غیر آلوده را کاهش می دهد.وقتی تست HIV مثبت می شود فرد باید به شریک جنسی خود یا افرادی که سرنگ مشترک با آنها استفاده می کند اطلاع دهد تا آنها نیز تست را انجام دهند که آیا نیاز به درمان دارند یا نه.

بانوان باردار و تست HIV
اگر باردار هستید هر چه زودتر تست HIV را انجام دهید اگر از نظر HIV پرخطر هستید مجدد در سه ماهه سوم تکرار کنید خطر در شما افزایش دارد اگر شامل موارد زیر باشید:
- اگر طی یک سال گذشته بیماری عفونی جنسی دیگر داشته اید.
- اگر داروی غیر قانونی تزریقی خودتان یا شریک جنسی تان مصرف می کند
- در مکانی زندگی می کنید که تعداد زیادی از افراد آلوده به HIV وجود دارد.
- اگر طی باردرای شریک جنسی جدیدی دارید
- اگر شریک جنسی تان تست HIV مثبت دارد یا از این نظر پرخطر است
اگر خامی بارداراست و آلوده به HIV است ،ویروس می تواند به جنین منتقل شود.خبر خوب اینکه درمان طی باردرای و درمان بچه بعد از تولد می تواند شانس این اتفاق را کم گند.درمان طی بارداری می تواند کمک کند که فرد سالم بماند .درمان شامل گامهای زیر است:
- مصرف ترکیبی از داروها طبق نسخه پزشک معالج
- اگر تست نشان داد که میزان ویروس در بدن زیاد است ،زایمان باید با سزارین انجام شود
- طی دوره زامان باید داروها مصرف شود
- یک داروی ضد HIV به بچه بعد از تولد تجویز می شود
- شیردهی توسط مادر انجام نشود

با انجام این دستورات حدود 99 درصد مادران آلوده به HIV ، ویروس را به فرزندشان منتقل نمی کنند.اگر مادر طی بارداری تست HIV انجام ندهد ، توصیه می شودیک تست سریع HIV بدو ورود به واحد زایمان انجام شود (البت گران قیمت است)که اگر این تست مثبت شودنیاز به تست تایید کننده استوقتی منتظر جواب این تسها هستیم می توان برای مادر داروهای ضد HIV را شروع کرد و تا چند روز بعد از زایمان ادامه داد .این احتیاطات می تواند به میزان یادی خطر انتقال ویروس به بچه را کاهش دهد.

با آماده شدن جواب تسسهای تایید کننده ،اگر مثبت باشند ،هم مادر و هم بچه نیاز به ادامه درمان و پیگیری خواهند داشت.درمان بچه شانس آلودگی اش با ویروس را کاهش میدهد.و اگر جواب تست تایید کننده منفی باشد،این یعنی نه مادر و نه بچه آلوده به ویروس نیستند و درمان ادامه نمی یابد.

پزشک آنلاین

دکتر صدیقه آذری [ متخصص زنان و زایمان ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: