کد خبر: ۱۷۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 29
در سرخک و سرخچه نوع بثورات جلدی شبیه به هم است،‌ ولی سرخک به مراتب دارای علائم و عوارض شدیدتر است و مدت بیماری هم بیشتر به طول می‌انجامد.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن کودکان گفت: در سرخک و سرخچه نوع بثورات جلدی شبیه به هم است،‌ ولی سرخک به مراتب دارای علائم و عوارض شدیدتر است و مدت بیماری هم بیشتر به طول می‌انجامد.

به گزارش شفا آنلاین،سید محمدرضا بلورساز رئیس انجمن کودکان با اشاره به اینکه واکسن سرخک و سرخچه(Rubella) مدتی است که تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته‌است، گفت: سرخک ریشه‌کن شده است، اما سرخچه به ندرت دیده می‌شود، شباهت این دو در این است که نوع بثورات جلدی شبیه به هم است،‌ ولی سرخک به مراتب دارای علائم و عوارض شدیدتر است و مدت بیماری هم بیشتر به طول می‌انجامد.

بلورساز در ادامه گفت: ممکن است کودک مبتلا به سرخک از طریق تب، سرفه و آبریزش‌بینی، بیماری را به تدریج به ریه انتقال دهد و ضایعه ایجاد کند؛ در این صورت ذات‌الریه به وجود می‌آید و بثورات به وجود آمده در بدن بسیار بسیار شدید می‌شود. حداقل چهار روز تب‌های بسیار شدید در کودک به وجود می‌آید و دوره بثورات به دلیل ضایعات موجود در بدن طولانی‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعاً شکل بسیار شدید بیماری سرخچه، سرخک می‌شود، همچنین با علائم خفیف از قبیل: تب، سرفه و بثورات جلدی در سطح بدن، پشت، صورت و چند غده لنفاوی در پشت گردن ایجاد می‌شود. در این حالت تب خفیفی مشاهده می‌شود، چند روزی به طول می‌انجامد و بعد از آن حدود پنج روز بثورات سطح بدن را فرا می‌گیرد و بعد از این مدت محو می‌شود. 

بلورساز گفت: این بیماری‌ها احتیاج به درمان ندارد. در سرخک که واکسن در یک سالگی به کودک تزریق می‌شود تا آخر عمر کافی است، ولی واکسن سرخچه باید در دو نوبت تزریق شود، یک‌بار در یک‌سالگی و دیگری هم بعد از یک‌سالگی. 

وی در پایان تأکید کرد: هر دو بیماری شدیداً ویروسی و واگیردار هستند؛ در سن زیر دو سال سرخک مشاهده می‌شود ولی امکان ابتلا به سرخجه در سنین بالای هفت سال هم وجود دارد.

برچسب ها: سرخچه ، سلامت ، واکسن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: