کد خبر: ۱۷۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 30
در حال حاضر صنعت داروسازی فقط با 770 میلیون دلار ارز 96 درصد داروی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. حال آنکه دولت برای 4 درصد باقی مانده حدود 1 میلیون دلار ارز هزینه می‌کند. بنابراین باید بگوییم که اگر کمر صنعت را بشکنیم واقعا چه خدمتی کرده‌ایم.
شفا آنلاین:نایب‌رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی ایران با گلایه از عدم حمایت دولت از صنعت داروسازی گفت: «متاسفانه رویکردی که می‌بینیم این است که دولت و سیاست‌گذاران یارانه را به خارجی‌ها می‌دهند درحالی‌که یک شرکت تولیدکننده داروهای ژنریک در ترکیه می‌تواند داروهای تولید خود را با 5 تا 7 برابر گران‌تر از داروهای ایرانی به فروش برساند.»

کمر صنعت را بشکنیم خدمت کرده‌ایم
به گزارش شفا آنلاین:عباس کبریایی‌زاده  در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اظهارات درباره غیرمنطقی بودن افزایش قیمت دارو در وضعیت فعلی اظهار داشت: «باید از کسانی که اینگونه اظهارنظر می‌کنند پرسید که منطق چیست؟ اینکه شرکت‌های داروسازی مکلف‌اند مالیات ارزش‌افزوده را پرداخت کنند؛ اینکه شرکت‌های داروسازی مکلف‌اند 25 درصد افزایش نرخ ارز رو تحمل کنند؛ اینکه شرکت‌های داروسازی مکلف‌اند نرخ دستمزد رو و سایر نهادهای تولید رو مطابق تورم بلکه بیشتر از تورم تحمل کنند؛ اینکه شرکت‌های داروسازی مکلف‌اند هزینه مالی ناشی از بدعهدی دولت در پرداخت بدهی‌های خودش تحمل کنند.»
کبریایی‌زاده با طرح این سوال که آیا شرکت‌های داروسازی مکلف‌اند تحت هر شرایطی داروها را تولید و عرضه کنند؟ افزود: «شرکت‌های داروسازی یک وظیفه‌ای انسانی دارند و آن رساندن دارو به آحاد جامعه است. آیا انصاف است قیمت‌ها 1 سال و نیم مورد بازنگری قرار نگیرد و آیا واقعا این به صلاح کشور است. در هر حال باید بگویم که زیان‌هایی که روزبه‌روز کمر صنعت کشور را می‌شکند خلاف سیاست‌های کلی نظام و بحث اقتصاد مقاومتی است.»
وی گفت: «در حال حاضر صنعت داروسازی فقط با 770 میلیون دلار ارز 96 درصد داروی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. حال آنکه دولت برای 4 درصد باقی مانده حدود 1 میلیون دلار ارز هزینه می‌کند. بنابراین باید بگوییم که اگر کمر صنعت را بشکنیم واقعا چه خدمتی کرده‌ایم. البته انتظار از نمایندگان مجلس این است که حرف کارشناس را بشنوند، باید حرف کسانی که در این صنعت و در این حیطه صاحب تجربه و ایده هستند بشنوند.»
انصاف است یارانه را به خارجی‌ها بدیم!
کبریایی‌زاده با بیان اینکه ما نمی‌توانیم خلاف شاخص‌ها حرف بزنیم، تصریح کرد: «هم‌اکنون هزینه‌های مالی داروسازان از 2 درصد به حدود 20 درصد رسیده است. لذا می‌گوییم که نباید نمایندگان مجلس از دولت و از بانک مرکزی و وزیر اقتصاد سوال بپرسند که مهم‌ترین کالایی که در صنعت با جان مردم سروکار دارد چرا باید 20 درصد هزینه مالی را تحمل کند؛ و اینکه چرا باید بانک مرکز تامین ارز صنعت داروسازی که زیرساخت توسعه صنعت ملی است را قطع کند و به صنایع بگوید که شما برای تولید ماشین‌آلات خود باید از ارز آزاد استفاده کنید و از طرف دیگر مجلس و دولت انتظار داشته باشند که قیمت دارو با همان قیمت‌های دولتی فرمول‌گذاری شود.»
نایب‌رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی ایران ادامه داد: «واقعا این انصاف است که ما یارانه را به خارجی‌ها بدیم! زیرا متاسفانه رویکردی که می‌بینیم این است که دولت و سیاست‌گذاران یارانه را به خارجی‌ها می‌دهند درحالی‌که یک شرکت تولیدکننده داروهای ژنریک در ترکیه می‌تواند داروهای تولید خود را با 5 تا 7 برابر گران‌تر از داروهای ایرانی به فروش برساند.»
کبریا‌‌یی‌زاده تاکید کرد: «این یک پیام بدی برای سرمایه‌گذاران و متخصصان این حوزه دارد زیرا وقتی سیاست‌گذاران ما سیاست سرکوب تولید ملی را دنبال می‌کنند نباید انتظار داشته باشیم که خارجی‌ها برای ما فرش قرمز پهن کنند. اینکه گاهی گفته می‌شود چرا شرکت‌های ما در صادرات موفق نیستند باید گفت که وقتی تولیدکنندگان در بازار کشور خود محجور و غریب و تحت فشار هستند چگونه انتظار داریم سودآوری داشته باشد.»
وی با بیان اینکه دولت باید برای حمایت از تولیدات داخلی عزمی جدی داشته باشد، اضافه کرد: «متاسفانه امروز در حوزه صنعت داروسازی با سرکوب پتانسیل‌های داخلی مواجه هستیم درحالی‌که انتظار میرد دولت فکری برای این صنعت کند. البته ما واقعا نگران مردم و کمبودهای دارویی هستم. از سوی دیگر پرداخت‌های دولت متوقف شده و متاسفانه هیچ فکری برای این موضوع نمی‌شود.»
اقتصاد مقاومتی یک شعار است
رئیس سابق هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: «بنده با شاخص حرف می‌زنم در دوره اصلاحات ما که ما مسئول بودیم وصول مطالبات 60 روز بود درحالی‌که امروز این تاخیر به 400 روز رسیده است. واقعا ما نمی‌دانیم آقایان اقتصاددان دولت چه فکری می‌کنند. چرا می‌گویند ما خادم کشور و مردم هستیم خادم مردم که نباید با صنعت اینگونه برخورد کند.»
کبریایی‌زاده با گلایه از قطع ارز دولتی برای نوسازی ماشین‌آلات داروسازی، گفت: «اینکه می‌گویند شرکت‌های داروسازی نباید در حال حاضر به فکر نوسازی بیفتند و باید 10 سال پیش آغاز می‌کردند حرف نادرستی است زیرا بازسازی و نوسازی صنعت یک امر مستمر است اینکه بگوییم امسال انجام می‌دهیم و تا 5 سال دیگر نیازی نیست. عمر مفید یک ماشین تولید ماکسیمم در دنیا 15 سال است درحالی‌که آخرین نوسازی صورت گرفته در صنعت برمی‌گردد به دوره آقای خاتمی؛ که آن‌هم بخشی از ماشین‌آلات نوسازی شد. در حال حاضر بسیاری از ماشین‌آلات مورد استفاده در بخش صنعت بیش از 30 سال عمر دارند و این موضوع بر روی کیفیت داروها، ضایعات و قیمت تمام شده اثرگذار است. بنابراین وقتی دولت خود را نسبت به توسعه زیرساخت‌های صنعتی غیر متعهد بداند به نظر شعار اقتصاد مقاومتی یک شعار است.»
وی با تاکید بر اینکه روی حرف بنده با دولت فعلی است، تصریح کرد: «من امروز با این دولت حرف می‌زنم زیرا دولت مرحوم هاشمی تعهد به حمایت از صنعت را داشت، دولت خاتمی این تعهد را داشت ولی دولت احمدی‌نژاد هیچ تعهدی نداشت و این دولت هم در این بخش هیچ تعهدی نداشته و همه حرف‌ها در حد شعار بوده است.»
افزایش قیمت داروهای بدون نسخه قانونی است
نایب‌رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی در پاسخ به این سوال که عده‌ای می‌گویند افزایش قیمت دارو اتفاق افتاده است، گفت: «این اتفاق شاید در خصوص داروهای افتاده باشد. زیرا داروهای بدون نسخه اصولا در اکثر کشورها مشمول قیمت‌گذاری نیست زیرا قیمت‌گذاری در فضای رقابتی شکل نمی‌گیرد. البته ممکن است برندهای مختلف اختلاف قیمت داشته باشند و داروخانه‌ها مکلف‌اند همه برندها را داشته باشند.
کبریایی‌زاده در خصوص بخشنامه بیمه سلامت گفت: «آنچه از بخشنامه مشخص است این است که این محدودیت در خصوص 11 میلیون بیمه‌شده‌ای است که هزینه پرداخت نکرده‌اند. درحالی‌که باید از ابتدا حق بیمه را می‌گرفتد. بنده از ابتدایی که رئیس هیات مدیره تامین اجتماعی بودم به وزیر رفاه گفتم که حق بیمه نگرفتن از سایر اقشار کار غلطی است؛ مگر اقشار بیکار که فهرست بیکاران وجود دارد. موضوع دیگری که هست این است که نیازمندان دو گروه‌اند، یا بیکار هستند که دولت فهرست آنها را دارد و یا نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد که آن‌هم مشخص است.» وی ادامه داد: «بنابراین معاف کردن سایر اقشار کار غلطی بود و باید حق بیمه را می‌گرفتند. این سیاست از اول غلط بوده اینکه یک دفترچه‌ای دست مردم داده شود و اعتبارش نداشته باشد کار غلطی است.»
مشکل عمده داروسازان بیمارستان‌ها و نهادهای دولتی است
در خصوص جلسه هفته گذشته کمسیون بهداشت درباره مطالبات داروسازان گفت: «اتفاق خاصی نیفتاده این مشکل فقط به وسیله دولت حل می‌شود زیرا مجلس اعتبارات را داده است ولی دولت باید بدهی را پرداخت کند. البته اینکه وعده داده بودند تا آخر شهریورماه پرداخت صورت می‌گیرد همه وعده بوده و هیچ اقدامی نشده است.»
وی در پاسخ به سوالی در خصوص رقم فعلی مطالبات داروسازان گفت: «دقیقه رقم فعلی مطالبات حدود 3000 هزار میلیارد تومان است. البته بیشتر بدهی‌ها از بیمارستان‌ها و شرکت‌های پخش است. همچنین بیمه‌های سرپایی نیز 1 ماه یا 2 ماه عقب‌ماندگی دارند. البته مشکل فعلی بیمه‌ها نیستند بلکه بیمارستان‌های دولتی بیشتر از همه بدهکار هستند. ولی بیمه‌ها هم رقمی در حدود 200 میلیارد تومان بدهکار هستند ولی عمده مشکل برمی‌گردد به بیمارستان‌ها و نهادهای دولتی.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: