کد خبر: ۱۷۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 01
اگر یک رابطه‌ای دارای حمایت هیجانی باشد شما و همسرتان در زمان‌های پراسترس یا زمان‌های نیاز به هم پناه می‌برید و از طریق ارتباط با یکدیگر آرامش و تسکین پیدا می‌کنید.
شفا آنلاین:هر رابطه‌ای متفاوت است و خوشبختانه یک راه مشخص برای داشتن یک رابطه سالم وجود ندارد و همین امر می‌تواند یک تنوع و سرگرمی برای فرد ایجاد کند. اما ممکن است که یک فرد این سوال را از خود بپرسد که چگونه بفهمم که یک رابطه سالمی دارم؟ یا برای بهبود رابطه خود چه‌کاری می‌توانم انجام دهم؟ برای داشتن یک رابطه سالم می‌توانید معیارهای یک رابطه سالم را در زندگی خود لحاظ کنید.

به گزارش شفا آنلاین:در این مقاله به هشت نشانه‌ای می‌پردازیم که نشان‌دهنده یک رابطه سالم هستند:
حمایت هیجانی: اگر یک رابطه‌ای دارای حمایت هیجانی باشد شما و همسرتان در زمان‌های پراسترس یا زمان‌های نیاز به هم پناه می‌برید و از طریق ارتباط با یکدیگر آرامش و تسکین پیدا می‌کنید. به‌عبارت‌دیگر، اگر زن و شوهر در زمان‌های استرس‌زا و سخت زندگی بتوانند باعث تسکین و آرامش یکدیگر شوند رابطه آن‌ها دارای حمایت هیجانی است.
احساس پذیرش و عشق: یکی دیگر از نشانه‌های یک رابطه سالم این است که هم شما و هم شریک جنسیتان این احساس را داشته باشید که مورد پذیرش طرف مقابل خود قرارگرفته‌اید و طرف مقابل شما را دوست دارد. اگر چنین حسی میان شما و شریکتان باشد حتی در زمان‌هایی که باهم اختلاف‌نظر دارید نیز چنین حسی کمرنگ نمی‌شود.
ارج نهادن به رابطه: شما و شریک یا همسرتان باید قدر رابطه خود را بدانید و آن را به‌عنوان الویت زندگی خود تلقی کنید. به‌عبارت‌دیگر، پس از شکل‌گیری رابطه دوستی یا رابطه زناشویی باید قدر این رابطه را بدانید و وقت و انرژی کافی در جهت حفظ و تقویت این رابطه صرف کنید. بعضی از افراد فکر می‌کنند که وقتی پا به زندگی مشترک نهادند و رابطه‌ای را شکل دادند دیگر نیازی نیست تلاش زیادی را از خود نشان دهند، اما چنین افرادی سخت در اشتباه‌اند و به آن‌ها باید گفت که شکل‌گیری یک رابطه از حفظ آن آسان‌تر است.
احساس حمایت و امنیت: زمانی که یک رابطه سالم باشد هم شما و هم شریکتان وقتی‌که در حال تلاش برای رسیدن به اهداف خود هستید این احساس را خواهید داشت که فردی پشتیبان و حامی شما است. بنابراین، برای اینکه رابطه خود را ناسالم نسازید باید درگیر فعالیت‌های مخرب رابطه نشوید. برای مثال، نباید خود را آن‌قدر درگیر فعالیت‌ها یا سرگرمی‌هایی کنید که شریک خود را فراموش کنید. درنتیجه، اگر هم زن و هم مرد این احساس را داشته باشند که در زندگی خود از یک حامی برخوردار هستند انگیزه بیشتری در جهت پیشبرد زندگی خود خواهند داشت.
اعتماد: زمانی که شما و همسرتان به یکدیگر اعتماد دارید این اعتماد باعث می‌شود که رابطه میان شما و او تقویت شود. همین اعتماد باعث می‌شود که زمانی که زن یا شوهر ازنظر احساسی نیاز به همدمی دارد به شریک خود مراجعه کند و دست نیاز به‌سوی دیگران دراز نکند. علاوه بر این، اعتماد به یکدیگر باعث می‌شود که زن و شوهر در زمان مشکلات همچنان امیدوار باشند، چون به یکدیگر اعتماد دارند.
احساس راحتی و نزدیکی: یک رابطه سالم به رابطه‌ای گفته می‌شود که شما و همسرتان از بیان تفکرات و احساس‌های خود به یکدیگر هیچ ابایی ندارید. به‌عبارت‌دیگر، یک پیوند زناشویی زمانی سالم تلقی می‌شود که زن و شوهر تفکرات و احساس‌های خود را با یکدیگر در میان بگذارند. علاوه بر این، زن و شوهر باید به حدی با یکدیگر راحت و نزدیک باشند که خودشان را وابسته به دیگری بدانند و در جهت رفع نیازهای شخصی یکدیگر مشارکت کنند. باوجوداین، این نزدیکی و راحتی به این معنا نیست که زن و شوهر در امور یکدیگر دخالت کنند و نظر خود را به دیگری تحمیل کنند، بلکه باید در صورت نیاز طرف مقابل به او کمک کنند و احساس‌ها و تفکرات خود را با او در میان بگذارند و از نظرات و تفکرات طرف مقابل بهره ببرند.
ارزش قائل شدن برای خود: اگرچه یک زن و شوهر باید از یکدیگر حمایت کنند، اما این حمایت از یکدیگر باید طوری باشد که ارزش خود را حفظ کنند. به‌عبارت‌دیگر، یک فرد باید همواره برای خود ارزش قائل شود. برای مثال، یک شخص نباید آن‌قدر خود را درگیر حمایت از همسر و شریک خود کند که خودش و نیازهای خودش را نادیده بگیرد. درنتیجه، وقتی‌که به تسکین و آرامش شریک خود کمک کردید و در جهت حمایت از او تلاش کرید باید به سراغ خود بروید و در جهت مشکلات خود تلاش کنید. حتی می‌توانید از شریک یا همسر خود در جهت حل مشکلات خود درخواست کمک کنید.
مدیریت موثر و سازنده اختلاف‌ها: یکی دیگر از نشانه‌های رابطه سالم این است که در مورد جنبه‌ها و رویدادهای ناراحت‌کننده و اختلاف‌های خود به شیوه مسالمت‌آمیز گفتگو کنید و در جهت رفع آن‌ها تلاش کنید. به‌عبارت‌دیگر، در یک رابطه سالم زن و شوهر به رنج‌ها و مشکلات یکدیگر توجه می‌کنند و در جهت تسکین آن تلاش می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که اختلاف‌ها باعث بدتر شدن رابطه آن‌ها شوند، بلکه در صورت بروز اختلاف آن‌ها را به‌خوبی مدیریت می‌کنند.
حال با در نظر گرفتن این نشانه‌ها در رابطه خود می‌توانید از سالم یا ناسالم بودن رابطه خود مطمئن شوید. این مواردی که در بالا مطرح‌شده‌اند تنها بخشی از ویژگی‌های یک رابطه سالم هستند و موارد دیگری را نیز می‌توان در زمره نشانه‌ها یا ویژگی‌های یک رابطه سالم دانست که در این مقاله کوتاه نمی‌گنجد.سپید

WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: