کد خبر: ۱۷۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 20
تروما جزو سه علت اصلی مرگ و میر در دنیا است و شایع ترین علت مرگ در سنین یک تا 40 سالگی به شمار می رود
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو هیات مدیره انجمن ترومای ایران گفت: در هر 100 حادثه جاده ای در ایران، 34 نفر آسیب جدی (تروما) می بینند و در بیشتر موارد به ناتوانی این افراد منجر می شود؛ این آمار در کشورهای اروپایی کمتر از یک درصد است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ذبیح الله حسن زاده روز دوشنبه در حاشیه بیست و پنجمین کنگره جراحان ارتوپدی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تروما جزو سه علت اصلی مرگ و میر در دنیا است و شایع ترین علت مرگ در سنین یک تا 40 سالگی به شمار می رود.

وی با اشاره به حادثه خیز بودن ایران از نظر حوادث جاده ای و حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله گفت: در ایران سالانه 20 هزار حادثه ترافیکی منجر به مرگ رخ می دهد و علاوه بر این کشور ما جزو 10 کشور اول دنیا از نظر حوادث طبیعی است.

متخصص ارتوپدی و جراح زانو اظهار کرد: شکستگی ها، زخم های باز و آسیب های ستون فقرات ازجمله مهمترین آسیب های حوادث جاده ای در ایران است که حمل صحیح مصدومان در پیشگیری یا کاهش آسیب می تواند بسیار موثر باشد.

وی در مورد نحوه صحیح انتقال مصدومان آسیب دیده در حوادث جاده ای گفت: اگر خطری فرد مصدوم را تهدید نمی کند، بهتر است افرادی که در محل حضور دارند و اطلاعی از حمل صحیح مصدومان ندارند، از انتقال و جابه جایی آسیب دیدگان پرهیز کنند تا نیروهای امدادی درمحل حضور یابند.

حسن زاده ادامه داد: در صورتی که ماندن مصدوم در محل حادثه با احتمال خطراتی همراه باشد، باید چند نفر با قرار دادن کف دست های خود در زیر سر، کمر و پاها و به صورت همزمان طوری که بدن در مصدوم در حالت یکنواخت باشد، او را جا به جا کنند.

وی با تاکید بر پرهیز از دخالت های ناآگاهانه در کمک به مصدومان به ویژه در حوادثی مانند زلزله و حوادث جاده ای گفت: بهترین روش برای انتقال مصدومان استفاده از یک صفحه صاف مانند یک تخته چوب است که باید مصدوم به آرامی روی آن قرار داده و منتقل شود.

حسن زاده با اشاره به تحمیل هزینه های سنگین جانی و مالی بر مصدومان حوادث جاده ای اظهار کرد: مصدومان جاده ای تحت عمل های جراحی متعدد قرار گرفته و در نهایت به دلیل ناتوانی و معلولیت های ناشی از حوادث دچار مشکلات متعدد مانند از دست دادن شغل و مشکلات متعاقب آن می شوند و هزینه های نگهداری آنها نیز برای خانواده بسیار سنگین است.

وی افزود: باتوجه به شمار بالای تصادفات جاده ای در کشور و همچنین هزینه های سنگین ناشی از این حوادث بر افراد و نظام سلامت جامعه لازم است که اقدامات پیشگیرانه از این حوادث در زمره اولویت های نظام سلامت کشور قرار گیرد و مسئولان مربوطه توجه لازم را به این مساله داشته باشند.

بیست و پنجمین کنگره جراحان ارتوپدی از 29 آبان ماه تا 3 آذر ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود و در این کنگره 11 سخنران خارجی از کشورهای آمریکا، کره، ترکیه، آلمان ، کلمبیا، انگلیس، کانادا، اتریش حضور دارند.

همچنین در بیست و پنجمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران 6 ری لایو سرجری هیپ، دست ، تروما، زانو، مچ پا، شانه انجام می شود.

از جمله کارگاه هایی که در حاشیه کنگره برگزار می شود می توان به ستون فقرات، تروما، دست، تومور، شانه، اطفال، هیپ، مچ پا، اخلاق پزشکی و جراحی زانو اشاره کرد.
برچسب ها: ستون فقرات ، حادثه ، زلزله
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: