کد خبر: ۱۷۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 24
طی 10 سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون از 0.43 درصد (43 مورد مثبت در 10 هزار نفر) به کمتر از 0.081 درصد (8 مورد مثبت در ده هزار نفر) رسیده است.
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از کاهش چشمگیر هپاتیت(hepatitis) در بین اهداکنندگان خون و جایگاه برتر ایران در آسیا خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،بشير حاجى بيگى سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه شیوع هپاتیت در بین اهداکنندگان خون کاهش چشمگیری داشته است، گفت: طی 10 سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون از 0.43 درصد (43 مورد مثبت در 10 هزار نفر) به کمتر از 0.081 درصد (8 مورد مثبت در ده هزار نفر) رسیده است.

وی گفت: شیوع هپاتیت C از 0.12 با یک کاهش چشمگیر به 0.032 درصد (سی دو هزارم درصد) یعنی 3 مورد مثبت به ازای هر 10 هزار نفر تا پایان سال 95 رسیده است. این در حالی است که شیوع هپاتیت B در جامعه عادی بیش از 2 درصد و شیوع هپاتیت C بین 0.5 تا 0.7 درصد است.

حاجی بیگی عنوان کرد: اکنون میزان شیوع هپاتیت B و C در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگسازی، آموزش و ارتقای فرآیند های انتخاب اهداکننده، اجرای برنامه خودحذفی محرمانه و حذف خون جایگزین 10 برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است.

وی ادامه داد: کشور ما با بهترین شاخص های سلامت خون و کمترین میزان شیوع عفونت های منتقله شامل هپاتیت B و C، با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون، استفاده از کیت های غربالگری استاندارد، بهره گیری از سیستم اتوماسیون، اجرای روش های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور سرآمد کشورها در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران  با اشاره به آمار مبتلایان به هپاتیت در ایران گفت: در جامعه عمومی کشور نزدیک به یک و نیم میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و نزدیک به 200 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند.

وی افزود: در سراسر جهان 400 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت های ویروسی B و C هستند و طبق جدیدترین آمار سازمان انتقال خون در ایران هپاتیت B در سال 1395 به 8 مورد از هر 10 هزار واحد اهدای خون جمع آوری شده و در مورد هپاتیتC  این آمار در هر ده هزار واحد خون اهدایی جمع آوری شده به 3 مورد رسیده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: در قاره پهناور آسیا کشورهای ایران، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپورکشورهای برتر در زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده های آن هستند، در مورد HIV یا ایدز در طی ده سال گذشته در اهداکنندگان خون در سراسر کشور سه مورد در صد هزار واحد خون اهدایی بوده است .

وی افزود: در حاضر با توجه به واکسیناسیون نوزادان بر علیه هپاتیت B در کشور، شیوع هپاتیت B رو به کاهش است و این شیب کاهشی، آرامش اطمینان بخشی را برای عزیزان مصرف کننده خون و فرآورده های آن در کشور به دنبال دارد.

حاجی بیگی گفت: خون هایی که از نظر هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون شناسایی می شوند از چرخه انتقال خون خارج می شود.

برچسب ها: هپاتیت ، سلامت ، خون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: