کد خبر: ۱۷۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 24
این وسیله توانسته جایگاه خاص خود را در حرفه پزشکی به دست آورد. گزارش‌های جدید حاکی از آن است که امروزه دستگاه‌های تبلت لمسی برای مقاصدی بسیار فراتر از چیزی که در ابتدا از آنها انتظار می‌رفت، به کار برده می‌شوند.
شفا آنلاین:کاربرد آی‌پد اپل روز به روز در حرفه‌های مرتبط با بهداشت و پزشکی بیشتر می‌شود. برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) مختلف این دستگاه در حیطه‌های مختلف از آموزش و ارایه اطلاعات در مورد بهداشت فردی گرفته تا فراهم کردن دسترسی افراد به گنجینه عظیمی از مراجع علمی، ازکمک کردن به بیمارستان‌ها جهت تسهیل انجام کارها و کاهش هزینه‌های نیروی کار و افزایش بهره‌وری گرفته تا کمک به متخصصین در تجزیه و تحلیل نتایج و رسیدن به تشخیص صحیح، به کار می‌روند.

به گزارش شفا آنلاین: این وسیله توانسته جایگاه خاص خود را در حرفه پزشکی<Medical profession> به دست آورد. گزارش‌های جدید حاکی از آن است که امروزه دستگاه‌های تبلت لمسی برای مقاصدی بسیار فراتر از چیزی که در ابتدا از آنها انتظار می‌رفت، به کار برده می‌شوند. این پیشرفت سریع به دلیل فشاری است که از طرف مصرف‌کنندگان برای ایجاد تغییر و ایجاد برنامه‌های کاربردی جدید به تولید کنندگان وارد می‌آید. شاغلین حرف پزشکی نیز از این امر مستثنی نبوده و این ابزار جدید را با اشتیاقی وافر پذیرفته و روز به روز بر خواسته‌هایشان از پدید آورندگان این فن‌آوری افزوده می‌شود.
آی‌پد در بیمارستان‌ها
برخی بیمارستان‌ها کیوسک‌هایی فراهم کرده‌اند که در آن تبلت‌های لمسی به صورت ایمن به یک صفحه متصل شده و بیماران، ملاقات کنندگان و کارکنان بیمارستان می‌توانند با استفاده از این دستگاه‌ها به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. به عنوان مثال در بیمارستانی در سنگاپور مراجعه کنندگان با استفاده از این کیوسک‌ها راه خود را درون این مرکز پیدا می‌کنند یا کارکنان بیمارستانی در نیویوک از آنها برای کمک به تشخیص اختلالات موجود در نوارهای قلب بیماران بهره می‌گیرند. در مرکز دیگری در بوستون آمریکا نیز پزشکان از آی‌پدها برای دسترسی به اطلاعات بالینی روزآمد استفاده می‌کنند. با آشکار شدن ارزش این وسایل، تنها مساله‌ای که مانع خریداری بیشتر این وسایل کوچک و کارآمد برای بیمارستان‌ها شده ابهام در چگونگی حفظ این وسایل در برابر سرقت و جلوگیری از خروج آنها از محیط بیمارستان است. از سوی دیگر تعداد برنامه‌های کاربردی قابل دانلود و نصب در این ابزارها روز به روز در حال افزایش است.
این رشد به حدی است که حتی برخی بیمارستان‌ها خود به طراحی برنامه‌های کاربردی جدید پرداخته‌اند. نمونه این مراکز، بیمارستان اتاوا در اونتاریو ی کانادا است. مرکزی شامل 4 پردیس و 1300 تخت بیمارستانی که در سال 2008 میلادی شخصی به نام دیل پوتر با سابقه قوی در فن‌آوری اطلاعات و تجربه بسیار اندک در بهداشت و درمان را به عنوان مسئول جدید بخش اطلاعات خود منصوب کرد. وی در اولین قدم نحوه استفاده از اطلاعات کامپیوتری را توسط پزشکان تحت‌نظر گرفت. او از مشاهده گسستگی جریان کار پزشکان بسیار شگفت‌زده شد. پزشکان از یک طرف مشغول چاپ کردن نمودارهای بیماران و فرم‌ها و یادداشت‌های مورد نیاز برای انجام راندهای روزانه خود بودند و از سوی دیگر گاهی مجبور بودند بالین بیمار را برای وارد کردن مطلبی به سیستم کامپیوتری یا چک کردن مطلبی در اینترنت ترک کرده و مجددا باز گردند. بیمارستان در گذشته‌های دورتر برای حل این مشکل از متصل کردن کامپیوترهای شخصی به میزهای چرخدار متحرک و در سالیان اخیر از تبلت‌های شخصی استفاده کرده بود اما کامپیوترهای شخصی چرخدار سبب شلوغ شدن راهروها و فضاهای بیمارستان می‌شدند و به کار افتادن (بوت‌آپ) تبلت‌ها نیز زمان زیادی طول می‌کشید و شارژ باطری آنها نیز به سرعت تمام می‌شد. به نظر پاتر آنچه که بیمارستان به آن نیاز داشت وسیله‌ای کارآمدتر و متناسب‌تر بود که توانایی پشتیبانی از جریان کار پر از جنب و جوش و جابجایی کارکنان بیمارستان را داشته باشد. در سال 2010 پاتر در بازگشت از یک گردهمایی در لاس‌وگاس آمریکا 4 عدد آی‌پد جدید با خود به همراه آورد. او 2 تا از این دستگاه‌ها را برای ارزیابی در بخش خود نگه داشت و دو تای باقیمانده را به دو تن از پزشکان بیمارستان (یک جراح و یک متخصص داخلی باتجربه) سپرد. اولین پاسخی که از آن دو دریافت کرد این بود: «چطور می‌توانیم هرچه سریع‌تر یکی از اینها را تهیه کنیم؟» بنابراین او خطر حرفه‌ای بزرگی کرده و علی‌رغم استدلال‌هایی که این دستگاه‌ها را تنها بازیچه‌هایی مجلل به حساب می‌آورد، 1000 عدد از آنها را خریداری کرد. او همچنین گروهی از همکارانش را مامور طراحی نسخه قابل استفاده در آی‌پد نرم‌افزار ثبت الکترونیک پرونده‌های پزشکی بیمارستان کرد. در حال حاضر پاتر گروه طراحی خاص خود را برای تهیه برنامه‌های کاربردی در آی‌پدهای بیمارستان دارد که تقریبا 70 نفر در آن مشغول به کارند. اما استفاده از آی‌پدها در پزشکی با محدودیت‌هایی نیز همراه است. اول آنکه حقوق سرپرستی سیستم این ابزارها اجازه انجام پاره‌ای از کارها مانند کنترل کردن تصویربرداری‌ها را از راه دور نمی‌دهد (البته شرکت اپل مشغول یافتن راه‌حلی برای این نقص است). مشکل بعدی وارد کردن سریع و آسان اطلاعات به این دستگاه‌هاست. کارکنان بیمارستان‌ها دوست ندارند مجبور باشند آی‌پد یا صفحه کلید متحرک را هر کجا که می‌روند با خود حمل کنند. گروه پاتر مشغول آزمودن سیستمی برای ورود اطلاعات به صورت شفاهی هستند.
آی‌پدها در آموزش پزشکی
حیطه دیگری که آی‌پدها را با اشتیاق پذیرفته، آموزش پزشکی است. در حال حاضر روز به روز بر تعداد دانشگاه‌های پزشکی‌ای که از آی‌پدها به عنوان تنها بستر ارایه محتوای درسی خود استفاده می‌کنند، اضافه می‌شود. آنچه که در ابتدا به منظور کاهش مصرف کاغذ و به بیانی «سبز» تر کردن دانشکده‌ها به کار گرفته شد، با مزایای پیش‌بینی نشده فراوان دیگری مانند کاهش هزینه‌ها و ارتقای فرآیند یادگیری همراه بوده است. به عنوان مثال دانشکده پزشکی ییل در ابتدا به هریک از 520 دانشجوی پزشکی خود یک آی‌پد و یک صفحه کلید خارجی بی‌سیم داده و اعلام کرد که از آن تاریخ به بعد دیگر محتوای درسی به صورت چاپی در اختیار آنان قرار نخواهد گرفت. مسئولین دانشکده اذعان داشتند که هزینه ارایه مواد درسی به صورت چاپ شده به دانشجویان تقریبا با فراهم کردن یک دستگاه آی‌پد برای آنان و خریداری برنامه‌های کاربردی حمایتی مورد نیاز، برابر بوده و از طرف دیگر این روش سازگارتر با محیط زیست است. آی‌پد به عنوان یک سیستم ارایه اطلاعات نیز در مقایسه با کتاب و جزوات کاغذی امکانات بسیار بیشتری در اختیار دانشجو و استاد قرار می‌دهد. با آی‌پدها تصاویر واضح‌تر هستند و نیز اساتید این امکان را دارند که در صورت نیاز محتوای درسی را بارها تغییر داده و مجددا بازنویسی کنند. همچنین این وسیله امکان مشارکت تعاملی دانشجو را در روند آموزش فراهم می‌ساخته و تفکر و بحث گروهی را رواج می‌دهد. دانشگاه هاروارد نیز درگیر انقلاب مشابهی است. در این دانشگاه دستگاه خاصی از طرف دانشگاه به دانشجویان داده نمی‌شود لذا بر تهیه نوع خاصی از تبلت (مانند آی پد) پافشاری نمی گردد اما بیشترین تمرکز این دانشگاه بر تهیه و تامین برنامه های کاربردی می باشد. به عنوان مثال آنها برنامه ای طراحی نموده اند که دانشجویان با استفاده از آن می توانند بیمارانشان را از طریق تلفن‌های هوشمند خود پیگیری کنند.سپید
منبع: UpToDate


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: