کد خبر: ۱۷۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 01
جمهوری اسلامی ایران از پیشتازان جهانی در زمینه سلامت است، طرح تحول سلامت که کشور ایران آن را اجرا کرد نشان دهنده موفقیت نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران است
شفاآنلاین>سلامت> وزارت بهداشت در هفته‌گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش شفاآنلاین، فضل ترار وزیر بهداشت پاکستان در دیدار با وزیربهداشت ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران از پیشتازان جهانی در زمینه سلامت است، طرح تحول سلامت که کشور ایران آن را اجرا کرد نشان دهنده موفقیت نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران است و ما در زمینه سلامت آماده همکاری با کشور ایران هستیم البته حوزه‌های بسیاری نیز برای همکاری میان دو کشور وجود دارد.

ترار با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در ایران گفت: مدل طرح تحول سلامت را کشور پاکستان از سال گذشته شروع کرده است و ما دوست داریم از تجارب وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در زمینه طرح تحول سلامت استفاده کنیم.

همکاری ایران و پاکستان جهت مقابله با بیماری‌های واگیردار
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت (Health)گفت: از ملت و دولت پاکستان برای همدردی و کمک‌های انسان دوستانه به زلزله‌زدگان کرمانشاه تشکر می‌کنیم. جمهوری اسلامى ایران و پاكستان دو کشور تاثیر گذار در جهان اسلام هستند و علاوه بر همسایگی دارای ریشه‌های فرهنگی ،‌دینی و برادری هستند و در همین راستا خیلی خوشحالیم که وزیر بهداشت پاکستان به کشور ایران سفر کرد.

وزیر بهداشت ایران در خصوص معضلات بهداشتی در مرز ایران و پاکستان گفت: یکی از مشکلات جدی ما اتفاقاتی است که در رفت و آمد انسان‌ها و کشتار دام در مرز رخ می‌دهد و انتقال بیماری‌ها به صورت جدی مطرح است باید اقدامات اساسی در جهت جلوگیری از شیوع بیماری‌ها توسط دو کشور انجام شود پیشنهاد می‌کنم جمع مشترکی در فرآورده‌های دامی بین دو کشور ایجاد شود تا مصونیت بیشتری در برابر شیوع بیماری‌های دامی داشته باشیم همچنین صادرات و واردات مواد غذایی و دامی با رشد بیشتری صورت پذیرد.

قاضی زاده هاشمی در خصوص زمینه‌های همکاری(Cooperation) میان دو کشور ایران و پاکستان گفت: یکی از حوزه‌هایی که انتظار می‌رود شاهد تحول و نوآوری باشیم بحث دارو و واکسن است، امیدوارم شرایط خوبی برای شرکت‌های خصوصی دو کشور فراهم شود و با حذف بروکراسی اداری قطعا شاهد پیشرفت شرکت‌های دارو سازی دو کشور خواهیم بود.

تغییری در بیمه بیمه شدگان رایگان این سازمان انجام نشده است

اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیچ گونه تغییری در بیمه رایگان این سازمان انجام نشده است.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به انعکاس نادرست صحبت های معاون بیمه خدمات سلامت این سازمان در فضای مجازی و برخی از سایت های خبری و خبرگزاری ها مبنی بر دریافت حق بیمه از بیمه شدگان رایگان، ضمن تکذیب اخبار فوق به اطلاع عموم هموطنان عزیز می‌رساند که هیچ‌گونه تغییری در بیمه رایگان این سازمان انجام نشده و کماکان بدون هیچ مشکلی تمدید دفترچه بیمه رایگان ادامه دارد.

پیش‌بینی ابتلای ۲۷ میلیون نفر به سرطان تا ۲۰۲۰

عبدالله فضلعلی‌‌زاده نائب رئیس انجمن سرطان ایران اظهار کرد: سبک زندگی اهمیت بسزایی در پیشگیری از سرطان دارد، باید برای جلوگیری از ابتلا به سرطان‌ خودمراقبتی‌ داشته‌ باشیم به این صورت که باید نسبت به عوامل ایجاد کننده سرطان آگاهی داشته باشیم.فضلعلی‌زاده عنوان کرد: سرطان دنیا رو به افزایش است‌ طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 منتشر کرد‌ تعداد مبتلایان به سرطان در همه دنیا حدود 12 میلیون نفر بود که پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 میلادی این رقم‌ به 27 میلیون نفر برسد‌.

نائب رئیس انجمن سرطان ایران بیان کرد: در ایران شیوع سرطان آن طور که می‌گویند خیلی بالا نیست بیماران سرطانی در هر 100 هزار نفر محاسبه می‌شوند و با محاسباتی‌ که سازمان بهداشت جهانی انجام داده است‌ ما در رده‌ چهارم قرار داریم‌ در این محاسبات‌ عدد یک بالاترین رده و عدد 5 پایین‌ترین رده است‌.

فضلعلی‌زاده یادآور شد: به طور کلی 40 درصد سرطان‌ها پیشگیری‌ و 40 درصد نیز درمان می‌شوند.
تأسیس ۱۳۰ مرکز غربالگری سرطان در ایران

قاسم جان بابایی‌ معاون درمان وزارت بهداشت  اظهار کرد:یکی از اساسی‌ترین اقدامات در حوزه بیماری‌ها ثبت بیماری است که خوشبختانه از 2 تا سه سال اخیر ثبت سرطان در کشور ما آغاز شده است، ثبت سرطان‌ از این رو اهمیت دارد که‌ می‌توانیم بفهمیم سیاست‌گذاری‌های ما درست بوده است یا خیر؟.

جان‌بابایی‌ تأکید کرد: سهم سلامت از تولید ناخالص‌ ملی خیلی زیاد نیست‌، با این حال قسمت زیاد سرانه ناخالص‌ ملی به حوزه سلامت و درمان اختصاص دارد. ما در استان‌های مختلف کشور حدود 130 مرکز تیپ یک ( مراکز غربالگری سرطان ) تأسیس کردیم که از این میان 90 درصد آنها بهره‌برداری می‌شوند.

وی تصریح کرد: بررسی‌ سرطان سینه و پروستات نیز به زودی آغاز می‌شود و از همه همکاران مرتبط با بیماری سرطان درخواست می‌کنیم که در این زمینه با ما همکاری کنند، ما باید شرایط‌ را به سمتی ببریم که خدمات درمانی به شکل گروهی انجام شود، به این صورت‌ که همه همکاران در تمام رشته‌های پزشکی‌ برای درمان بیماران با هم همکاری کنند، در مراکز تیپ سه نیز که مراکز پیشرفته درمانی هستند متخصصان رشته‌های مختلف‌ انواع جراحی‌های پیشرفته را انجام می‌دهند.

کشور سال‌های آینده با تهدیدهای‌ جدی در زمینه سلامت روبرو می‌شود

باقر لاریجانی‌ رئیس‌ پژوهشگاه‌ علوم غدد و متابولیسم‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران‌ در مراسم‌ افتتاحیه‌ آکادمی دیابت‌ ایران امروز بیش از 10 درصد‌ ایرانی‌ها‌ دچار دیابت هستند اظهار کرد:حدود 70 تا 75 درصد از افراد دیابتی دارو مصرف‌ می‌کنند‌ که در نتیجه بیماری‌ آنها به طور نسبتاً مطلوبی کنترل می‌شود و از بین‌ این افراد‌ حدود 50 درصد‌ مانیتورینگ منظمی‌ دارند.

رئیس‌ پژوهشگاه‌ علوم غدد و متابولیسم‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه امروزه‌ شیوع دیابت و همینطور‌ عوارض‌ ناشی از آن در جامعه در حال افزایش است اظهار کرد: در سال‌های آینده کشور ما با تهدیدهای‌ جدی در زمینه سلامتی روبرو می‌شود.

وی عنوان کرد: براساس آمارهای موجود 50 درصد از جمعیت کشور دچار کمتر تحرکی هستند ما همچنین در زمینه تغذیه نیز ارتقا پیدا کنیم، اکنون ماهی تنها 10 درصد در برنامه‌ غذایی ایرانی‌ها جای دارد. در زمینه کاهش اسیدهای چرب ترانس‌ هم اقدامات خوبی در کشور ما انجام شده است اما هنوز ما شاهد وجود اسید چرب ترانس در برخی محصولات  غذایی هستیم، بنابراین هدف ما این است که بتوانیم در 10 سال آینده میزان این اسید چرب را به صفر برسانیم.

گردآب مشکلات نقدینگی در حوزه دارو

 اکبر برندگی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به آخرین وضعیت بازار دارویی ایران گفت: گردش مالی حوزه دارو و تجهیزات در سال 95 بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان بوده  در حالی که هم اکنون 112 شرکت تولید دارو در ایران فعال است و 78 شرکت نیز در زمینه تولید دارو فعالیت می کنند و در این میان 67 شرکت در زمینه واردات با فوریت دارو نیز فعالیت دارند.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی با بیان دلایل سه گانه  کمبود دارویی در کشور افزود:  تجویز داروهای خارج فهرست دارویی مصوب کشور زیاد است که خود تخلف محسوب می شود، از سوی دیگر شاید یکی از علل کمبود داروی شرکت های دارویی ، ریشه در مشکلات شدید نقدینگی دارد،  این شرکت ها سرشان زیر آب است و در گردآب این مشکلات غرق شده اند و با وجود داشتن مطالبات قابل توجهشان  فقط گاهی بخشی از آنها را دریافت می کنند؛ در واقع با چنین شرایطی این شرکت ها گاهی سرشان را از آب بیرون می آورند تا نفسی گیرند و چند صباحی زنده بمانند.

ضرورت پرهیز از لنز‌های اجاره‌ای

محمود جباروند رئیس انجمن چشم پزشکی ایرانفت: متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات حوزه چشم‌پزشکی مربوط به مشکلات چشمی بیماران دیابتی است و این در حالی است که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از بروز مشکلات چشمی در افراد دیابتی جلوگیری کرد.

جباروند گفت: متاسفانه طی آمارهای به دست آمده تعداد زیادی از افراد به صورت خودسرانه از لنزهای زیبایی استفاده می کنند.

وی بیان کرد: مردم حتما باید از لنزهایی که توسط وزارت بهداشت و سازمان استاندارد تایید می شود استفاده کنند و حتی توصیه می شود از لنزهای اجاره ای و یا در آرایشگاهای زنانه استفاده نشود.

رئیس انجمن چشم پزشکان ایران تصریح کرد: به هرحال چشم یک عضو ظریف در بدن است و این لنزها می تواند باعث عفونت شود، توصیه می شود از لنزهای تماسی استفاده نشود، چرا که عوارض جبران ناپذیری برای افراد دارد.
برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، همکاری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: