کد خبر: ۱۷۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 26
محمد کریمی‌نیا ظهر امروز در همایش پدافند زیستی استان همدان درباره این موضوع سخن گفت و به همکاری وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیر عامل اشاره کرد.

شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت و درمان قرارگاه زیستی سازمان پدافند کشور خواستار اجرای سامانه نظام مراقبت سندرمیک در کشور شد.

به گزارش شفا آنلاین،محمد کریمی‌نیا ظهر امروز در همایش پدافند زیستی استان همدان درباره این موضوع سخن گفت و به همکاری وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیر عامل اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها، دستگاه‌های اجرایی ملزم به رعایت سیاست‌های پدافند غیرعامل هستند، افزود: سرمایه‌های زیستی شناسایی شده و هر سرمایه‌ ملی می‌تواند به صورت طبیعی و غیر طبیعی مورد آسیب‌ قرار گیرد.

معاون بهداشت و درمان قرارگاه زیستی سازمان پدافند کشور با بیان اینکه برخی از سرمایه ملی ما به صورت طبیعی آسیب‌پذیر هستند، گفت: استان همدان به عنوان پایتخت قدیمی کشور زیرساخت‌های زیستی فراوانی دارد و این زیرساخت‌ها می‌تواند به طور طبیعی آسیب ببیند.

وی با اشاره به اینکه سازمان پدافند غیرعامل و قرارگاه پدافند زیستی کشور برای اینکه بتواند تهدیدات را شناسایی کند، چرخه پدافند زیستی را تعریف کرده است، بیان کرد: عوامل تهدید سه دسته  هستند که سازمان جهانی بهداشت به آن توجه کرده است.

کریمی‌نیا با بیان اینکه «وبا» یکی از بیماری‌هایی بوده که امروزه در کشور یمن شیوع پیدا کرده است، افزود: در این کشور بیش از یک‌میلیون نفر گرفتار این بیماری شده‌اند که 3 هزار نفر کشته شده‌اند، کشوری که سیستم درمانی‌اش به شدت مورد تهدید قرار گرفته این تعداد محدود کشته کمی غیر طبیعی است و نیاز به بررسی‌هایی دارد که متاسفانه کشور عربستان اجازه این اقدام را نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی ما نشان می‌دهد در دو حلقه اول یعنی رصد و پایش و تشخیص، کشور نیاز به تقویت و توسعه زیرساخت‌ها دارد، بیان کرد: در زمینه رصد و کاهش بیماری‌ها، سامانه نظام مراقبت سندرمیک که مبنا قرار گرفته فعلا در سطح کشور پیاده‌سازی نشده و اگر تهدیدی کشور را دربرگیرد رسیدن به اینکه تهدیدی طبیعی است یا دستکاری شده بسیار سخت است.

معاون بهداشت و درمان قرارگاه زیستی سازمان پدافند کشور به اهمیت رصد و تشخیص زیستی توسط متولیان 6 حوزه آب، کشاورزی، دام، غذا و دارو، انسان و محیط زیست پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به زلزله اخیر در کرمانشاه گفت: فاصله زمانی 10 ساعته در امدادرسانی به دلیل تاریکی هوا و کمبود امکانات، باعث شد زمان مناسب امدادرسانی از بین برود؛ افرادی در این حادثه فوت کردند و دچار آسیب شدند که  نتیجه ماحصل از دست دادن زمان مناسب برای امدادرسانی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل در چندین حیطه وظیفه مهمی دارد که یکی پدافند زیستی است، اظهار کرد: طی چند سال اخیر تلاش کرده‌ایم وضعیت پدافند غیرعامل را پیش ببریم.

حبیب‌الله موسوی‌بهار با بیان اینکه پدافند غیرعامل به زبان پزشکی بهداشت و پیشگیری است، گفت: در حوزه پدافند زیستی وظیفه داریم زیرساخت‌های زیستی، مواد و تجهیزات را مقاوم‌سازی و حفاظت از نفوذ و... را در دستور کار داشته باشیم.

وی با اهمیت به آگاهی در زمینه پدافند زیستی، به انجام اقداماتی که در کارگروه پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: سعی کرده‌ایم در این کارگروه اقدامات شایسته‌ای انجام دهیم.

برچسب ها: سامانه ، سندرمیک ، پدافند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: