کد خبر: ۱۷۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 25
پلاسمای غنی از پلاکت، جدیدترین گزینه درمانی در این زمینه است، اما هنوز پروتکل استانداردی برای آماده کردن یا تجویز آن وجود ندارد
 شفا آنلاین:نتایج سه مطالعه بزرگ ملی که در حال حاضر نیز ادامه دارند، حاکی از آن هستند که استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP برای درمان آلوپسی، موثر و اثربخش است.

به گزارش شفا آنلاین:پلاسمای غنی از پلاکت، جدیدترین گزینه درمانی در این زمینه است، اما هنوز پروتکل استانداردی برای آماده کردن یا تجویز آن وجود ندارد. این درمان فقط برای استفاده‌های اورتوپدی بوسیله سازمان غذا و دارو تائید شده و تجویز آن در آلوپسی، فعلا off-labe- بوده و تائیدیه لازم و رسمی را ندارد.
آلوپسی آندروژنتیک که طاسی الگوی مردانه نیز نام دارد، می‌تواند زنان را نیز تحت تاثیر قرار دهد، اما دلیل آن در زنان، مانند مردان شناخته شده نیست. محققان به دنبال گردآوری شواهد و دیدگاه‌های تازه‌ای در مورد از دست دادن مو، هم در زنان و هم در مردان، با بررسی نقش فاکتورهایی مانند استرس اکسیداتیو، التهاب، واکنش‌های لنفوسیتیک و تغذیه و گردش خون به خطر افتاده، هستند.
بیوپسی می‌تواند توصیه‌های درمانی را هدایت کند. بیماران مبتلا به التهاب می‌توانند با دوزهای بالای مینوکسیدیل، رتینوئیک اسید، بتامتازون، پلاسمای غنی از پلاکت، فوتوبیومدولاسیون با نور قرمز درمانی، یا ترکیبی از این درمان‌ها تحت درمان قرار گیرند. رویکردهای ترکیبی به‌نظر می‌رسد که اثرات سینرژیستیک داشته باشد.
علیرغم فقدان شواهد اثبات شده از مطالعات بزرگ و با طراحی خوب، درماتولوژیست‌هایی که زنان و مردان مبتلا به آلوپسی را درمان می‌کنند، به دنبال درمان این افراد با پلاسمای غنی از پلاکت هستند، زیرا اثرات بسیار خوبی از خود نشان داده است.
محققان توضیح می‌دهند که بعضی پزشکان غلظتی را از PRP به درون اسکالپ تزریق می‌کنند و بعضی، پس از میکرونیدلینگ یا انجام ترکیبی از روش‌ها، اسکالپ را با PRP می‌پوشانند.
پلاسمای غنی از پلاکت، علاوه بر تبدیل‌سازی فاکتور رشد بتا-1، حاوی فاکتورهای رشد بسیاری است، مانند اپیدرمال، فیبروبلاست، پلاکت مشتق شده، اندوتلیال عروقی، و فاکتورهای رشد کراتینوسیت. این عوامل میزان از دست دادن مو را کند کرده و رشد موهای جدید را نیز تحریک می‌کنند. محققان پیشنهاد کرده‌اند که نتایج در مردان بهتر از زنان بوده است.
پژوهشگران، افزایش 10 درصدی را در شمارش تعداد موهای افرادی که با این روش درمانی درمان شده‌اند، ذکر کرده‌اند. از سوی دیگر، رشد موها در حدود یک‌سوم بیماران نیز افزایش داشته که در عکس‌های گرفته شده کاملا قابل اثبات هستند.
همچنین، تراکم و ضخامت موها در زنان و مردان که تحت microfractiona- radiofrequency قرار گرفتند هم قابل مشاهده بود. با این تکنیک، یک وسیله شبیه شانه با 36 سوزن تیز، زخم‌هایی در حد میکرو روی اسکالپ ایجاد می‌کند که خود باعث تحریک پاسخ ضدالتهابی و رشد مو می‌شود.
برای بسیاری از درماتولوژیست‌ها، ماینوکسیدیل، فیناستراید، و فوتوبیومودولاسیون روش‌های آسانی برای درمان آلوپسی به حساب می‌آید. با این حال، در درصد اندکی از مردان، فیناستراید باعث اختلال نعوظ می‌شود که تا آخر دوره درمان نیز به‌طول می‌کشد. مکانیسم دقیق فوتوبیومودولاسیون نیز هنوز مشخص نیست.
نسخه‌های متعددی از وسایل نوری با سطح پائین و قابل استفاده در منزل معرفی شده‌اند که دربرگیرنده هم لیزرهای diode یا LEDs است که می‌توانند نور را به صورت پالسی یا به صورت پیوسته تابش دهد. نخستین دستگاه از این سری، در سال 2007 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تائید شده و هزینه‌ای از چند صد تا چند هزار دلار دارند.
بیماران آنها را دوست دارند. این دستگاه‌ها در فروشگاه‌ها فروخته شده و مقرون به صرفه و مناسب هستند، اما فقط تعداد کمی از آنها شواهد محکمی پشت سر خود دارند، بنابراین مقایسه‌های سربه‌سر این وسایل مورد نیاز است.سپید
منبع: Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: