کد خبر: ۱۷۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 05
یکی از قدم‌های راهبردی برای ارتقاء کیفیت خدمات درمان اعتیاد در کشور، اجرای مصوبه های پیش بینی شده در اسناد بالادستی در راستای ساماندهی خدمت رسانی به بیماران مراکز درمانی با دارو‌های آگونیست است.
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت(Ministry of Health) گفت: ثبت اطلاعات معتادان تحت درمان در سامانه آیداتیس متوقف نمی‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،احمد حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اعتراض دانشگاه های علوم پزشکی در مورد اجرای سامانه آیداتیس و ثبت اطلاعات معتادان در آن گفت: یکی از قدم‌های راهبردی برای ارتقاء کیفیت خدمات درمان اعتیاد در کشور، اجرای مصوبه های پیش بینی شده در اسناد بالادستی در راستای ساماندهی خدمت رسانی به بیماران مراکز درمانی با دارو‌های آگونیست است.

حاجبی گفت: با توجه به وجود حدود هفت هزار مرکز درمان با دارو‌های آگونیست تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای درمان مبتلایان به اختلال مصرف مواد و ضرورت ساماندهی این مراکز برای ارتقاء کیفیت خدمت رسانی در راستای تکالیف و مصوبه های ابلاغی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سامانه اطلاعات درمان سوء مصرف مواد ایران (آیداتیس) از مهر ماه سال گذشته در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه راه اندازی شده است و در حال حاضر اکثریت مراکز درمانی تحت پوشش این سامانه درآمده اند.

وی با بیان اینکه مراجه یک بیمار تحت درمان اعتیاد به مراکز مختلف برای دریافت دارو یکی از دلایل راه اندازی سامانه آیداتیس بود، افزود: از جمله فواید استفاده از این سامانه در مراکز درمان با دارو‌های آگونیست، این است که مراکز درمانی فعال در سطح کشور به طور دقیق شناسایی می‌شوند  همچنین مشکل شایعی که با آن مواجه هستیم، ثبت مکرر یک بیمار در مراکز مختلف درمانی برای دریافت دارو هست که با بکارگیری سامانه این مشکل رفع می‌ شود.

وی در خصوص برخی نگرانی‌ها پیرامون استفاده از این سامانه آیداتیس تاکید کرد: طراحی این سامانه به گونه‌ای است که اصل رازداری حرفه‌ای در مورد مراجعین به مراکز درمان با دارو‌های آگونیست حفظ خواهد شد و این امر خواست جدی وزارت بهداشت است و کمافی السابق، مشخصات بیماران تنها در خود مراکز قابل دستیابی است و بازیابی اطلاعات بیماران از سایر سطوح نظارت امکان پذیر نخواهد بود.

حاجبی به برگزاری جلسات متعدد هماهنگی با نمایندگان پزشکان درمانگر اعتیاد در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: به دغدغه‌های همکاران در این جلسات توجه شده و برای رفع این دغدغه‌ها تغییرات لازم در سامانه اعمال شده است از جمله اینکه بیماران با کد ۱۸ رقمی خاصی در سامانه ثبت می‌شوند که این کد از جانب کاربر ناظر دانشگاهی و کشوری قابل ترجمه به اطلاعات بیمار نیست، لذا بیمار فقط در سطح مرکز درمانی توسط درمانگر خود بیمار قابل شناسایی می‌باشد.

وی افزود: برای اینکه درمانگران فرصت کافی برای ثبت الکترونیک روند درمان را داشته باشند، مهلت یک روزه کاری برای ثبت اطلاعات  در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص نحوه کار با سامانه آیداتیس افزود: آموزش مجازی روند ثبت اطلاعات در سامانه به صورت فیلم در صفحه اول سامانه بارگذاری شده است،  همچنین کارشناسان مربوطه برای رفع ایرادات سامانه در دسترس هستند.

حاجبی با بیان اینکه سامانه آیداتیس متوقف نمی شود، خاطرنشان کرد: قطع داروی مراکز درمانی به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد، اما تحویل دارو به درمانگران مراکزی که تاکنون اقدام به ثبت الکترونیک داده‌های درمان در سامانه آیداتیس نکرده اند، موکول به انجام این مهم شده است، به این معنی که درمانگران برای جلوگیری از ایجاد وقفه درمان بیماران مرکز کافی است هر چه زودتر جهت ثبت فرآیند‌های تعریف شده در سامانه اقدام کنند.

وی افزود: این امر خدمت بزرگی است که مراکز می‌توانند جهت تداوم و یکپارچگی خدمت بیماران خود انجام داده و بدین ترتیب می‌توانند در راستای حس مسئولیت ارزشمند خود نسبت به تداوم بی وقفه فرآیند خدمت بیماران قدم بردارند، بی شک متعاقب ثبت الکترونیک داده‌های فرآیند درمان که جهت حفظ رازداری آن تدابیر لازم اندیشیده شده است و مراکز می‌توانند مطابق روال گذشته سهمیه دارویی خود را دریافت نمایند.
برچسب ها: آیداتیس ، سلامت ، اعتیاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: