کد خبر: ۱۷۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 31
جراحی Roux-e- Y در چاقی مقاوم به درمان درجه 3 یعنی BMI بین 40 تا 50 صورت می‌گیرد که با میان‌بر زدن بخشی از دستگاه گوارش منجر به کاهش وزن افراد می‌شود اما این جراحی خطرات بالقوه‌ای هم دارد و در عین حال تاثیرگذاری طولانی‌مدت آن نیز بحث‌برانگیز است.
شفا آنلاین:جراحی Roux-e- Y در چاقی مقاوم به درمان درجه 3 یعنی BMI بین 40 تا 50 صورت می‌گیرد که با میان‌بر زدن بخشی از دستگاه گوارش منجر به کاهش وزن افراد می‌شود اما این جراحی خطرات بالقوه‌ای هم دارد و در عین حال تاثیرگذاری طولانی‌مدت آن نیز بحث‌برانگیز است.

به گزارش شفا آنلاین:در همین راستا مطالعه‌ای به بررسی عادات غذایی و سبک زندگی در بیماران تحت جراحی بای‌پس Roux-en-Y پرداخته است. همچنین فاکتورهای پیش‌بینی کننده کاهش وزن و برگشت آن را نیز تعیین کرده است.

افراد مورد مطالعه 100 بیمار چاق بودند که طی سال‌های 1998تا 2008 تحت جراحی بای‌پس قرار گرفته بودند. عادات غذایی افراد با استفاده از یادآمد غذای 24 ساعته و پرسشنامه تکرر مصرف غذا ارزیابی شد. درصد وزن اضافی کاهش یافته و میزان برگشت وزن محاسبه شد. همچنین از بیماران در رابطه با شرکت‌شان در ویزیت‌های پیگیری بعد از عمل و نیز نوع و میزان فعالیت‌های بدنی پرسش به عمل آمد.

میانگین سنی افراد 9 ±45 سال بود و اکثریت آنها (84 درصد) زن بودند.
میانگین وزن اضافی کاهش یافته 20±59 درصد بود. در 56 درصد بیماران برگشت وزن مشاهده شد و در 29 درصد آنها بیش از 10 درصد از پایین‌تر وزن ایجاد شده بعد از جراحی به وزن بدنشان افزوده شد. با گذشت زمان میزان وزن برگشتی به طور معناداری افزایش پیدا می‌کرد (تا دو سال: 14 درصد، از دو تا 5 سال: 69 درصد، بالای 5 سال: 84 درصد). رژیم غذایی ضعیف به صورت دریافت مقادیر بالای کالری، اسنک، شیرینی درصد جات و غذاهای پرچرب تعریف شد و این نوع رژیم غذایی به طور معناداری در میان افراد دچار برگشت وزن بیشتر دیده شد. به علاوه سبک زندگی نشسته و فقدان پیگیری درصد ها و مشاوره‌های تغذیه‌ای به طور معناداری با برگشت وزن مرتبط شد .
نکته عملی: اگرچه نتایج کوتاه‌مدت کاهش وزن پس از عمل جراحی قابل توجه می باشد، طی 5 سال پس از عمل درصد قابل توجهی دچار افزایش وزن مجدد می‌شوند. فاکتورهای اصلی تاثیرگذار در برگشت وزن نیز شامل رژیم غذایی ضعیف، سبک زندگی نشسته و فقدان پیگیری‌ها و مشاوره‌های تغذیه‌ای هستند.سپید
منبع: Your Doctor

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: