کد خبر: ۱۷۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 04
همیشه حرف‌های خوبی درباره سبزیجات می‌شنویم. آن‌ها کم چربی و کم کالری، ولی پر از فیبر و ویتامین هستند.
شفا آنلاین>سلامت>همیشه حرف‌های خوبی درباره سبزیجات می‌شنویم. آن‌ها کم چربی و کم کالری، ولی پر از فیبر و ویتامین هستند.
به گزارش شفا آنلاین،والدین ما همیشه ما را تشویق کرده اند به جای فست فودهای چرب و پنیری از گزینه سالم‌تر سبزیجات(vegetables) استفاده کنیم و در کنار غذایمان سالاد را فراموش نکنیم. سازمان کشاورزی آمریکا توصیه می‌کند بیش از یک چهارم از بشقابتان را با سبزیجات پر کنید تا سلامتی خود را حفظ کنید. بااین حال همیشه سبزیجات به همان خوبی که همه تعریف می‌کنند نیستند. در اینجا با ۷ سبزی که موجب مرگ انسان می‌شوند آشنا خواهید شد:
کدو سبز

باغبان‌های خانگی که این گیاه پرطرفدار را تولید می‌کنند اغلب محصول اضافی خود را بین دوستان و خانواده تقسیم می‌کنند. در سال ۲۰۱۵ یک زوج آلمانی مقداری کدو سبز خانگی از همسایه شان دریافت کردند. آن‌ها کدو‌ها را برای شام آماده کردند، اما غذای آن‌ها در نهایت مزه تلخی داشت. این زوج آن شب احساس بیماری کردند و از علائم شدید گوارشی رنج بردند. آن‌ها به بیمارستان رفتند و پزشکان مشکل آن‌ها را مسمویت شدید تشخیص دادند. این مسمومیت به علت ماده سمی کوکوربیتاسین (cucurbitacin) ایجاد شده بود که در سبزیجات خانواده کدوئیان یافت می‌شود. طعم تلخ غذای آن‌ها نشانه وجود این سم بود. یکی از آن‌ها که به علت طعم تلخ غذا کمتر خورده بود بهبود یافت، اما دیگری که همه غذایش را کامل خورده بود جان خود را از دست داد.

چیلی قرمز

اندرو لی، سرآشپز انگلیسی بعد از خوردن مقدار زیادی چیلی قرمز جان خود را از دست داد. لی در سال ۲۰۰۸ در چالش خوردن تندترین سس شرکت کرد. او یک سس گوجه با چیلی قرمز آماده کرد. به نظر می‌رسید لی این مسابقه را ببرد، چون یک بشقاب ترکیب تند خورده بود، اما این برد هزینه زیادی برایش داشت. آن شب لی از ناراحتی و خارش شدید شکایت کرد. صبح روز بعد او کف زمین افتاده بود و به نظر می‌رسید دچار حمله قلبی شده است. امدادگران نتوانستند او را احیا کنند. لی جان خود را از دست داده بود.

متخصصان گفتند که به علت واکنش آلرژیک این اتفاق افتاده است. حتی اگر لی قبلا هم بدون هیچ مشکلی چیلی قرمز مصرف کرده باشد خوردن چنین مقداری موجب واکنش‌های آلرژیکی می‌شود که در مقادیر کم اتفاق نمی‌افتد. چیلی حاوی کپسایسین (capsaicin) است، یک ماده شیمیایی فعال در مقادیر زیاد اثرات سمی روی بدن می‌گذارد و باعث آسیب به دیواره معده می‌شود. آسیب معده لی باعث شد این ماده مستقیما وارد جریان خونش شده و واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. واکنش آلرژیک شدید می‌تواند منجر به شوک آنافیلاکتیک شود که بسیار خطرناک بوده و نیاز به درمان فوری دارد. در صورت عدم درمان نیز می‌تواند منجر به عوارض کشنده از جمله آسیب مغزی و نارسایی قلبی شود.

اسفناج

اسفناج یکی از غذاهای فوق العاده زمان ما بود که ملوان زبل از آن قدرت می‌گرفت و همیشه از آن به عنوان تولید کننده انرژی و یک نیروگاه مغذی یاد می‌شد. اما اسفناج آمار کشنده‌ترین بیماری‌های غذایی سبزیجات برگ دار را دارد. در سال ۲۰۰۶ شیوع باکتری‌ ای کولای (E. coli) منجر به بیماری ۲۰۰ نفر شد که نیمی از آن‌ها در بیمارستان بستری شدند. ۳۱ نفر دچار نارسایی کلیوی و حداقل ۳ نفر جان خود را از دست دادند. منبع شیوع این باکتری برگ‌های تازه اسفناج اعلام شد.

نخودفرنگی

در سال ۱۹۳۱ ادوارد و دلفین هین یک مهمانی شام در مزرعه خود با حضور خانواده و دوستان خود برگزار کردند. دلفین برای این مهمانی سالادی با استفاده از نخودفرنگی هایی که خودش کنسرو کرده بود آماده کرد. در عرض چند روز، ۱۲ نفراز آن‌ها بیمار شدند و مردند. ادوارد و دلفین و سه فرزندشان نیز از جمله این قربانیان بودند. مسئولین تشخیص دادند که مرگ آن‌ها ناشی از نخودهای کنسرو شده است. این کنسرو‌ها حاوی سمی هستند که مسمومیت بوتولیسم ایجاد می‌کند. علائم این بیماری شامل تاری دید و مشکل صحبت کردن و بلعیدن می‌شود.

خیار

عفونت سالمونا اغلب به خاطر مصرف تخم مرغ و مرغ خام یا نپخته ایجاد می‌شود. اما این باکتری خطرناک به محصولات مرغ و تخم مرغ محدود نمی‌شود. شیوع سالمونا در سال ۲۰۱۵ از طریق خیار ۹۰۷ را در ۴۰ ایالت آلوده کرد. بیش از ۲۰۰ نفر بستری شدند و چهار نفر جان خود را از دست دادند. منبع شیوع این عفونت در آن سال خیار گزارش شد. سالمونا هر سال در آمریکا یک میلیون بیماری ناشی از مواد غذایی ایجاد می‌کند. افراد آلوده به سالمونا با علائمی شامل تب، اسهال و دل درد مواجه می‌شوند. این علائم معمولا ۷ روز طول می‌کشند و بیشتر افراد بدون درمان بهبود می‌یابند. اما در موارد شدید عفونت می‌تواند وارد جریان خون شود. این موارد نیاز به بستری و درمان فوری با آنتی بیوتیک دارد تا از مرگ اجتناب شود.

سیب زمینی

سیب زمینی حاوی آلکالوئیدهای بسیار سمی هستند که می‌تواند موجب مسمومیت سولانین شود. همیشه توصیه می‌شود از خوردن هر سیب زمینی سبزرنگ خودداری کنیم. رنگ سبز نشانه وجود این ماده سمی است که موجب علائم گوارشی از متوسط تا شدید می‌شود. در برخی موارد، مسمومیت سولانین می‌تواند به کما یا مرگ ختم شود.

اما حتی نیاز نیست سیب زمینی را بخورید تا شما را بکشد. در سال ۲۰۱۳ سیب زمینی‌های پوسیده موجب مرگ یک خانواده روسی شد. یک روز بعدازظهر یک استاد دانشگاه ۴۲ ساله به زیرزمین خانه خود رفت، اما برنگشت. همسرش به دنبال او رفت و نمی‌دانست او از گازهای سمی ناشی از گونی سیب زمینی‌های پوسیده غش کرده است. زن هم تحت تاثیر گازهای سمی قرار گرفت و هرگز بازنگشت. پسر خانواده و مادربزرگشان هم از پله‌ها پایین رفتند و با همین سرنوشت روبرو شدند.

کنسرو سبزیجات

در تابستان ۲۰۱۵ «لیندا کلارین جکسون» از کالیفرنیا به جرم قتل دستگیر شد و با این اتهام مواجه شد که از کنسرو سبزیجات به عنوان سلاح مرگبار خود استفاده کرده است. او با قوطی‌های نخودفرنگی، هویج و آب مرغ به «دیوید رویز» ضربات کشنده ای زده بود. انگیزه‌های این قتل نامشخص است و خود جکسون نیز پشت میله‌های زندان به علل طبیعی درگذشت.
برچسب ها: سبزیجات ، سلامت ، فست فود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: