کد خبر: ۱۷۴۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 20
محققان آمریکایی دریافتند که مصرف کدئین در کودکان به افزایش خطر سکته قلبی می انجامد.
شفا آنلاین>سلامت>محققان دریافته اند مصرف برخی دارو‌های آرام بخش منجر به بروز سکته قلبی(heart attack) و بیماری‌های شدید تنفسی در کودکان می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،محققان آمریکایی دریافتند که مصرف کدئین در کودکان به افزایش خطر سکته قلبی می انجامد.

در یک تحقیق ملی، بین سال های 2010 تا 2015، پزشکان اطلاعات بیش از 350،000 کودک بیمار کمتر از  18 سال را که  تحت درمان بودند، جمع آوری کردند. آنها میزان مصرف  داروهای کدئین دار برای کودکان را کنترل کردند.

در این تحقیقات، کدئین(Codeine)، به عنوان یک مسکن با توجه به اثرات نامطلوبی که بر کودکان دارد، تحت بررسی قرار گرفت.

طبق گزارش FDA، سازمان غذا و دارو آمریکا از ژانویه 1969 تا می 2015، کدئین منجر به مشکلات جدی تنفسی شده و باعث مرگ 24 کودک   شده است.

FDA  در اوت 2012، تحقیقات در مورد استفاده از کدئین در کودکان را  آغاز کرد.

محققان دریافتند که کدئین خود به تنهایی بر درد اثر ندارد. بلکه توسط یک آنزیم کبدی به مورفین تبدیل می شود؛  سرعت این تبدیل از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است.

بدن تقریبا یک تا 2 درصد  از افراد "فوق متابولیز کننده" است که کدئین را به سرعت به مورفین تبدیل می کند. همین امر موجب افزایش سریع سطح مورفین در خون شده و خطر بروز سکته قلبی را افزایش می دهد.

به همین منظور تجویز کدئین در کودکان بعد از عمل جراحی ممنوع است، زیرا مشخص نیست که بدن کدام یک از کودکان قدرت فوق متابولیزه کننده را دارد.

از سوی دیگر مشاهده شد پس از زدن برچسب های هشدار آمیز نسبت به مصرف کدئین توسط سازمان غذا و دارو آمریکا بر روی جعبه های مواد دارویی، مصرف مواد اعتیاد آوری چون هیدروکدون و اکسی کدون بالاتر رفته است.

این نشان می داد که برخی از استراتژی های جایگزین در مصرف مسکن ها کامل نیستند، زیرا اکسی کدون و هیدروکدون خود دارای برخی نگرانی های امنیتی هستند و خطرات بیشتری نسبت کدئین دارند.

جایگزین های مطمئن برای کدئین کدامند؟

با مراقبت های پزشکی و کنترل بیش از 85 درصد نسخه های پزشکان، تجویز داروهای اعتیاد آور به یک سوم کاهش یافت.

در ابتدا قرص های تیلنول ( استامینوفن) و ایبوپروفن به عنوان مسکن برای دردهای خفیف تا متوسط جایگزین داروهای اعتیاد آور شد.  تنهای از مواد اعتیاد آور برای دردهای بالا استفاده شد.

برای مثال پس از عمل های جراحی تانسیلکتومی و آدنوئیدکتومی ( عمل های جراحی برداشتن لوزه )، دیگر به مصرف داروهای کدئین دار نیازی نیست و داروهای موثرتر و ایمن تری به کار گرفته می شود.

محققان دریافته اند مصرف تیلنول (استامینوفن) و ایبوپروفن، علاوه بر تسکین موثر دردهای پس از جراحی، نگرانی های ایمنی داروهای اعتیاد آور مانند کدئین را ندارند.

به دلیل اهمیت میزان مصرف داروهای مختلف پس از عمل های جراحی و حساسیت بالای بدن کودکان به این داروها، محققان توصیه کرده اند که والدین باید از نوع و میزان مصرف هر یک از داروها خصوصا داروهای مسکن اطلاع داشته و قبل، حین و پس از جراحی با کمک پزشک مربوطه میزان مصرف این داروها را بررسی کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: