کد خبر: ۱۷۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 28
اگر دیفتری به طور مناسب درمان نشود ممكن است عفونت گسترش یابد، همچنین سم میكروب روی قلب و اعصاب اثر گذاشته سبب نارسایی قلبی و فلج عضلات اندام ها می شود.
شفا آنلاین:دیفتری یك عفونت باكتری جدی و بسیار مسری است و علائمی مشابه گلودرد همراه با سرفه ایجاد می كند ميکروب مسئول بيماري کورينه باکتريوم ديفتريه بيشتر در گلو ( روي لوزه ها ) ، حلق و بيني موضع مي گيرد و ايجاد پرده سفيد يا خاکستري رنگ مي کند

به گزارش شفا آنلاین: اگر دیفتری <Diphtheria>به طور مناسب درمان نشود ممكن است عفونت گسترش یابد، همچنین سم میكروب روی قلب و اعصاب اثر گذاشته سبب نارسایی قلبی و فلج عضلات اندام ها می شود.

سم مترشحه از آن باعث علائم عمومي ،‌قلبي ، عصبي و کليوي شده موجب مرگ مي شود

علائم مربوط به مشکلات تنفسی در دیفتری بعد از ۲ الی ۵ روز بروز کرده و در این مدت به صورت نهفتگی می‌باشد دیفتری از آن انواع بیماری‌های است که به مرور پیشرفت می‌کند.

علائمی نظیر خستگی وتب وگلو درد ومشکل بلع غذا دیده می‌شود در کودکان علائمی چون تهوع واستفراغ ولرز وتب شدید نیز مشاهده می‌شوداگرچه این علائم ممکن است تا زمانی که عفونت پیشرفت نکرده باشد بروز نیابد.

در حدود ۱۰٪ از موارد نیز به صورت تورم در گلو نیز دیده می‌شود که نشان از از خطرناک بودن وریسک بالای مرگ است. علاوه بر عفونت وعلائم ظاهری ممکن است علائمی چون بی اشتهای و زرد رنگی وضربان تند قلب نیز مشاهده شود. این علائم به دلیل سمی است که باکتری‌های دیفتری ترشح کرده‌است.

در بعضی موارد این علائم همراه با کاهش فشار خون نیز هستندو در موارد وجود طولانی مدت دیفتری اختلالات عصبی و قلبی نیز ممکن است مشاهده شود.

راه های انتقال بیماری

• سرايت بيماري معمولاً مستقيم يعني در اثر تماس افراد سالم با بيماران حاصل مي شود يعني تکلم ، سرفه ، عطسه ، بوسه و پاک کردن بيني باعث سرايت مي شود .

• سرايت غيرمستقيم توسط وسائل آلوده بيماران امکان پذير است ( لباس ، کتاب و ملحفه و غيره ) آلودگي شير هم مي تواند سبب سرايت بيماري گردد .

• گرد و خاک اطاق آلوده بيماران به ويژه اگر تاريک باشد مدتها ميکرب ديفتري را زنده نگه مي دارد ، بيماران شفا يافته ممکن است تا مدتها حامل ميکرب باشند .

• سن مساعد براي ابتلا به ديفتري بين ۱ تا ۱۰ سالگي است ، کم تر از ۶ ماهگي نادر و استثنائي است . اين بيماري در ميان فقرا و نقاط پرجمعيت بيشتر ملاحظه ميشود.

پیشگیری و کنترل بیماری دیفتری :

تزريق واکسن مؤثرترين روش حفاظت در برابر دیفتری است در کشور ما از دو ماهگی واکسن دیفتری به نوزادان در قالب واکسن ثلاث در خانه های بهداشت و پایگاه های بهداشتی بصورت رایگان تزریق می شود این واکسن می تواند نوزاد را علیه سه بیماری دیفتری ،کزاز و سیاه سرفه ایمن کنداین واکسن در 5 نوبت داده می شود .

این واکسن در دو ، چهار ،شش ،هجده ماهگی زده می شود و در 6 سالگی آخرین نوبت واکسن تزریق می شود و هر ده سال یک بار باید تکرار شود .

واکسیناسیون برای زنان باداری که واکسن دریافت نکرده اند در قالب واکسن توام که علیه دو بیماری دیفتری و کزاز ایمن می کند نیز انجام می شود .

• نخستین اقداماتی كه شما می توانید در صورت ابتلای كودك انجام دهید:

4. لوزه ها را از لحاظ تورم و وجود غشای كاذب خاكستری رنگ بررسی كنید

5. در صورت شك به دیفتری سریعاً با پزشك مشورت كنید یا كودك را به نزدیكترین بیمارستان برسانید.

6. ابتدا لازم است با مسئولین بهداشتی همكاری كرده و تمام تماس های كودك را با افراد دیگر شناسایی كنید تا مسئولین بتوانند این افراد را از لحاظ ایمنی بررسی كنند

7. حتی پس از ابتلا به این بیماری باز هم كودك به یك واكسیناسیون كامل علیه دیفتری نیاز دارد، زیرا بیماری به تنهایی ایمنی لازم را به كودك نمی دهد

برچسب ها: دیفتیری ، گلودرد ، میکروب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: