کد خبر: ۱۷۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 28
متاسفانه چرخه مالی صنعت دارویی کشور دچار مشکل شده و مدت طولانی است که پولی به صنعت دارویی تزریق نشده است. در نتیجه گاهی می‌بینیم که یک تولیدکننده نتوانسته یک داروی خاص را تولید کند، اما دولت نمی‌تواند مردم را از دسترسی به دارو محروم کند
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره برخی اظهارات مبنی بر افزایش قیمت برخی اقلام دارویی، گفت: اگر قیمت‌گذاری مناسبی برای داروهای تولید داخل نداشته باشیم، تولیدکنندگان دارو پولی برای بهبود وضعیت خطوط تولیدی‌شان ندارند و توانی هم برای سرمایه‌گذاری در جهت تولید داروهای جدید را نخواهند داشت.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر سید حسام‌الدین شریف‌نیا با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر افزایش قیمت برخی اقلام دارویی، گفت: ماه‌هاست که تغییر ویژه‌ای در قیمت اقلام دارویی رخ نداده است و ماه‌هاست که به دلیل سیاست وزارت بهداشت(Ministry of Health) مبنی بر کنترل قیمت دارو که متاسفانه بویژه در حوزه داروهای تولید داخل تبعاتی دارد، افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

وی با طرح این پرسش که چرا برخی داروها در مواقعی گران می‌شوند، افزود: متاسفانه چرخه مالی صنعت دارویی کشور دچار مشکل شده و مدت طولانی است که پولی به صنعت دارویی تزریق نشده است. در نتیجه گاهی می‌بینیم که یک تولیدکننده نتوانسته یک داروی خاص را تولید کند، اما دولت نمی‌تواند مردم را از دسترسی به دارو(medicine) محروم کند. از طرفی شرکت تولیدکننده هم قادر به تولید آن نیست. در نتیجه دولت آن دارو را وارد می‌کند و قاعدتا داروهای وارداتی نسبت به داروهای تولید داخل قیمت بالاتری دارند.

شریف‌نیا با بیان اینکه تجربه آمریکا نشان می‌دهد که هزینه تامین داروهایی که دچار کمبود شده‌اند، دو برابر افزایش می‌یابد، گفت: بنابراین اگر  برخی از اقلام دارویی در کشور دچار افزایش قیمت شده‌اند، ممکن است به این دلیل باشد که تولیدکننده داخلی قادر به تولید آنها نبوده است و در نتیجه دولت آنها را از طریق واردات تامین کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران با اشاره به بحث اصلاح قیمت داروهای تولید داخل، گفت: متاسفانه روند قیمت‌گذاری دارو در ایران اصلا مناسب نیست و سال‌هاست به دلیل مکانیزم‌های وزارت بهداشت روش قدیمی هزینه‌ تمام شده برای قیمت‌گذاری داروهای تولید داخل استفاده می‌شود. این درحالیست که این مکانیسم سال‌هاست در دنیا منسوخ شده و قاعدتا کشورها برای حمایت از صنعت دارویی خود از مکانیزم‌های دیگر استفاده می‌کنند.

داروهایی که مثل نقل و نبات مصرف می‌شوند
وی با بیان اینکه قیمت داروی ایرانی سال‌هاست که از روند تورمی کشور عقب است، اظهار کرد: حتی اگر قرار بود قیمت دارو مطابق با نرخ تورم تعیین شود، قیمت دارو باید بالاتر از این می‌بود. از طرفی باید توجه کرد که اگر روند قیمت‌گذاری دارو بهبود و قیمت داروهای تولید داخل افزایش یابد، یکی از کسانی که نفع می‌برند، خود مردم هستند. زیرا اولا پول را مستقیما مردم پرداخت نمی‌کنند، بلکه سازمان‌های بیمه‌گر  آن را پرداخت می‌کنند. البته از سوی دیگر بیمه‌ها(Insurance) هم از این موضوع منفعت می‌برند، چون با افزایش قیمت دارو قاعدتا تقاضای القایی و تقاضای نادرست برای داروها کمتر می‌شود و دیگر اینطور نیست که همه قادر به تهیه دارو مانند نقل و نبات باشند.

شریف‌نیا ادامه داد: در حال حاضر شاید بتوان به راحتی یک ورق قرصی را که دارای محدودیت مصرف هم است را تهیه کرد، زیرا قیمتش بسیار پایین است. بنابراین قیمت پایین داروهای تولید داخل  تجویز و مصرف منطقی دارو را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین باید توجه کرد که افزایش قیمت دارو می‌تواند منجر به کاهش مصرف هم بشود.

وی در پاسخ برخی اظهارات مبنی بر اینکه بیمه‌ها برای پوشش قیمت‌های بالاتر دارو بودجه کافی ندارند، گفت: قرار نیست که صنعت دارویی کشور چوب حمایت از بیمه را بخورد. صنعت دارو باید پویا باشد، توسعه یابد و داروهای جدید کشف کند، اگر ما قیمت‌گذاری مناسبی برای داروهای تولید داخل نداشته باشیم، تولیدکنندگان دارو پولی برای بهبود وضعیت خطوط تولیدی‌شان ندارند و توانی هم برای سرمایه‌گذاری در جهت تولید داروهای جدید را نخواهند داشت.

گفتنی است؛ اخیرا فایل‌هایی تحت عنوان بخشنامه تغییر قیمت دارو در فضای مجازی دست به دست می‌شود اما تا کنون اظهارنظری رسمی از سوی مسوولان سازمان غذا و دارو در این باره صورت نگرفته است.
برچسب ها: دارو ، بیمه ، وزارت بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: