کد خبر: ۱۷۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 23
چند سالی است که در ایام اربعین به‌دلیل استقبال زائران عتبات و کمبود ناوگان، تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد
شفاآنلاین>اجتماعی> بلیت پروازهای اربعین به بهانه‌های مختلف گرانفروشی می‌شود اما رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، هر دلیلی را که برخی آژانس ها برای افزایش قیمت به متقاضیان ارائه می‌کنند، رد کرد و گفت: بلیت فقط از طریق آژانس‌های مجاز با قیمت مصوب فروخته می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، چند سالی است که در ایام اربعین به‌دلیل استقبال زائران عتبات و کمبود ناوگان، تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد، برخی آژانس‌های هواپیمایی با همکاری برخی ایرلاین‌ها، نرخ بلیت پروازهای اربعین را به صورت غیرمنطقی افزایش می‌دهند به این دلیل سازمان هواپیمایی (Airline)کشوری با همکاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی، تلاش کرده برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه بلیت پروازهای اربعین، نرخ بلیت پرواز را به‌صورت تکلیفی مشخص کنند تا شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها بلیت پروازهای اربعین را با نرخ‌‌های مصوب به زائران ارائه دهند.

امسال نیز نرخ‌های مشخص برای بلیت پروازهای اربعین از تاریخ 13 آبان تا 22 آبان‌ تعیین شد که بر اساس آن قیمت(Price) بلیت پرواز تهران - نجف - تهران برای اربعین امسال یک میلیون و 200 هزار تومان و تهران -‌ بغداد - تهران نیز یک میلیون و 200 هزار تومان تعیین شد، همچنین نرخ بلیت پرواز مشهد -‌ نجف - مشهد یک میلیون و 500 هزار تومان، نرخ بلیت پرواز مشهد - بغداد -‌مشهد نیز یک میلیون و 500 هزار تومان تعیین شد؛ از بقیه شهرها هم هر شرکتی که پرواز داشته باشد برای مسیر رفت و برگشت به بغداد و نجف قیمت بلیت یک میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود؛ همچنین نرخ بلیت‌های یکسره تهران - نجف 600 هزار تومان و مشهد -‌نجف نیز 750 هزار تومان تعیین شد‌. رضا جعفرزاده رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید می‌کند  بلیت‌هایی مربوط به این تاریخ‌ها باید بر اساس نرخ مصوب باشد اما خارج از این تاریخ قیمت بلیت تابع قوانین فروش بلیت‌های خارجی است.

وی به زائران پیشنهاد داد حتماً بلیت را به‌صورت رفت و برگشت از شرکت‌های داخلی خریداری کنند و بلیت برگشت را در نجف خریداری نکنند چون در کشور مکانیزم‌هایی برای برخورد با گرانفروشی و تخلفات در نظر گرفته شده و هر کسی با ارائه مستندات به سازمان هواپیمایی از گرانفروشی شاکی باشد حتماً پیگیری و با متخلفان برخورد می‌شود.

ساز‌مان حمایت، سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس فتا و سازمان هواپیمایی کشوری بر تخلفات بلیت فروشی اربعین اعمال قانون می‌کنند.جعفرزاده تعداد زائران پروازهای  هوایی اربعین در تاریخ 13 تا 22 آبان را حدود 200 هزار نفر اعلام کرد و گفت برای پوشش همه تقاضاها، پروازهای فوق‌العاده در این تاریخ در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: بحث‌هایی که از قبل در خصوص افزایش هزینه‌ها در فرودگاه نجف برای شرکت‌های هواپیمایی بوده ربطی به تعیین قیمت بلیت‌های اربعین ندارد و هیچ شرکتی نباید به این دلیل قیمت بلیت را در تاریخ‌های تعیین شده بیشتر از قیمت مصوب تعیین کند.

زائران اربعین هزینه‌های صدور ویزا را ریالی پرداخت کنند
برای حمایت از زائران همچنین سازمان حج و زیارت با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد با موافقت صورت گرفته با سفارت عراق، زائران اربعین حسینی می‌توانند تمامی هزینه‌های صدور ویزا را به‌صورت ریالی پرداخت کنند.سازمان حج و زیارت به‌عنوان یکی از کمیته‌های زیرمجموعه و عضو ستاد مرکزی اربعین صرفاً مسئولیت ثبت‌نام و اخذ روادید بر اساس مصوبات و ضوابط ستاد مذکور را عهده دار است.

براساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت، میزان هزینه‌ها در سامانه سماح طبق تصمیم مذکور، (جمعاً با احتساب هزینه ریالی صدور روادید و هزینه‌های پزشکی، بیمه و حق الزحمه دفاتر کارگزاران 199500 تومان) تغییر یابد و اجرایی شود.هزینه ریالی صدور روادید که اخیراً مطرح شده  با دستور ستاد مرکزی اربعین، در سامانه سماح منظور شده است.

۶۰ هزار سفر زائران اربعین با ‌۱۲ هزار دستگاه اتوبوس
احمدرضا عامری رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در قالب ۶۰ هزار سرویس و سفر، آماده شده است. طرح سفرهای ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای از 9 آبان ماه 96 آغاز می‌شود و تا هر زمان پس از روز اربعین که زائر و متقاضی برای برگشت وجود داشته باشد، ادامه دارد.

‌عامری اظهار داشت:‌ پیش‌فروش بلیت برای سفرهای جاده‌ای اربعین ‌از طریق دفاتر فروش بلیت در سطح شهر، پایانه‌‌های مسافری و پرتال شرکت‌های تعاونی مسافری در حال انجام است. نرخ بلیت برای این ایام در راستای جبران تردد یک سرخالی دو برابر می‌شود و به‌عنوان مثال نرخ بلیت مسیر تهران - مهران که در ایام عادی‌ 38 هزار تومان است، ‌در این ایام به حدود 76 هزار تومان افزایش می‌یابد و این بابت جبران ترددهای یک سر خالی ناوگان است. قیمت بسته‌‌های پذیرایی که به مسافران در اتوبوس‌ها ارائه می‌شود با قیمت بلیت حساب شده و همان ‌‌2500 تومان است‌ و هزینه اضافه‌ای دریافت نمی‌شود.

حداکثر ۲۰۰ دلار ارز مسافرتی برای هر زائر
زائران اربعین امسال هم حداکثر ۲۰۰ دلار  نرخ مبادله‌ای از بانک‌ها دریافت می‌کنند که بر این اساس هر مسافر با ارائه گذرنامه و بلیت، می‌تواند از طریق شعب بانک‌های ملی، ملت و سامان اقدام کند.
15 شهریورماه امسال بود که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد که تخصیص ارز به نرخ مبادله‌ای برای سفرهای خارجی را متوقف خواهد کرد. تا پیش از آن البته هر مسافر برای هر سفر خارجی، تنها یک بار در سال می‌توانست ۳۰۰ دلار به نرخ روز تعیین شده از سوی بانک مرکزی، ارز دریافت کند اما بر اساس تصمیم بانک مرکزی هر مسافر اربعین حسینی امسال می‌تواند حداکثر ۲۰۰ دلار ارز با نرخ مبادلاتی دریافت کند. بانک‌های عامل برای این کار، همچون گذشته آماده خدمات‌رسانی به متقاضیان هستند.
برچسب ها: هواپیمایی ، قیمت ، اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: