کد خبر: ۱۷۲۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 30
رئیس کل سازمان نظام پرستاری:
متاسفانه حمله‌ها و هجمه‌ها‌یی که علیه پرستاری صورت می‌گیرد، به این دلیل است که می خواهند به نوعی شان پرستاری را از بین ببرند.
شفا آنلاین:رئیس کل سازمان نظام پرستاری ضمن انتقاد از روندی که منجر زایل شدن شان و جایگاه پرستاران <Nurses' Status>در کشور شده است، گفت: «در حال حاضر حدود 14 هزار پرستار داوطلب و جویای کار در کشور وجود دارد ولی باید شرایط شغلی برای آنها مناسب باشد. در غیر این صورت زیر بار شرایط نامطلوب فعلی نمی روند.»

به گزارش شفا آنلاین:محمد آدابی  اظهار داشت: «متاسفانه حمله‌ها و هجمه‌ها‌یی که علیه پرستاری صورت می‌گیرد، به این دلیل است که می خواهند به نوعی شان پرستاری را از بین ببرند.»
وی درخصوص طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها گفت: «سال پیش هم این صحبت‌ها بود. یک روحیه انقلابی در عده‌ای وجود داشت که معتقد بودند نیازی نیست یک پرستار 6 یا 7 سال درس بخواند؛ 2 یا حداکثر 2 سال و نیم کافیست. هم قشر پزشکی و هم قشر پرستاری به نوعی سادگی کرد و این قضیه همون موقع به نوعی منکوب شد.»
رئیس کل سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: «بعد از گذشت دو دهه باز شاهد این بودیم که عده‌ای ادعا داشتند که اصلا نیازی نیست دانشگاه پرستاری وجود داشته باشد. با همان نیروها و امکاناتی که در بیمارستان وجود دارد، ما میتوانیم کارشناس پرستاری تربیت کنیم و جالب اینکه خواستشان این بود که پرستاری را در همان بیمارستان به صلابه بکشند و میخکوب کنند. ضمن اینکه خودشان می گفتند مدرکی که در بیمارستان اعطا می‌شود فقط در همان بیمارستان اعتبار دارد و در هیچ بیمارستان دیگری در هیچ کجای دنیا اعتبار ندارد و این به نوعی تصور دیگری از برده د اری بود که با هوشیاری جامعه پرستاری کشور اعم از اساتید، دانشجویان و کارکنان مواجه شد و به نوعی وزارت بهداشت از موضع خودش عقب نشست و ترجیح داد که کار را به نوعی به کارشناسی خود جامعه پرستاری موکول کند. به همین جهت آیین‌نامه‌ای تدوین شد و در آن آیین‌نامه این طور تکلیف شده که در بیمارستان‌ها کسانی که واجد شرایط لازم برای فیلد بالینی پرستاری هستند اعلام امادگی کنند.»
آدابی اضافه کرد: «به هرحال قرار شد گروهی تشکیل شود که سازمان نظام پرستاری یک عضو هیئت علمی، یک نماینده در آن کارگروه داشته و نمایندگانشان را برای 10 استان معرفی کند. این کارگروه‌ها موظفند امکانات بیمارستان‌ها رو طبق چک لیستی که ضمیمه ایین‌نامه شده، بررسی کنند.»
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ضمن ابراز رضایت نسبی از روالی که تا این لحظه پی گرفته شده، تصریح کرد: «ما الان منتظریم کارگروه‌ها بازدیدهایشان را انجام دهند. قطعا به سازمان منعکس شده، بررسی میشود و به دقت زیر ذره‌بین قرار میگیرد و کارگروهها اجازه ندارند از مفاد ایین نامه تخطی کند. به این ترتیب اگر بیمارستانی ظرفیت سازی کند، ما از ممنون هم هستیم . اما بعید می دانم که هیچ بیمارستانی این امکان را داشته باشد چرا که همین الان هم بیمارستان‌های آموزشی ما اکثرا کمبودهای فاحشی در این زمینه دارند چه برسه به بیمارستان‌های غیرآموزشی.»
آدابی در پاسخ به این سوال که آیا کشور با کمبود پرستار مواجه است یا با پرستاران بیکار، گفت: «کارشناس پرستاری تربیت نمی شود که فقط در بیمارستان کار کند. در شرایط حاضر فشار کاری که روی پرستاری است در بقیه فیلدهای مرتبط دندان پزشکی و امثال آن مشغول شوند تا جاذبه‌های شغلی در پرستاری بیمارستان ورود پیدا کند و پرستاران تمایل پیدا کنند که در بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند.
وی  گفت: «در حال حاضر حدود 14 هزار پرستار داوطلب و جویای کار در کشور وجود دارد ولی باید شرایط شغلی برای آنها مناسب باشد. در غیر این صورت زیر بار شرایط نامطلوب فعلی نمی روند.» وی تاکید کرد: «پرستاران در این شرایط موجود تمایلی به کار پرستاری ندارند چون با داشتن یک کار خوب می توانند چندین برابر درآمد داشته باشند.»
رئیس کل سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: «30 سال پیش درآمد پزشکان متخصص و فوق تخصص کمتر از درآمد کارشناس پرستاری بود. پرستاری وجاهت خودش رو در نظام سلامت داشت اما با این اختلاف طبقاتی که ایجاد شده واقعا شان پرستاری زایل شده و آسیب واقعی را در این زمینه مردم خواهند دید.»
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: «به هر حال پرستار باید شان و جایگاه و منزلت خودش را داشته باشد تا بتوانند در کنار پزشکان خدمات مفیدی به جامعه ارائه کنند.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: