کد خبر: ۱۷۴۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 22
حدود یک سوم افراد بالای سن شصت سالگی مبتلا به آرتروز شانه هستند. هر علتی که بتواند غضروف مفصل شانه را خراب کند می‌تواند موجب بروز آرتروز شود.

شفا آنلاین:آرتروز یا ساییدگی مفصلی به طور طبیعی با بالا رفتن سن به وجود میاید گرچه ممکن است در بعضی از افراد زودتر و در بعضی دیگر دیرتر ظاهر شود.

به گزارش شفا آنلاین:حدود یک سوم افراد بالای سن شصت سالگی مبتلا به آرتروز شانه هستند. هر علتی که بتواند غضروف مفصل شانه را خراب کند می‌تواند موجب بروز آرتروز شود.

علت های زیر را می‌توان در آرتروز شانه <Shoulder arthritis>موثر دانست :

– ضربه شدید به مفصل شانه به دنبال حادثه و آسیب دیدن غضروف

– انجام کارهای سنگین و شدید با اندام فوقانی که در دراز مدت موجب وارد شدن فشارهای زیادی به مفصل شود مثلاً در کسانی که به خاطر شغل خود مجبورند دست‌هایشان را به مدت زیادی بالای سر نگه دارند، وزنه برداران یا کسانی که ورزش‌های پرتابی یا با راکت انجام می‌دهند .

– روماتیسم یا عفونت مفصل

– سابقه جراحی مفصل شانه

علائم و نشانه های ساییدگی یا آرتروز شانه

مهم‌ترین نشانه ها و علائم ارتروز شانه درد و احساس خشکی در مفصل است. درد شانه با حرکت کردن مفصل یا بلند کردن اجسام با دست بیشتر می‌شود. گاهی اوقات ممکن است حرکت مفصل همراه با ایجاد صدا یا احساس مالیده شدن دو سطح زبر بر روی یکدیگر باشد. در این بیماری دامنه حرکات مفصل کاهش پیدا می‌کند.به تدریج که بیمار به علت درد کمتر از دستش استفاده می‌کند عضلات اطراف شانه ضعیف و لاغر می‌شوند.

شدت نشانه ها و علائم آرتروز شانه بیمار ممکن است کم و زیاد شود به طور مثال چند ماه شدید باشد و سپس چند ماه کم شود. همچنین ممکن است شدت درد با تغییر فصول سال کم و زیاد شود.

تشخیص آرتروز شانه

تشخیص آرتروز شانه با استفاده از رادیوگرافی از مفصل شانه داده می‌شود. در رادیوگرافی ساده فضای مفصلی یعنی فاصله بین سر استخوان بازو و حفره گلنوئید( که در واقع چون از جنس غضروف است دیده نمی‌شود) کاهش میابد.

در اطراف سر استخوان بازو جایی که غضروف تمام می‌شود استخوان اضافه درست می‌شود که به آن استئوفیت Osteophyte میگویند. این استخوان‌های اضافه ممکن است در لبه حفره گلنویید هم درست شوند.

استخوانی که درست زیر غضروف مفصلی شانه است سفت‌تر شده و در رادیوگرافی سفیدتر دیده می‌شود و ممکن است کیست‌های استخوانی در سر استخوان بازو یا زیر حفره گلنوئید ایجاد شود.

گاهی اوقات شدت علائم و نشانه های رادیولوژیکی که نشانه آرتروز است زیاد است ولی بیمار علائم و نشانه های بالینی آرتروز شانه زیادی ندارد و گاهی هم برعکس است. پس همیشه شدت علائم و نشانه های بالینی آرتروز شانه و رادیولوژیکی با هم هماهنگ نیستند.

برچسب ها: آرتروز ، شانه ، غضروف
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: