کد خبر: ۱۷۳۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 12
لازم است افراد عوامل خطر ایجاد کننده بیماری آسم که موجب بروز و یا تشدید علایم بیماری می‌شوند و همچنین راه‌های پیشگیری این عوامل را بشناسند
شفاآنلاین>سلامت> یکی از مهم ترین اصول اولیه کنترل آسم، انجام اقدامات پیشگیرانه است

به گزارش شفاآنلاین، بنابراین لازم است افراد عوامل خطر ایجاد کننده بیماری آسم که موجب بروز و یا تشدید علایم بیماری می‌شوند و همچنین راه‌های پیشگیری این عوامل را بشناسند.

مهمترين عوامل خطر بيماري آسم (Asthma)عبارتند از گرد و خاك خانه، عوامل حساسيت‌زاي حيوانات مانند پر، پشم و موي حيوانات خانگي. دود سيگار و ساير دخانيات، دود و بخار شيميايي موجود در محيط كار، آلودگي هوا، بوهاي تند نظير بوي عطر، اسپري و شوينده‌ها. گرده‌هاي گياهان و قارچ‌‌ها.

با راه‌هاي پيشگيري(Prevention) از حملات آسم آشنا شويد.

    بالش‌ها و تشك‌ها در پوشش‌هايي غير قابل نفوذ ( مثلا پلاستيكي) پيچيده شود.

    ملحفه‌ها هفته اي يكبار در آب داغ ( 60 درجه سانتي گراد) شسته و در آفتاب خشك شوند.

    درصورت امكان از قالي به عنوان كف‌پوش استفاده نشود.

    وسايل فراوان (اسباب بازي، كتاب، مبلمان و ...) در داخل اتاق كودك نگهداري نشود.

    سطح رطوبت خانه كاهش يابد. بهتر است اتاق خواب رو به آفتاب و داراي نور كافي باشد.

    هنگام نظافت منزل بهتر است فرد مبتلا به آسم در منزل نباشد.

    از آنجا كه حدود 4000 ماده سمي در دود سيگار شناخته شده است. بيماران بايد از مصرف دخانيات و يا قرار گرفتن در معرض دود سيگار ساير افراد خود داري كنند. دود سيگار و ساير دخانيات از مهمترين عوامل افزايش آسم به ويژه در كودكان است.

    اجازه سيگار كشيدن در خانه يا فضاهاي بسته به هيچ‌كس داده نشود.

    به هنگام آلودگي هوا از منزل خارج نشويد و براي جلوگيري از آلودگي هواي داخل منازل از سوخت‌هاي بيولوژيك مثل چوب، فضولات و زباله خود داري شود.

    حيوانات خانگي را در منزل نگهداري نكنيد و اجازه ورود حيوانات را به رختخواب ندهيد.

    سوسك از عوامل حساسيت‌زاست با روش‌هاي مناسب در دفع اين حيوان تلاش شود.

    تغذيه انحصاري با شيرمادر به ويژه در 6 ماه اول زندگي خطر بروز آلرژي و آسم را كاهش مي‌دهد بنابراين، براي پيشگيري از آسم بهتر است از شير خشك استفاده نشود.

    در مورد علائم هشداد دهنده بروز حملات آسم و نحوه برخورد و اقدامات اوليه در صورت بروز حملات به بيمار و اطرافيان وي آموزش داده شود.

    بعضي ازبيماران مبتلا به آسم به بوهاي تند مثل بوي رنگ و اسپري مو، عطر ادكلن، سفيد كننده‌ها و جوهر نمك واكنش مي‌دهند بنابراين، در معرض اين مواد قرار نگيرند.

    گرده‌هاي گياهي موجود در فضا، اغلب سبب آسم و آلرژي‌هاي فصلي مي‌شوند. درختاني مثل نارون، كاج، سپيدار و علف‌هاي هرز مشكل ساز هستند. در فصل‌هاي گرده افشاني با بستن در و پنجره‌ها مي‌توان از نفوذ گرده‌ها به اتاق جلوگيري كرد.

    رطوبت و گرما سبب رشد قارچ‌ها و كپك‌ها مي‌شوند. كپك‌ها و قارچ‌ها از عوامل آلژي زا در فضاهاي بسته به شمارمي‌روند. بنابراين، بايد از منابع تكثير قارچ مثل مكان‌هاي مرطوب خود داري كرد و محل‌هاي مرطوب ( حمام و وزيرزمين) را به دفعات تميز كرد.
برچسب ها: آسم ، سلامت ، پيشگيري
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: