کد خبر: ۳۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 01
معاون وزیر بهداشت بیان کرد:
شفاآنلاین-معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آسیب های اجتماعی و روند ابتلا به بیماری های غیرواگیر بویژه چاقی در دانش آموزان رو به افزایش است.
به گزارش شفا آنلاین، «علی اکبر سیاری» روز شنبه در نشست امضای تفاهمنامه وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش افزود: چاقی در دانش آموزان طی دو سال گذشته، افزایش چشمگیری یافته که برای سلامت آنان بسیار خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: باید در آموزش و پرورش کاری کنیم که چاقی دانش آموزان متوقف شود زیرا چاقی زمینه ابتلای بسیاری از بیماری دیگر را فراهم می کند.

سیاری تصریح کرد: همزمان با مشکل چاقی، مشکل سوءتغذیه در کودکان را داریم بطوریکه 8.8 درصد کودکان زیر فقر بوده و کمبود مواد غذایی دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: شیوع چاقی در مقطع ابتدایی، 15.5 و در مقطع متوسطه 16 درصد بوده و در بین دختران بیشتر است.

سیاری افزود: چاقی زمینه ابتلا به سکته های قلبی و مغزی و نارسایی های کبد و قلب را فراهم می کند.



** 5.2 درصد دانش آموزان فشار خون دارند

معاون وزیر بهداشت گفت: بطور کلی 5.2 درصد دانش آموزان مبتلا به فشار خون هستند.

سیاری افزود: 1.6 درصد دانش آموزان در مقطع ابتدایی، 4.9 درصد دانش آموزان در مقطع راهنمایی و 9.2 درصد دانش آموزان در مقطع دبیرستان مبتلا به فشار خون هستند.



** تشکیل کارت الکترونیک سلامت برای دانش آموزان بدو ورود به مدرسه

معاون وزیر بهداشت از تهیه کارت الکترونیک سلامت برای دانش آموزان بدو ورود به مدرسه خبر داد و گفت: از بین یک میلیون و 200 هزار دانش آموزان بدو ورود به مدرسه، 13 درصد آنان نیاز به مراقبت های ویژه دارند.

سیاری افزود: برای این 13 درصد شناسنامه سلامت تهیه شده که بزودی الکترونیکی می شود.

وی به رفتارهای ناسالم از جمله مصرف سیگار و الکل بین مردم اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش بهترین ظرفیتی است که می تواند رفتارها را تغییر دهد.



** فعالیت 20 هزار مدرسه مروج سلامت در کشور

معاون وزیر بهداشت از فعالیت 20 هزار مدرسه مروج سلامت در کشور خبر داد و افزود: این مدارس در هشت حیطه از جمله سلامت محیط مدارس، ارائه خدمات بالینی و بهبود تغذیه فعالیت می کنند.

سیاری به توزیع واکسن توام (واکسن دیفتیری و کزاز) در مدارس اشاره کرد و گفت: این واکسن 10 سال بعد از زمان تولد دوباره باید تزریق شود که با همکاری آموزش و پرورش، پوشش 99 درصدی تزریق این واکسن بین دانش آموزان را داریم.



** مشکل شپش در دانش آموزان

معاون وزیر بهداشت از شپش به عنوان یکی از مشکلات سلامت دانش آموزان نام برد و گفت: این مشکل را حتی در شهر تهران نیز داریم که گاهی به صورت اپیدمی درمی آید.

سیاری افزود: برای کنترل این بیماری با اداره بیماری های غیرواگیر همکاری داریم اما مشکل اینجاست که شپش واگیردار است.



** بیش از 23 درصد والدین دانش آموزان در معرض خطر هستند

معاون وزیر بهداشت گفت: 23.9 درصد والدین دانش آموزان که بررسی شده اند در معرض خطر قرار دارند.

سیاری افزود: 42 درصد والدین دانش آموزان مبتلا به فشار خون و 13.6 درصد آنان در معرض سکته زودرس قرار دارند.

وی ادامه داد: بطور کلی 10 میلیون نفر بین گروه سنی 18 تا 65 سال در کشور مبتلا به فشار خون بوده و سالانه 91 هزار مرگ مربوط به فشار خون در کشور اتفاق می افتد و 50 درصد مردم از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند.



** توزیع ویتامین «دی» بین دانش آموزان از امسال

معاون وزیر بهداشت گفت: امسال علاوه بر قرص آهن بین دانش آموزان ویتامین «دی» نیز توزیع می شود تا آنان دچار پوکی استخوان نشوند.

سیاری افزود: ستادی تشکیل شده و کار توزیع ویتامین را در سطح ملی و استانی پیگیری می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: