کد خبر: ۱۷۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 01
احتمال دارد به سندروم رینود مبتلا باشید. سندروم رینود نوعی اختلال گردش خون است که باعث میشود شریانهای کوچک اندامها دچار انقباض و اسپاسم شوند. انگشتان شما در نتیجهٔ محرومیت از اکسیژن رنگ پریده می شوند و حتی ممکن است که رنگ آبی بخود بگیرند و سپس با بازگشت جریان خون قرمز شوند.
شفا آنلاین:سندروم رینود به عارضه ای می گویند که :در صورتی که انگشتان دست و پای شما به محض برخورد با سرما دچار سوزش و ہیں۔حسی میشود، ممکن است فقط ناشی از ضعف جریان خون نباشد.

به گزارش شفا آنلاین:احتمال دارد به سندروم رینود مبتلا باشید. سندروم رینود نوعی اختلال گردش خون است که باعث میشود شریانهای کوچک اندامها دچار انقباض و اسپاسم شوند. انگشتان شما در نتیجهٔ محرومیت از اکسیژن رنگ پریده می شوند و حتی ممکن است که رنگ آبی بخود بگیرند و سپس با بازگشت جریان خون قرمز شوند.

به نظر میرسد سندروم رینود به ویژه در بانوان بسیار شایع باشد. هرچند هیچ امار مستندی در این مورد وجود ندارد. احتمالا بسیاری از کسانی که به سندروم رینود مبتلا هستند باور نمی کنند که این بیماری آن قدر جدی باشد که نیازی به مطرح کردن آن با پزشک باشد.

اما ممکن است سندروم رینود به ویژه در مراحل پیشرفته بسیار دردناک باشد چون ممکن است ضعف گردش خون باعث آسیب دائمی حس لامسه شود.

درمان سندروم رینود چگونه است؟

چند روش طبی برای درمان سندروم رینود وجود دارد: داروهای مسدودکنندهٔ کانال کلسیم را برای اتساع عروق خونی در بیمارانی که به فرم جدی بیماری مبتلا هستند به کار می برند. این کار باعث تسکین کامل نمی شود اما کمک کننده است. متأسفانه این داروها می توانند دارای عوارض جنبی باشند و همیشه مؤثر نیستند.

چند درمان طبیعی عالی وجود دارد که برای برخی از بیماران مبتلا به سندروم رینود بسیار مؤثر بوده گاهی ترکیبی از مواد طبیعی (منیزیم، که یک مادهٔ معدنی است، در ترکیب با تارینا، که یک اسیدآمینه است) بسیار مؤثر واقع میشود، حتی در بیمارانی که مدتهای طولانی است به بیماری مبتلا هستند.

مصرف ویتامین E به عنوان مکمل غذایی باعث کاهش اسپاسم هایی می شود که عامل سندروم رینود هستند. این ماده همچنین به عنوان پماد موضعی روی انگشتان دست و پا که براثر گردش خون ناکافی زخم شده است، بسیار مؤثر است.

روغنهای ماهی (امگا- ۳ ها) نیز به علت افزایش تحمل سرما و به تأخیر انداختن انقباض عروق خونی توصیه می شوند مطمئن شوید که در رژیم غذایی آهن کافی وجود دارد. کمبود آهن ممکن است باعث کم خونی (آنمی) شود که حساسیت شما را به سرما افزایش میدهد.

غذاهای سرشار از آهن شامل: ماهی، گوشت لخم قرمز، گوشت طیور، عدس و سبزیهای سبز پربرگ میباشند دو روش بسیار مؤثر و ساده برای پیشگیری از اسپاسم وجود دارد.

یکی از این روشها که یکی از متخصصان پوست در ورمونت ابداع کرده عبارت است از پیچ و تاب دادن بازوها به منظور تحریک گردش خون. باید نظیر پرتاب کنندهٔ توپ در بازی سافتبال ، بازو را از پشت بدن به سمت پایین و سپس در جلوی بدن به سمت بالا تاب داد و این عمل را هشتاد بار در دقیقه تکرار کرد.

این ورزش هم از طریق نیروی جاذبه و هم به واسطه نیروی گریز از مرکز باعث رانده شدن جریان خون به انگشتان می شود و در گرم کردن دستهای یخ زده مؤثر است.

روش دیگر که پژوهشگران ارتش امریکا در آلاسکا ابداع کرده اند، شرطی کردن دستها برای مقابله با چرخه اسپاسم در سرماست. باید دستهای خود را بمدت سه دقیقه در اتاقی که درجه حرارت آن مطلوب است در آب گرم قرار دهید، سپس به اتاقی در دمای انجماد بروید و دستهای خود را یک بار دیگر این باز بمدت ده دقیقه در آب گرم قرار دهید.

دمای سرد به طور طبیعی باعث انقباض شرخرگها می شود، اما آبگرم باعث بازماندن آنها می شود. درنهایت سرخرگهای دست حتی در غیاب آبگرم باز باقی خواهند ماند. در تحقیقات ارتش که روی ۱۵۰ نفر صورت . گرفت، این عمل را یک روز در میان سه تا شش بار تکرار کردند. پس از پنجاه و چهار مرتبه مشخص شد که دستها در سرما هفت درجه گرمتر از سابق بودند ،علاوه بر تمرین منظم این ورزشها، از هر چیزی که در گردش خون شما ایجاد :اشکال کند و شما را مستعد لرزیدن کند پرهیز کنید

برای درمان سندروم رینود سیگار نکشید، زیرا نیکوتین باعثگ اسپاسم عروق میشود و ایجاد پلاک را در سرخرگها تسریع میکند که این به نوبهٔ خود کاهش سرعت گردش خون را به دنبال دارد.

الکل مصرف نکنید زیرا اگرچه به نظر میرسد باعث گرم شدن شما می شود، عملاً دمای بدن را پایین می آورد.

قهوه یا نوشیدنیهای حاوی کافئین ننوشید زیرا باعث انقباض عروق می شوند.

مقدار زیادی مایعات بنوشید و به طور منظم غذاهای گرم بخورید تا احساس سرما نکنید.

به جای دستکش معمولی، از دستکشهای یک انگشتی (بدون پنجه) استفاده کنید زیرا این نوع دستکشها حرارت دستان شما را نگه می دارند.

برای گرم شدن، به جای لباسهای تنگ ، لباسهای شل و چند لایه بپوشید و از پارچه هایی استفاده کنید که عرق بدن را جذب کند و باعث خشک و گرم شدن شما شود و از پودر پا استفاده کنید تا پای شما خشک و گرم بماند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: