کد خبر: ۱۷۲۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 01
وقتی پزشکی بخواهد بیماری را درمان کند، راحت می‌تواند کارهای درمانی و یا عمل خود را انجام دهد. اما بیماری که دچار عارضه شده است، سخت‌تر اصلاح می‌شود.
شفا آنلاین:    نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در  در نمایشگاه مطبوعات، به وزیر بهداشت توصیه کرد که قانون را اجرا کند.

به گزارش شفا آنلاین:مسعود پزشکیان با اشاره به هشدارهایی که از ابتدای طرح تحول سلامت داده بود و پیش‌بینی‌هایی که بیشتر آنها محقق شدند، گفت: «من آن زمان هم حرفی از خودم نمی‌زدم. به دوستانمان هم گفتم که اینها برمبنای تجربیات بقیه کشورها است، نه براساس گفته‌های یک دانشجو. بالاخره در گذشته هم کشورهایی این مسیرها را رفته و شکست خورده‌اند و بعد از آن به بقیه اعلام کردند که این راه را نروید که به شکست منتهی می‌شود. ولی علی‌رغم این تجربیات، دوستان ما همین راه‌ها را ادامه می‌دادند و می‌بینید که الان با مشکل مواجه شده‌اند و این کاملا بدیهی بود.»
وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه حل مشکلاتی که امروز به وجود آمده، دیگر به سادگی نیست، گفت: «وقتی پزشکی بخواهد بیماری را درمان کند، راحت می‌تواند کارهای درمانی و یا عمل خود را انجام دهد. اما بیماری که دچار عارضه شده است، سخت‌تر اصلاح می‌شود.»
وی با بیان اینکه حل مشکلات پیش‌آمده برای نظام سلامت، به مثابه همان عوارضی است که برای یک بیمار به وجود می‌آید، تصریح کرد: «درحال حاضر ما مجبوریم عوارض این طرح را اصلاح کنیم و به نظر من تنها راه حل این است که برگردند و چارچوب قانون را اجرا کنند، خدمات را سطح بندی کنند، نظام ارجاع را برقرار کنند، راهنماهای بالینی را اجرا کنند، خرید راهبردی و پرداخت عملکردی کنند، بی‌عدالتی درپرداخت‌ها را اصلاح کنند، تلاش کنن که صندوق‌ها را یا به صورت واقعی یا به صورت مجازی در یک جا ببینند و بر اساس آن، خریدهایشان را انجام دهند و بسته‌هایی که ارائه می‌کنند، براساس اعتبارات موجود باشد. اما متاسفانه به بسیاری از این کارها که کاملا روشن بود و باید انجام می‌دادند، دقت نشد و حالا با گرفتاریهای زیادی مواجه شدند.»
پزشکیان درباره انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت گفت: «الان دیگر پولی وجود ندارد ولی تقاضا خیلی بیشتر است. قبلا چنین تقاضا و توقعی نبود اما ما انتظاراتی ایجاد کردیم که براساس منابعی که در اختیار داشتیم، امکان انجام آنها وجود نداشت. برای هیچ کشوری وجود ندارد. حتی آمریکا با منابع مالی فراوانی که در اختیار دارد، اجازه چنین رفتاری را در جامعه خودش نمی‌دهد ولی ما این اجازه دادیم.»
وی تاکید کرد: «باید معلوم باشد که چه کسی، چه وقت، کجا و از چه خدمتی به چه اندازه می تواند استفاده کند. نه اینکه هروقت، هرجا، هرخدمتی و به هرکسی که تقاضا کرد، ارائه شود و بیش از 90 درصد از پول آن را هم حاکمیت بپردازد. مگر چنین چیزی امکان دارد؟»
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مطالبات چندین ماهه جامعه پزشکی، گفت: «نه جامعه پزشکی گناه کرده که این خدمات را ارائه کرده است و نه آنها قادرند این مبالغ را پرداخت کنند. مکانیزم پرداختی که برای جامعه پزشکی درست شده، با مکانیزمی که در کشور برقرار است، همخوانی ندارد. ما اگر می خواهیم دراین کشور زندگی کنیم، نمی‌شود یک گروهی درآمدهای سی چهل برابری نسبت به بقیه افراد آن جامعه در رشته‌های مشابه داشته باشند. حتما شما اطلاع دارید که رشته ریاضیات دیگر در کشور مشتری ندارد ولی برای پزشکی و حتی پرستاری خواهان خیلی بیشتری وجود دارد. برای اینکه در این رشته‌ها، درآمد و پول و اشتغال خیلی بیشتری وجود دارد. این یعنی تهدید کل نظام کشور و یعنی فاجعه.»
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: «ما باید یک فکر عاقلانه بکنیم. باید همه را ببینیم نه اینکه فقط پزشکان و پرستاران به چشممان بیایند. درون جامعه سلامت باید همه کسانی که خدمت می‌کنند را به یک چشم ببینیم و در بیرون از جامعه سلامت هم با همه کسانی که خدمت مشابهی ارائه می‌کنند، برخورد و پرداخت و تخصیص ما باید براساس عدالت و انصاف باشد. کاری که در کشورهای توسعه یافته انجام می‌دهند.»
پزشکیان برای حل مشکلاتی که پیش روی نظام سلامت قرار رفته است، پیشنهادی هم ارائه کرد. وی گفت: «پیشنهاد من این است که مجلس و دولت با هم بروند یک ساختار علمی کارشده منطقی را در کشورهای توسعه یافته پیدا کنند و بنا را بر این بگذارند که از آن کشور الگوبرداری کنند و همان را اجرا کنند. نه اینکه هر گروهی که زور و قدرت بیشتری داشت، پول بیشتری بردارد.»
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این گفت‌وگو، خطاب به حسن هاشمی وزیر بهداشت گفت: «توصیه می‌کنم که قانون را اجرا کنید.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: