کد خبر: ۱۷۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 05
همتی، عضو هیئت مدیره و رئیس کمیته درمان سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد:
سازمان تامین اجتماعی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت و بر اساس مدارک موجود سهم حوزه درمان را به‌صورت کامل پرداخت کرده او حتی در برخی موارد بیش از مبلغی که باید پرداخت می‌کرد، پرداخت کرده است. ض
شفا آنلاین:محمدعلی همتی،عضو هیئت مدیره و رئیس کمیته درمان سازمان تامین اجتماعی  گفت: «اگر دولت بدهی سالیانه‌اش به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند، سازمان تامین اجتماعی < Social Security Organization>می‌تواند مطالبات مراکز درمانی را به‌روز پرداخت کند.»



به گزارش شفا آنلاین: آیا سازمان تامین اجتماعی سهم 9 بیست‌و‌هفتم حق بیمه، بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به بخش درمان را پرداخت کرده است؟
بله.

پس چرا رئیس‌جمهور دستور دادند یک صندوق شیشه‌ای و شفاف در این خصوص تشکیل شود؟
ظاهراً یک عده‌ای در کشور وجود دارند که نمی‌خواهند این حرف را قبول کنند که سازمان تامین اجتماعی طبق تحقیق و تایید نهادهای ناظر و مجلس این مبلغ را در بخش درمان هزینه کرده است؛ همچنان بر طبل حرف‌های قبلی خود می‌کوبند. سازمان تامین اجتماعی طی مکاتبه‌ای رسمی با نهاد ریاست جمهوری مدارک و شواهد خود را به این نهاد داده است.

البته سازمان تامین اجتماعی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت و بر اساس مدارک موجود سهم حوزه درمان را به‌صورت کامل پرداخت کرده او حتی در برخی موارد بیش از مبلغی که باید پرداخت می‌کرد، پرداخت کرده است. ضمناً سازمان بارها اعلام کرده که آماده حسابرسی در این زمینه است و مراجع رسمی می‌توانند برای حسابرسی به سازمان مراجعه کنند.

بنابراین ما مدعی هستیم که بیش از مبلغی که باید در این بخش هزینه می‌کردیم، در بخش درمان و در طول اجرای طرح تحول از سال 93 هزینه کرده‌ایم. ضمن اینکه محاسبات در این زمینه جدا است و مبلغ موردنظر در حسابی جداگانه ریخته ‌شده و در مواقع لزوم از این حساب پرداخت می‌شود.

 میزان مطالبات و بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به چه میزان است؟
مطالبات ما از دولت بر اساس آخرین محاسباتی که سازمان تامین اجتماعی انجام داده رقمی در حدود 141 هزار میلیارد تومان است. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه قرار بر این شده که این مطالبات در طی 5 سال تسویه شود و هر سال حداقل 10 درصد آن پرداخت شود. البته در بودجه سال 96 رقمی که باید از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود 5 هزار میلیارد تومان بوده ولی متاسفانه تا به امروز هیچ رقمی به این سازمان پرداخت نشده است. بنابراین درخواست سازمان تامین اجتماعی از سازمان برنامه و بودجه این است که ردیف مشخصی را مانند بسیاری از موارد پرداختی، به این موضوع اختصاص داده شود تا از ردیف این محل مشخص بدهی‌ها به سازمان پرداخت شود.
در حال حاضر دولت باید سالیانه 15 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و اگر مطالبات سالیانه و جاری سازمان پرداخت شده و حتی مطالبات معوق هم پرداخت نشود، سازمان تامین اجتماعی می‌تواند همه خدمات خود اعم از بیمارستان‌های خصوصی و دولتی را به‌روز انجام دهد. بنابراین می‌توان گفت که میزان مطالبات سازمان از دولت از میزان بدهی‌های سازمان به مراکز طرف قرارداد بیشتر است و همین عدم پرداخت مطالبات از سوی دولت است که موجب تاخیر در انجام تعهدات سازمان شده است.
هم‌اکنون سازمان تامین اجتماعی ماهیانه 5هزار و دویست میلیارد تومان به مراکز درمانی خود سازمان و حدود هزار میلیارد تومان هم به مراکز طرف قرارداد خود پرداخت می‌کند. بنابراین سازمان تامین اجتماعی سالانه 12 هزار میلیارد تومان به مراکز طرف قرارداد خود پرداخت می‌کند. ازاین‌رو اگر قرار باشد سالی 15 هزار میلیارد تومان از دولت به این سازمان برسد و این سازمان موظف باشد سالانه 12 هزار میلیارد به مراکز طرف قرارداد خود پرداخت کند، بیش از 3 هزار میلیارد تومان هم اضافه بودجه خواهد داشت و این امکان برای سازمان خواهد بود که بدهی‌های خود را به‌روز پرداخت کند ولی این اتفاق به دلیل تاخیر دولت در پرداخت‌ها با مشکل مواجه شده است.

طرح حذف ارائه دفترچه بیمه در مراکز تامین در چه مرحله‌ای است؟
خوشبختانه طرح حذف ارائه دفترچه بیمه در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته عملیاتی شد. بنابراین از اسفندماه سال گذشته در همه مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی نیازی به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمه‌شدگان این سازمان وجود ندارد و نسخه بیماران مراجعه‌کننده به این مراکز به‌صورت الکترونیک صادر می‌شود.

البته هنوز نیاز به دفترچه کاغذی در کشور وجود دارد زیرا بیمه‌شدگان این سازمان در مراجعات خود به سایر مراکز اعم از دولتی و خصوصی و داروخانه‌ها نیاز به این دفترچه‌ها دارند. البته مرحله دوم طرح حذف دفترچه‌ها در برخی استان‌ها مانند یزد از ابتدای سال جاری شروع شده است و امیدواریم با اجرای کامل طرح دیگر نیازی به ارائه دفترچه در هیچ یک از مراکز اعم از ملکی و طرف قرارداد نباشد. البته سازمان تامین اجتماعی این آمادگی را دارد تا در همه استان‌های کشور طرح خود را عملیاتی کند و با استقرار نرم‌افزار سازمان نیاز به ارائه دفترچه در هیچ یک از مراکز نباشد.
امیدواریم وزارت بهداشت همکاری و علاقه‌مندی در اجرای سراسری این طرح را داشته باشد. لذا اگر وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی این علاقه‌مندی را داشته باشند سازمان تامین اجتماعی این امکان را دارد که هم از جهت نرم‌افزاری و هم از بعد سخت‌افزاری و زیرساخت‌های لازم این طرح را در کل کشور راه‌اندازی کند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: