کد خبر: ۱۷۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 09
قسمت اعظم کاهش وزن مادر در زمان زایمان( حدود 5/5 کیلوگرم) و در دو هفته اول بعد از زایمان ( حدود 4 کیلوگرم) است.

شفا اآنلاین:سوالی که برای بسیاری از خانم ها مطرح میباشد این است که افزایش وزن دوران بارداری <Weight gain during pregnancy>به چه صورت کاهش می یابد ؟

به گزارش شفا آنلاین:قسمت اعظم کاهش وزن مادر در زمان زایمان( حدود 5/5 کیلوگرم) و در دو هفته اول بعد از زایمان ( حدود 4 کیلوگرم) است. 5/2 کیلوگرم باقی مانده از هفته دوم تا ماه 6 بعد از زایمان کاهش مییابد، البته زنانی که قبلاً زایمان داشتهاند، میزان بیشتری از افزایش وزن زمان حاملگی خود را حفظ خواهند کرد.نیاز مادر در دوران بارداری به پروتئین، ویتامینها، املاح و انرژی افزایش مییابد.

انرژی
نیاز مادر به انرژی در سه ماههی اول مثل دوران پیش از بارداری است، ولی در سه ماههی دوم و سوم باید روزانه 300 کالری بیشتر مصرف کند. مصرف زیاد کالری موجب چاقی مادر و بازگشت مشکلتر به مقدار وزن پیش از بارداری خواهد شد. مصرف کم انرژی نیز موجب تحلیل بدن مادر خواهد شد.ورزش سنگین در بارداری توصیه نمیشود زیرا این گونه ورزش ذخائر چربی بدن مادر را مصرف کرده و موجب کاهش ذخایر برای دوران شیردهی میشود.

پروتئین
به طور متوسط مادر باردار، باید 10 تا 16 گرم پروتئین علاوه بر نیاز پیش از بارداری مصرف کند که بطور معمول 60 گرم کافی است.

ویتامین ها
در بین ویتامینها، افزایش نیاز به اسید فولیک از همه بیشتر است که موجب رشد مغزی مناسب کودک شده و مادر باید از زمانی که تصمیم به بارداری میگیرد قرص اسید فولیک مصرف کند و مصرف آ ن را تا پایان ماه دوم بارداری ادامه دهد. نیاز به ویتامینهای گروهB خصوصاًB6 هم زیاد میشود که با افزایش مصرف منابع غنی از آنها تامین خواهد شد.

ویتامین هایE, D, A هم برای رشد کودک مهم هستند، وی به دلیل ایجاد مسمومیت باید از مصرف بیش از حد آنها اکیدا پرهیز کند. پس اگر مکمل ویتامینی مصرف میکنید، حتما به دستور آن یا به میزان این ویتامین ها توجه کنید.

مواد معدنی
مهمترین آنها کلسیم است. اگر مادر از منابع کلسیم به مقدار کافی و مناسب مصرف نکند، به زودی دچار پوکی استخوان و خرابی دندان خواهد شد و رشد قدی کودک کمتر از حد معمول میشود. عنصر مهم دیگر آهن است که اکثر پزشکان از ماه چهارم بارداری مکمل آهن را توصیه میکنند.

پزشک آنلاین

دکتر حمید کوچه باغی [ پزشک عمومی ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار