کد خبر: ۱۷۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 05
بسیاری از اشخاص حتی بعضی از پزشکان ، این کلمات را به طریق نامفهوم به کار می برند زیرا بیماری های ورم مفاصل و روماتیسم با وجود پژوهش های پزشکی در سال های اخیر ، هنوز کاملا شناخته نشده اند .
شفا آنلاین>سلامت>ورم مفاصل اصطلاح مبهمی است که معمولا به معنای درد و انقباض مفاصل بدن به کار می رود . روماتیسم اصطلاح مبهم تر دیگری است که اغلب برای دردهایی که ممکن است در مفاصل ، عضلات یا قسمت های دیگر بدن به وجود بیاید ، استفاده شود .

ورم مفاصل ، تب روماتیسمی و آستئوآرتریت
به گزارش شفا آنلاین:بسیاری از اشخاص حتی بعضی از پزشکان ، این کلمات را به طریق نامفهوم به کار می برند زیرا بیماری های ورم مفاصل و روماتیسم<Arthritis and rheumatism> با وجود پژوهش های پزشکی در سال های اخیر ، هنوز کاملا شناخته نشده اند .
ورم مفاصل انواع مختلفی دارد که بیشترین نوع آن باعث از بین رفتن غضروفها می شود .غضروف ماده ی درخشانی است که مفصل را در انتهای استخوان ها می پوشاند . هنگامی که غضروف سالم است استخوان ها به نرمی حرکت می کنند ، اما وقتی که غضروف فرسوده یا بیمار است ، دچار ترک شده و زبر و ضخیم می شود و معمولا وقتی که مفصل حرکت می کند ، باعث انقباض ، تورم و درد می شود .

درباره ی آستئوآرتریت توضیح بفرمایید ؟
رایج ترین نوع ورم مفاصل است . عقیده بر این است که غضروف ها در سنین بالا ، یا به خاطر استفاده ی زیاده از حد ، فرسوده می شوند این بیماری عمدتا بر غضروف هایی از بدن که وزن زیادی را متحمل می شوند مانند باسن ، زانوها ، و مهره ی پشت اثر می گذارد . غضروف های زانوهای فوتبالیست ها و افراد دیگری که ورزش های سنگین انجام می دهند ، از این نوع ورم مفاصل آسیب می بینند .
بعضی افراد حتی زمانی که کاملا جوان هستند به این بیماری دچار می شوند . گاه نیز ممکن است مشکلی در عملکرد مواد شیمیایی بدن آنها وجود داشته باشد که غضروفها را از بین می برد ، یا ممکن است قبلا به مفصل آنها آسیب رسیده باشد .
استئوآرتریت معمولا با داروهای ضد التهاب مانند آسپرین قابل درمان است .
این بیماری اغلب باعث کوتاهتر شدن عمر شخص نمی شود . اگر بیمار ازکار افتاده باشد ، با یک عمل جراحی می توان مفصل ورم کرده را با مفصل مصنوعی تعویض نمود .
حدود ۱۰۰ نوع دیگر ورم مفاصل وجود دارد که اغلب بسیار نادر هستند . کودکان به ورم مفاصل نوجوانی مبتلا می شوند اما سه چهارم آنها کاملا بهبود می یابند . نقرس نوعی دیگر از ورم مفاصل است .
نکته : مفصل طبیعی توسط یک لایه ی درونی به نام سینوویوم Synovium احاطه شده ، که مفصل را مرطوب نگه می دارد و باعث می شود استخوان ها در جای خود قرار گیرند . در ورم مفاصل ، این لایه ی درونی فاسد شده و باعث ضخیم شدن و ورم می شود و ممکن است استخوانها به هم بچسبند . سینوویوم به بافتهای بی مصرفی که پانوس نامیده می شوند تبدیل می گردد .

راجع به ورم مفاصل روماتیسمی نیز توضیح بفرمایید ؟
حدود یک نفر از سی نفر که بیشتر جوانان و گاهی اشخاص مسن تر هستند به آرترید روماتوئید دچار می شوند . این بیماری از استئوآرتریت جدی تر و با آن متفاوت است . شخص احساس بیماری می کند و معمولا مفاصل انگشتهایش متورم و قرمز شده و درد می گیرند . همچنین مفصل مچ دست ، شان ، مچ پا ، زانو و آرنج نیز از دیگر مفاصلی هستند که مبتلا می شوند .
بیماری ورم مفاصل روماتیسمی معمولا مزمن می شود و برای سال های متمادی ادامه می یابد ولی گاهی نیز درمان پذیر است ، اما این مداوا یک تسکین موقتی است . عاقبت به مرور زمان دست ها از شکل طبیعی خارج شده ، حرکت دادن آنها مشکل می شود . بعضی داروها برای تخفیف درد مناسب هستند ، اما مانند انواع دیگر ورم مفاصل هیچ درمانی برای آن وجود ندارد .
این بیماری مربوط به سیستم دفاعی بدن است . بدین معنی که سیستم دفاعی بدن که برای مبارزه با عفونت و درمان زخم ها طراحی شده ، اشتباها به بافت های خود حمله می کند .

تب روماتیسمی چگونه ایجاد می شود ؟
این بیماری به خاطر اینکه باعث تورم و درد مفاصل ( روماتیسم ) و بالا رفتن درجه حرارت بدن می شود ، تب روماتیسمی نامیده می شود . درواقع ممکن است تمام بدن به این بیماری مبتلا شود اما معمولا قلب بیشتر از مفاصل و به صورت جدی تر آسیب می بیند .
تب روماتیسمی مستقیما به وسیله ی باکتری به وجود نمی آید ولی عقیده بر این است که باکتری ها تا اندازه ای باعث این بیماری می شوند . ممکن است نوعی حساسیت به باکتری اِستِرِپتوکوک که باعث بوجود آمدن بیشتر گلودردهاست ، موجب بروز این بیماری شود . البته این بیماری ، امروزه بسیار نادر است . مبتلایان به این بیماری ، که معمولا کودکان هستند حدود ۱۰ روز بعد از گلودرد یا ورم لوزه ها ، در مفاصل خود احساس درد و تب می کنند . مفاصل آسیب دیده ممکن است متورم شوند و پوست روی آن گرم و قرمز گردد . به طور معمول پس از بهبود یک مفصل مفصل دیگر مبتلا می شود و ممکن است خارش در بازوها و ساق های پا به وجود آید .
مداوای موقتی به وسیله ی داروهای مسکن انجام می گیرد . بیماری ممکن است از دو هفته تا چند ماه به طول انجامد . با وجود اینکه در بیشتر موارد قلب دچار التهاب می گردد اما کودک بیمارممکن است از درد قفسه ی سینه شکایت نکند اما خطر اصلی در دریچه های قلب پدید می آید که ممکن است برای همیشه صدمه ببینند .
امروزه تب روماتیسمی کمتر از قبل عمومیت دارد ولی هنوز یک بیماری جدی تلقی می شود و بعد از مدتی باعث بوجود آمدن مشکلاتی در قلب خواهد شد . داروهای آنتی بیوتیک کمک می کنند که این بیماری تخفیف یابد و کسانی که قبلا به این بیماری دچار بوده اند باید همیشه به پزشک یا دندانپزشک خود تذکر دهند تا آنها احتیاط های لازم را به عمل آورند .
نوعی بیماری اعصاب به نام سَن ویتوس دَنس St. Vitu s Dance ممکن است از تب روماتیسمی منتج شده باشد . کودکی که به این بیماری مبتلا می شود ، پیوسته ، دست ها ، پاها و یا سر خود را حرکت می دهد .راستینه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: